Vandringsstav?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Vandringsstav?

Inläggav grandin1981 » 26 juli 2005, 23:41

Hej på er,

Jag har letat runt på nätet, förgäves på jakt efter information om traditionella vandringsstavar. Ack, bet gick jag. Men så stötte jag på detta forum, och tyckte att det var värt ett försök.

Så:
Jag har tänkt mig att tillverka en schysst, rejäl, snidad, och hållbar stav. Jag är också sugen på att lära mig att hantera den mer än bara som en käpp. M.a.o; jag vill lära mig att använda den som vapen. Kanske har jag läst för mycket fantasy-böcker, vad vet jag. :-)

Angående träslag så har jag kommit fram till att Bok eller Ek kan vara en bra väg att gå? Gällande hållbarhet, seghet, osv.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska få tag på ett bra grundmaterial.
Jag vill helst inte ha en svarvad rundstav, en mer "naturlig" look vore trevligt. Något tips om hur jag kan få tag på det?
Och, självklart, vilket träslag tror ni på?

Angående hanteringen av den:
Hmm.. nollställd... vad tycker ni, hur ska jag lära mig?

Annat:
Tjae.. massor av frågor, men kommer inte på något på rak arm. Säg vad helst ni önskar.

Hoppas verkligen att någon har tid att dela med sig av sina tankar.
Hej så länge! :-)

(nu ska jag ta och surfa runt lite här... intressant forum)
grandin1981

Inläggav Martin Skoog » 27 juli 2005, 13:36

Vandringsstavar förekommer under hela senmedeltiden, kanske framförallt hos pilgrimer i en viss form och utförande. nämligen en ganska tjock stav som går ungefär till bröstet, med en knöl eller "baluster" om man vill, i övre änden, samt en knöl till ca två decimeter ned på skaftet, så att dessa två avgränsar området där man håller i staven.

Dessa stavar förekommer på många bilder, den enda jag tyvärr kommer på nu är Dödens triumf av Bruegel, där en stackars pilgrim drabbas av plötslig död i nederdelen av bilden. (denna bild täcker bl.a. omslaget till Snopp Harrissons "Stora döden")

MEN jag ställer mig oerhört tveksam till om dessa stavar någonsin var ämnade att slåss med. Det förefaller MYCKET otroligt, eftersom pilgrimer ofta var ute i ett fredligt syfte, och det fanns mycket bättre och mer effektiva vapen att tillgå även för gemene man.

Som komplement till staven skall man förstås också ha en filtad hatt, översållad med pilgrims-samlar-märken, från alla pilgrimsfärder man varit på. Det finns flera bilder som visar hattar helt översållade med dessa märken, som typ borde motsvarat våra dagas t-shirts eller tygmärken man köper när man varit på en tuff rock-konsert och vill visa upp för omgivningen. Alltså: många pilgrimsmärken = tuff kille som varit på alla de hetaste pilgrimsorterna!

/Martin
Martin Skoog

Inläggav grandin1981 » 27 juli 2005, 17:48

Tack för infon, Martin. Får väl ta och skaffa mig en filthatt. :-)

Brösthöjdsvarianten är väl kanske inte det jag är ute efter, snarare en variant lite längre än mig själv. Jag är 175cm, så kanske någonstans 180-185 då?
Har denna längre variant existerat, eller är den en fiktiv konstruktion (tänk Robin Hood och Little John som bankar på bäst de kan)?

I min jakt på info så stötte jag på stavar i rödek att köpa, riktat till utövare av diverse budo-sporter, så kanske är det då en mer österländsk tradition? (de var för övrigt ca 180 cm långa)
grandin1981

Inläggav Filurix » 27 juli 2005, 19:09

Det finns en viss kampsport som går ut på stav-fäktning. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag ska hålla ögonen öppna. Det borde vara det bästa sättet att lära sig ordentligt.

/Filurix
Filurix

Inläggav Joakim K » 27 juli 2005, 21:34

Quarterstaff?
Joakim K

Inläggav grandin1981 » 27 juli 2005, 22:03

Filurix:
Mmm.. problemet är att där jag bor finns inget sådant, inte i närheten heller. Men Kendo använder väl stav tror jag.

Joakim K:
"Bo stav i rödek" hette staven till salu. Quarterstaff förknippar jag mest med Baldurs Gate I & II ;-P

...Så, om jag nu ska tillverka en egen stav, skulle ni sätta era pengar på Ek eller Bok, och är det någon som har något tips om hur jag kan få tag på ett bra utgångsmaterial?
grandin1981

Inläggav Trollex » 27 juli 2005, 22:32

hej
Om du vill lära dig slåss med stav är det nog lättast att leta i de asiatiska kampkonsterna/sporterna.
Jodo tillexempel använder sig av ganska korta "pinnar"(meter ungefär tror jag), aikido har också lite vapenträning med bland annat samma sorts stavar som i jodo, om det är lite längre stavar du vill lära dig använda så finns det inom bla jissen kobudo, bujinkan, rykuku(osäker på stavningen iaf sånt från okinawa)kobudo, och diverse fma, wush och traditionella japansk jujutsu.
Ett bra ställe att börja leta är nog www.budo.se
//mvh Alexander
Trollex

Inläggav Joakim K » 27 juli 2005, 23:29

Vet personligen inte så mycket om det, men en googling ger...
"Quarterstaffing is an ancient form of English stick fighting, and crosses all social boundaries. It is found from earliest times, throughout the middle ages, and into the 15th, 16th, 17th, 18th, 19th and 20th centuries. "

Nu säger inte första inlägget nåt om tid/plats, men jag förutsätter europa... Då är det väl europeisk kampsport som gäller... I alla fall om man ska vara "historiskt korrekt" ;-)

Och seriöst... En vandringsstav slängde man väl ihop av lämplig någorlunda rak träbit man kunde hitta? Hitta en bra träbit, ev med kul form hemma hos någon du har tillstånd att ta lite trä av... Hållbarhet etc brydda man sig nog inte så mycket om. Gick den sönder... Ja, fram med yxan och kapa ner en buske/träd...
Joakim K

Inläggav Eric Hejdström » 28 juli 2005, 19:23

Quarterstaff nämns även i Talhoffer, vilken utgåva minns jag inte men det har iaf. funnits många träningsmoment med stav. Jag använder mig av laminerad ask till mina spjutskaft ( för träning alltså ) och eftersom dom saknar spets så fungerar dom ju utmärkt att träna strid med som stav istället för spjut... Har inte så mycket vning i att slåss med endast stav, det är nog nåt som ligger mer åt Wu Shu-hållet...

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Martin Skoog » 29 juli 2005, 10:06

Fast stav kan ju aldrig ha varit ett vapen i sig. Vem skulle ha använt det? Knappast soldater eller borgare. Inte heller bönder, eftersom ingen skulle ha brytt sig om att producera en fäktmanual åt detta skikt.

Nä stav måste i så fall ha varit ett träningsvapen(som i Tallhofer), att representera förslagsvis hillebarden, vilken av naturliga orsaker är svår att träna med utan att skada.

Kan inte minnas att jag någonsin sett människor i strid med käppar, mer är i manualer, då det begav sig.

Man skulle ju kunna påpeka att det är ett mycket billigt vapen för de medellösa bönderna att införskaffa, men å andra sidan så finns det ju massor av enkla billiga och bastanta stångvapen för bönder bevarade från senmedeltiden som indikerar att de i alla avseenden var beväpnade med "riktiga" vapen.

Ni får förlåta min skepsis, men det här med stavfight känns mer som Donatello i turtles än något som faktiskt förekom under medetiden annat än i övningssyfte. Man skall vara noga med att skilja på österländskt och västerländskt i äldre tider.

/Martin
Martin Skoog

Inläggav Eric Hejdström » 29 juli 2005, 14:07

Jag håller nogmed Martin. Fast quarterstaff finns representerat i fler fäktningsmanualer också... Skall kolla om jag hittar i vilka. Vet att det finns exempel på stav i både Meyers "Grundlische Beschreibung" och Lebkommers "Der Allten Fechter" och det verkar finas en gren i sig som heter "English Quarterstaff" i Swetnams "School of Defense". Vet inte om Silver tar upp det i sina manual eftersom jag inte har tillgång till den boken än... Men någon dag skall även "Paradoxes of Defence" införskaffas! :)

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Martin Skoog » 29 juli 2005, 14:33

Skillnaden är väl bara just det. Alltså väsenskillnaden mellan fäktning och militär verksamhet. Fäktning är en systematisering och institutionalisering av stridstekniker, och inte något som används i krigsföringen i sig. Fäktning verkar rätt tidigt ta sig uttryck i något av en "sport", som praktiseras i finare kretsar.
Men som vi vet så är det ju inte Fäktkonst eller stridskonst som fäller avgörande i strid. Redan under senmedeltiden så har den individuella skickligheten fått vika för de stora disciplinerade massornas anfall. Och då finns varken utrymme för parader, reposter, degachéer eller några stavar heller för den delen.
Alltså: Vill man återskapa dräkter och utrustning hos personer som sysslade med utbildning i stridskonst(kanske t.ex. gubbarna i Tallhofer-manualen) så går det utmärkt att bära sin fighter´Boo med sig, men skall man t.ex. återskapa soldater eller gemena människor så är man nog ute och cyklar om man bär nån slags "stridskäpp" till sin dräkt.

/martin

ps. Hoppas jag inte krossade nåns medieval-shaolin-dreams nu bara hahaha
Martin Skoog

Inläggav Henrik » 29 juli 2005, 14:45

Hej,

Stav var ett vanligt förekommande vapen för allmänheten. Det mesta materialet är dock från England där quarterstaff blev en nationalsport. <b>George Silver</b> t.ex. prisar staven. Anledningen att man inte gick omkring med massa billiga stångvapen var att för den breda massan var det inte tillåtet att gå beväpnad hur som helst. I Sverige verkar det dock varit lite slappare koll på detta än i det lite mer tätbefolkade Europa.

I England finns det rättegångsprotokoll som visar att fler har dött av stavskador i slagsmål än andra vapen tillsammans.

I en osäker tid där det var vanligt med rövare med landsvägarna (tex upp till åtminståne 1600-talet mellan Lund och Malmö) ville man ha något man kunde försvara sig med. Däremot ville man inte ha något som var olagligt att bära omkring i de flesta städer. Den lokala ordningsmakten brukade inte gilla att folk var beväpnade på stan [:)]

Tyvärr har stav blivit förpassat till österländska kampsporter för att vi inte har haft någon levande tradition, men allt material verkar peka på att det var ett vanligare vapen än vi tror.
Henrik

Inläggav Rizzo » 30 juli 2005, 11:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Skoog</i>
...så går det utmärkt att bära sin fighter´Boo med sig, men skall man t.ex. återskapa soldater eller gemena människor så är man nog ute och cyklar...

/martin

ps. Hoppas jag inte krossade nåns medieval-shaolin-dreams nu bara hahaha
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej då, men det är inte belagt med tamhamster förrän 1930.

hahahahaha.
Rizzo

Inläggav Eric Hejdström » 30 juli 2005, 11:36

Rizzo, det där kräver nog en förklaring ven om det är lite off-topic.. Jag tror inte alla här riktigt hänger med på vad som är så roligt i det hela även om jag finner det ganska roande! :)
Eric Hejdström

Nästa

Återgå till Vapen