Trevlig midsommar!

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Trevlig midsommar!

Inläggav Lasse C » 23 juni 2005, 11:39

Jag ville bara passa på att önska alla en riktigt trevlig midsommar!
Midsommar, som väl är den sista kvarvarande stora hedniska högtiden som kristendomen inte lyckats annektera, är värd att fira! [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Gorm » 23 juni 2005, 12:32

Vad hände med julen? ;)
Gorm

Inläggav olafR » 23 juni 2005, 14:23

Trevlig midsommar från norr.
olafR

Inläggav Sara Lundström » 23 juni 2005, 15:21

Å andra sidan påstods det ett tag att midsommar firas till åminnelse av Johannes Döparen. De hittar alltid någon ursäkt, de kristna.
Sara Lundström

Inläggav Raymund » 23 juni 2005, 15:40

I Finland heter midsommar just Johannesafton. Ha det trevligt i alla fall!

/R
Raymund

Inläggav Lasse C » 23 juni 2005, 16:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Å andra sidan påstods det ett tag att midsommar firas till åminnelse av Johannes Döparen. De hittar alltid någon ursäkt, de kristna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, visst... Och den resta midsommarstången har inget med de gamla fruktbarhetsriterna att göra, utan symboliserar Johannes Döparens höjda pekfinger, eller nåt, antar jag. [:D]
Kristendomen har genom historien ofta tillämpat (och gör det än idag) principen att "Då verkligheten och kartan icke stämmer överens gäller kartan!"

Ha det, allihop!
Nu väntar ett rejält pass på gymet och sedan lite ost, kex och vin med frun!

Lasse
Lasse C

Inläggav Gorm » 23 juni 2005, 17:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Är det inte den som dom säger har att göra med någons födelsedag, Gorm? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så du menar att det är en ren tillfällighet att ett av Odens namn är Jólnir samt att mintersolståndet infaller i anslutning till julen?

Sara: Tittar du i din almanaka så ser du att dagen fortfarande heter Johannes Döparens dag.

Vidare tror jag inte att midsommarstången är särksillt hednisk och är ett sentida påfund på våra bredgrader. Ge mig gärna en källhänvisning som visar att jag har fel.

F ö så inföll det riktiga midsommarafton redan i tisdags så ni som vill känna er hedniska får allt vänta ett år till. [:D]

/Johan
Gorm

Inläggav Sara Lundström » 23 juni 2005, 20:21

Jepp, midsommarstången är en sydländsk import som nådde oss i Sverige under 1800-talet. Liksom julgranen. Det verkar ha varit hemskt inne med tyska trädsmyckarseder där ett tag.
Sara Lundström

Inläggav VonGraven » 23 juni 2005, 21:06

Angående jul, så skulle jag tro att det lånades av kristendom ifrån mithraismen, eftersom den ju kom via romarriket till skandinavien. Mithras föddes ju just den 25:e, och troligtvis skulle ju kristi födelse ligga närmare första april än Jul. Men nog om det, glad midsommar på er alla filurer!
VonGraven

Inläggav Gorm » 23 juni 2005, 23:58

olafR: Då har du nog missförstått mig lite. Vad jag menade var att det finns fler högtider som kan betraktas som hedniska än midsommar. I hur stor grad kan ju dock diskuteras.

/Johan
Gorm

Inläggav Shadow » 26 juni 2005, 08:40

Nyss hemkommen från en underbar marknad i Riddarhyttan, så såhär lite i efterskott hoppas jag att ni alla hade en trevlig midsommar.
Kan ju istället önska alla en underbar sommar!

Vi ses säkerligen på marknader framöver!

Sommarkramar Shadow (som närmast är på väg till Foteviken)
Shadow

Återgå till Diverse skvaller