Efter att ha varit på föreläsning i Visby om vikingatida kvinnodräkt har jag en liten fråga. Föreläsningen hölls av gotlands länsantikvarie samt fornsalens chef och de hade lagt ned stor möda och omsorg på att plocka fram material om såväl gotland som resten av världen. Man presenterade allt från högomfyndet till Historiska Världars dräktrekonstruktioner med mycket däremellan. Förutom det som Inga Hägg skrivit eftersom Anki Dahlin pratat med Margareta Nockert...
Om det verkligen var Nockert som dömt ut Häggs material, eller om Anki Dahlin missuppfattat vet jag inte. Faktum kvarstår att föreläsningen inte nämnde något om hedebymaterialet och det som togs upp om Birka var från 1938.
Naturligtvis kan man ha åsikter om forskares slutsatser, men att på det här viset välja bort att säga <i>någonting</i> om några av vikingatidens kanske viktigaste textilfynd bara för att fel person analyserat dem, det gör mig mörkrädd!
Så därför vill jag veta, vem hatar vem?
För tydligen är det sådant som behöver vägas in när man granskar något källkritiskt.
/Martina