Aztec-basket

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Aztec-basket

Inläggav Peter_Wrede » 10 januari 2005, 17:19

Är det någon som vet vad den basketliknande sport som aztecerna spelade? Den där man med höfter, armbågar och knän skulle få en boll av rågummi igenom en stenring och där (enligt legenden:P) förlorarna offrades till gudarna. Jag behöver lite konkreta fakta om sporten så om någon har någon info (förutom) namnet så uppskattas det också.

Tack på förhand.
Peter_Wrede

Inläggav Annika B » 12 januari 2005, 10:00

Den heter Tlachtli, i övrigt vet jag tyvärr inte mer än du...

Hoppas att det inte finns alternativa stavningar eller andra jobbigheter.
Annika B

Inläggav Sara Lodin » 16 mars 2005, 04:09

Hej jag kan opplysa om att jag nu befinner mig i mexico och laser spansk, sag vad mer du undrar sa ska jag fraga nar jag ar pa plats. Det jag har hort har nar vi pratade liteom detta pa kursen sa sa dom att i vissa delar offrade man forlorarna men i andra delar dodade man vinnarna som att dom offrade sig sjalva nar dom vann. Typa japanskt sjalvmord, fint satt att do.

Om du Peter funderar ut vad du vill veta sa ska jag fraga och gora mitt basta.

Kan upplysa om att jag horde tva indiantanter prata sitt sprak och det lat som japanska, da sa en larare att teorin ar att folk for lange sedan kom fran china och mexico, alltsa indianerna fran japan och chona hallet. Mycket riktigt ser folk valdigt asiatiska ut har ibland. Aven samerna ser ju lite asiatiska ut, man undrar.

Sara
Sara Lodin

Inläggav Sara Lodin » 20 mars 2005, 21:58

Okej vad jag nu har fatt veta ar att detta bollspel var religost och man avrattade INTE forlorarna utan det var vinnarna som fick privilegiet att offras till Gudarna. Spelet sags av dom mest betydande, alltsa inte av allmanheten och vilka som spelade ar lite oklart men formodligen dom basta manliga exemplaren, inte vem som helst. Detta forekom efter vad jag har hort hos ALLA indianstammarna aven om Aztekerna var dom absolut blodigaste av dom alla.

Spelet spelades med en tung boll och man fick inte rora den med ha derna utan spelades med armbagar och knan. Dettaar vad som har sagts om detta och jag har inga kallhanvisningar da jag inte riktigt laser spanska, men jag kan tillrackligt for att forsta vad som sags.

Sara
Sara Lodin

Återgå till Kulturer