av Todd » 2 juli 2003, 15:25
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Space</i>
Användes hundar i strid? Jag har hört att grand danois med någon sorts läderrustning användes i tyskland.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stammer, man har brukat hunder i strid sedan tidernas begynelse, , dessa hundar kallades for "doggar" benamningen syftar pa storleken och har inget att gora med rastyp. Saleds sa finns det i dag manga lokala varianter av Doggar i alla de lander dar stridshundar har anvants tex. Grand Danois,Bullenbeisser,mastiff,osv. tyvarr har vi ingen lokal svensk variant. Men dagens eleganta och smidiga doggar/hundars förfäder, var de stora och tunga och relativt klumpiga stridshundarna som fördes upp i Mellaneuropa från öster under de keltiska folkvandringarna. Då de germanska stammarna började komma fram i historiens ljus använde de stridsdoggar till försvar för sina borgar. Även under romarnas erövringståg mot Gallien och Germanien fördes dessa doggar norrut. Romarnas hundar kallas allmänt för molosserhundar, och kan väl något liknas vid dagens rottweiler.
Först som stridshundar, senare också som jakthundar på storvilt blev doggarna tidigt de europeiska furstarnas och konungarnas hund framför andra. Därför är också doggen den hundtyp som är lättast att följa i europeisk konst och litteratur. Från och med 1400-talet försiggick export av jaktdoggar från England till den europeiska kontinenten.
Den enda svenska medeltida hund referens jag lyckades hitta var "Grahunden", vilken har anvants under Alg jakt sedan mannaminne, jag antar at aven de olika "Spetsar" som aven har landskaps anknytning borde ha funnits. Vov [:)]
Mvh
Todd