av Tora » 7 september 2005, 13:40
Folkloristiken (eller folklivsforskningen) är den del av etnologin som mest sysslar med det man lite vagt brukar kalla "den andliga kulturen", det vill säga det muntliga berättandet (sagor, sägner, ordstäv, gåtor, folkvisor), folktro, folkmedicin, traditioner, lekar och så vidare.
Som vetenskap började ämnet växa fram under slutet av 1800-talet.
Industrialiseringen och inflyttningen till städerna gjorde, som Eva säger, att människornas liv förändrades drastiskt.
I denna förändringens tid väcktes tanken att man borde dokumentera det gamla bondesamhället, innan det var helt försvunnet.
Man samlade in föremål och hus och man skickade ut upptecknare runt om i Sverige för att samla material om människors tankar, tro och vardagsliv.
Det stämmer att initiativet kom från över-och medelklassen och att materialet är fyllt av källkritiska problem. Men det är ändå ett unikt material, eftersom det handlar om "de vanliga" människornas - folkets - historia, av vilken man annars inte hittar många spår.
Hmm...ok, jag är en supernörd[;)]...jag slutar min lilla utläggning nu men om någon är mer intresserad av något folkloristiskt område kommer jag gärna med litteraturtips.
/Tora