[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - "Arnland"

"Arnland"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Karin » 23 mars 2005, 16:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Som sagt. De som är nyfikna trots ej fullgod autencitet med diverse felaktigheter, med profitlystna investerare, med giriga entreprenörer, med vetgiriga "förståsigpåare" etc., etc.......
Hör av er till mig eller Håkan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vi är nog många som hade blivit mer nöjda om ni hade gått ut med detta från början. Jag är fortfarande lika intresserad av att vara delaktig på något vis, men det har varit lite svårt att få ett klart svar på vilken nivå autenciteten kommer ligga.

Karin
Karin

Inläggav Thomas Hagaeus » 23 mars 2005, 17:53

Nja, jag har inte blivit förbannad, jag skrev "om". Eftersom ingen personligen har frågat mig om hjälp har jag ingen anledning att känna mig lurad. Jag insåg nog direkt att det inte var något seriöst historisk, trots det ivriga försäkrandet, och har därför inte hört av mig.

För att du skall förstå hur många av oss känner det Mojje så tänkte jag göra en liknelse:
Du blir erbjuden ett filmjobb och blir lovad fräcka svärdskamper, eldmoln, höga hopp och coola poser. Du tackar nej till ett antal andra jobb för att kunna va med på detta drömprojekt, men när det väl kommer till kritan byts elden ut mot lampor med fladdrande tyg, svärdskampen får inte innehålla våld och förresten är ju svärd farliga så ni får slåss med kuddar istället. Skulle du då inte bli förbannad?

Vi jobbar båda med något vi tycker är kul, och att vi kan försörja oss på det är fantastiskt (gärna profit). Men skulle vi bara varit inresserade av pengarna hade vi sökt jobb på Volvo Lastvagnar istället, det är mycket bättre betalt.

Ingen av oss jobbar på Volvo, vilken jag tolkar som att vi värderar annat högre, du stunts, jag hantverket.

Jag tror anledningen att vi kommer ihop oss här på forumet beror på missförstånd och brister i det skrivna språket som kommunikationsmedel. Hade vi pratat öga mot öga hade vi nog inte blivit osams, även om vi säkert inte skulle vara överens.

/Vänliga hälsningar Thomas

P.S. Vad är det jag inte har koll på?

P.P.S Mojjes inlägg här innan kom undertiden jag skrev mitt, så jag hade inte läst det då
Thomas Hagaeus

Inläggav Håkan_Skara » 24 mars 2005, 01:46

Jag har varit involverad i stadsplaneringen tillsammans med Christian Bjering och Mojje har ägnat sig mer åt stunt- och skådespelarbiten så jag kommer här med en litet förtydligande om nivån på byns utseende.

Om vi inte blivit stoppade i år på grund av överklagandet av bygglovet så hade vi i och för sig haft lite ont om tid och varit tvungna att utnyttja en del ”prefabricerade” hus. Vi skulle ju bara haft 4 månader på oss. Ändå var nivån på autencitet satt väldigt högt. Nu har vi drygt ett helt år på oss och kan därför sätta ribban ännu högre.

Christian har designat och byggt Tofta vikingaby på Gottland och jag har Foteviken och Hornbore By som favoritställen så vi vet vad vi (och även ni) vill ha.

Själva byn kan sägas bestå av två delar. Gamla och Nya staden.

Den nya staden består till stora delar av stenhus och ligger ”rygg i rygg” med torneringsbanan. Under läktaren (1000-1500 personer) ligger den stora tingssalen med plats för 700 gäster. Dessa delar byggs av Skanska för det skall hålla för den enorma tyngden.
Dessa delar kommer sen att ”kamoufleras” av alla de snickare och designfolk som vi kommer att anlita, och jag tror att alla kommer att bli nöjda med detta.

Gamla staden består av fristående trähus liknande dom du hittar i Foteviken. Till detta ändamål så letar vi bland annat efter 3-4 gamla lador som vi kan ta virke från, dels för att få den rätta patinan och dels för att få de rätta bredderna på plankorna. I och med att vi nu har mer tid på oss (till sommaren 2006) så skulle det i princip vara fritt fram för vem som vill och kan att komma hit och hjälpa till att bygga sitt eget hus. Där finns bland annat bågskyttens, skrivarens, pergamentmakarens, smedens, färgarens, garvarens, bagarens, bryggarens och slaktarens hus. Utöver detta kommer alla de medeltida tält som tillresta knallar har med sig. Mellan tummen och pekfingret så bör det finnas plats för 40-50 tält.

Vi har även pratat om att påbörja ett kyrkobygge där vi använder handslaget tegel, valvbågar och medeltida byggställningar exakt som på 1300-talet. Hur lång tid det tar innan denna kyrka är klar är inte bestämt. Det finns ju medeltida kyrkor som tog 100 år att färdigställa så vi får se hur länge vi kommer att hålla på?

Så man kan säga så här - vissa delar är byggda på ett modernt sätt men med ett medeltida utseende medans andra delar är byggda på ett medeltida sätt, precis som Foteviken eller Hornbore By.

På grund av placeringen och den reklam som kommer att göras för allt annat som finns runt Medeltidsbyn så räknar vi med att det kan komma 300.000 besökare dit under högsäsongen, så visst finns det ett ”vinstintresse” med i bakgrunden. Och det är detta som faktiskt gör det möjligt att bygga en hel by/stad.

För min personliga del är detta en trevlig bieffekt men trots detta inte huvudskälet att jag engagerat mig i detta. Personligen tycker jag det är så himla skoj att hålla på med primitiv teknik och att lära ut detta till andra. Det är samtidigt en möjlighet att släppa lös min konstnärliga och kreativa ådra och ge den fritt spelrum, och bara den biten skulle vara fullt tillräcklig för min del.

Hade jag varit normalt funtat så hade jag lagt rabarber på all handel själv, men då blir det inte roligt, varken för besökare, knallar, medeltidsfolk eller besökare. Det är därför vi redan här och nu gått ut och bett om hjälp och synpunkter.

När byn är klar så ser i alla fall jag denna by som en naturlig mötesplats för alla som är intresserade av medeltiden, på samma sätt som Foteviken är en mötesplats för alla som är intresserade av vikingatiden.

Har man detta i bakhuvudet när man bygger så är det mycket enklare att få det rätt redan från början. Att ändra något som blivit halvdant eller fel i efterhand är både jobbigt, dyrt och onödigt.

Den stora massan kommer givetvis att bestå av turister, men för att dom skall ha något utbyte och nöje av besöket så måste byn fyllas av seriösa medeltidsfolk som driver handel, hantverk, gyckel eller liknande. Och för att dessa knallar, hantverkare och övriga skall trivas och ha roligt så måste byn ha ett seriöst utseende.

Jag personligen ser inte medeltidsbyn som en nöjespark. Jag ser den som en levande medeltidsby fylld med liv och lust där dess ”bofasta innevånare” faktiskt kan leva på sitt värv.

Ser man däremot till hela komplexet så är det faktiskt flera nöjesparker bredvid varandra. Dels är det Sommarland, sen är det Fame World med sandstrand inomhus, Dalénium (motsvarande Tom Titts), Fame Factory m.m. Och sen är det medeltidsbyn, Robinson-ön och 12-håls golfbana. Och ett stenkast därifrån Axvalla travbana.

Men jag kan lova er alla att jag personligen har som mål att själva medeltidsbyn skall bli en oas för alla seriösa medeltidsmänniskor och ett ställe där ”turisterna” går hem med en större förståelse för vår forntida historia och en upplevelse rikare.

<b>Håkan Larsson
Svärd & Sånt</b>
Håkan_Skara

Inläggav Thomas Hagaeus » 29 mars 2005, 18:24

Tja, jag måste tillstå att jag blir en smula förvirrad eftersom det nu åter hävdas att det skall byggas en historiskt korrekt stad.

Rent konkret: Skall ni hugga allt virke? Skall det vara fulltimmer eller kulissbrädor? Skall det vara fasadsten på betongkärna eller fullmur?

De andra byar du hänvisar till är ju inte direkt några mönsterexemplar. I Foteviken (som jag endast sett bilder på) kikar platonmattorna fram under torven. I Hornbore by finns ett naust med sticketak (1800-tal) samt "rustikhyvlat" (skall likna hugget) virke i långhuset. Gotland har jag bara hört ryktesvägen att det är sådär, men skall ha blivit bättre på senare tid. Inget av dom är i alla fall byggt på medeltida (eller vikingatida) sätt.

Prefabricering är inget att skämmas för. Det gjorde man på medeltiden också. Särskilt till städer, där skogen runtomkring tidigt höggs ned.

Det är heller inget fel i att använda gammalt virke, man har alltid återanvänt byggmaterial, men var heller inte rädd för nytt virke. Husen var ju nybyggda förr.

/Thomas, förvirrad.
Thomas Hagaeus

Inläggav Halvor » 25 maj 2005, 22:00

Hmm...alt dette minner meg veldig om "Vikinglandet" som ble bygget utenfor oslo i 1994, med stor åpning og 40 mill. i budsjett. En av feilene parkledelsen gjorde fra begynnelsen av var at alt skulle gå så jævla fort. dette gjorde at det skjedde en masse feil som var vanskelig å gjøre noe med etterpå. Det var kompromisser som ble gjort som ikke falt heldig ut. ofte fordi ledelsen syntes de visste best og manglet den ydmykheten de burde ha følt.

Jeg, Vegard Vike, Jørgen Bøckman og Anders Helseth jobbet der i 4-5 sesonger som smeder og det forandret jo på så sett livet vårt. (alle begynte å studere arkeologi, og jeg er etterpå blitt håndverker. aldri så galt at det ikke er godt for noe).

på de beste var det en av de kuleste jobbene jeg har hatt, på det værste sugde det som faen....

Den vanligste feilen man gjør, som tidligere sagt, er å ikke ta seg god nok tid. Bygging av middelalderhus krever forskning, arkitekter som har jobbet med historiske teknikker, håndverkere som faktisk kan tømre etc. Middelaldersentret på Falster i danmark og Archeon i Nederland kan kanskje være gode inspirasjoner.

Når det gjelder arbeid, så...tja, om de vil betale det det koster (industriarbeiderlønn + tillegg for utenlandsarbeid), så kan jeg godt jobbe der, men jeg er allergisk mot gratisarbeid (vikinglandet + noen andre prosjeker har skylda).

og vikinglandet? det viste seg at det var umulig å få det til å gå med noe annet enn et mindre underskudd, så for noen år siden ble hele greia omgjort til "Barnas eventyrgård" sponset av den norske ekvivalenten til Arla. vikinggreia ble lagt ned. 40 mill ut av vinduet...

Halvor (gelbgjutare)
Halvor

Inläggav Ny Björn » 25 maj 2005, 22:09

...inte för att det gör något vare sig hit eller dit om någonting och dessutom är det flera månader sedan du skrev - men Thomas: jag kan intyga att majoriteten av bräderna i Hornbore bys långhus är handhuggna - jag ägnade själv sommaren 2001 åt att hugga någon procent av dem sir du...

/N B
Ny Björn

Inläggav Carrot » 3 juni 2005, 11:03

Carrot

Inläggav Arnaud Guillaume » 4 augusti 2005, 12:25

Fame World har visst lite tjall med ekonomin fn. Vet nån hur det kommer att påverka medeltidsbyn?

// Arnaut
Arnaud Guillaume

Inläggav Öhrn » 9 november 2007, 16:42

Hitta tråden idag, ovetande om denna sedan tidigare. Men hur fortgick den här parken? Fortfarande byggstop,nedlaggt eller håller de på?
/ A
Öhrn

Inläggav Skalde-Tord » 9 november 2007, 23:41

Nej, det här känns profit och enbart profit.
Rekonstruera en medeltida stad, gl hf.
Detta är i grunden för profit, att förströ en obildad allmänhet, som inte ser skillnad på en hustyp från 1800 som 1200-talet.

Men visst, om intentionerna är goda så absolut.
Men tänk väl, det är en vinstdrivande verksamhet som det är tänkt som.
När fler sådana här saker kommer upp, men i främst utbildande syfte då kommer jag hurra.
Det här känns som Sommarland med riddare.
Skalde-Tord

Inläggav Ny Björn » 11 november 2007, 09:49

Efter vad jag förstått så blev det mer "Doktor Muggs Dassland" är "Arnriddarland" i Fame World...

/N B
Ny Björn

Inläggav bowyer tom » 12 november 2007, 14:15

Tomma tunnor...

Doktor Muggs Dassland, va...
bowyer tom

Inläggav Malin.S » 15 november 2007, 08:45

Men vet någon hur det faktiskt gick? Blev det av alls eller? Har någon varit där? Hade varit jättekul att få veta!!!
Malin.S

Inläggav Tveskägg » 15 november 2007, 22:41

http://www.gotene.se/projekt/medeltiden ... 02447.html

Någonting är tydligen på gång...
Tveskägg

Inläggav VidarGjalle » 17 november 2007, 21:05

Fast Göteneprojektet har väl inget med Berts planer att göra vad jag förstår?
Jag sällar mig till kören av undrande: vad hände med Bertprojektet? Nån som hört något av Håkan, Draktand, Mojje eller någon annan inblandad?
VidarGjalle

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller