Tackar som frågar. Började min 'bana' som systemprogrammerare. Examen 71, började skola om mig till SO49 lärare när min nu 22 åriga dotter började skolan. Ett benbrott gav ett flerårigt avbrott på lärarstudierna p.g.a. ekonomi så jag satsade på Historia i stället. Men av allt jag läst som jag glömt måste jag erkänna att Rättlösabalken tillhör de som jag minns minst. Troligen för att jag 'faktiskt' inte lagt in Äldre västgötalagen i någon av mina sökningsbara dataregister och baser.
Annars är det där jag har mina 'extra minnen' och hittar det jag behöver snabbast....
För att återgå till huvudfrågan. Det äldsta belägg jag känner till för Goterna kopplade till södra Sverige utan minsta tvekan är Dios(samme som Jordanes hänvisade till) när han under sin landsförvisning från Grekland via handelsområdet Gauta/Gauti som låg längs Donau under andra hälften av första århundradet över Ungerska stäppen upp till havet(Östersjön?) tog sig hela vägen till Gauterna. Han skrev en bok om Gauternas historia, som så vitt känt är försvunnen..... men vad som missats är att det i hans bevarade tal finns uppgifter om besöket här uppe.
De äldre beläggen för Svear, Sveoner o.s.v. talar om hela södra Sverige. Det är inte förrän i långt senare källor som idén att koppla detta till Uppland dykt upp. Om någon föreslagit Sala eller Västerås området hade det varit mycket svårare att vederlägga än vad som nu är fallet.