Tillåt mig göra en liten jämförelse med ett annat område: Skog. Jag råkar nämligen ha den för detta forum förmodligen ovanliga utbildningen jägmästare och har alltså spenderat fem år av mitt liv åt att studera skog, skogskötsel och skogsbruksekonomi. Under denna tid kom jag en hel del i kontakt med frågan om statlig inlösen av mark för bildande av olika former av naturvårdsobjekt. Jag minns särskilt två tillfällen:
1 - Vi besökte en lummig och fantastiskt vacker bokskog med massa rara örter vid ett gods någonstanns i Skåne (minns tyvärr inte vilket). Skogen hade förmodligen varit i godsets ägo sedan det bildades och var fantastiskt väl skött. Godsägaren uppskattade storligen den vackra miljön och hade inte en tanke på att avverka mer än vad som krävs för att hålla området i gott skick. Myndighet X hade dock i flera år försökt köpa loss marken i övertygelsen att de på det sättet skulle "säkra det för framtiden". Då frågar jag mig; hur stor är chansen att en kontorstjänsteman på en myndighet skulle lägga lika stor energi på att vårda området som den lokala godsägaren som älskar sin mark? Jag frågar mig också om det är rätt att försöka tvinga någon att sälja något som funnits i familjens ägo i hundratals år och vårdats och kanske tillochmed skapats av familjen?
2 - Tillsammans med en tjänsteman från Myndighet Y besökte vi ett område i Uppland med höga och ståtliga tallar. Området ägdes av en bonde, vars farfar hade föryngrat marken och skapat en ungtallskog. Bondens far hade vårdat skogen och sparat den med syftet att hans son en gång skulle få avverka stora och värdefulla timmertallar. Det är inte bara ekonomi som ligger bakom ett sådant beslut utan också väldigt mycket värderingar och kärlek. Vad tyckte tjänstemannen om det?? Jo, skogen var ju nu så gammal och unik att den absolut måste undantas från avverkning och sparas för framtiden! Vad i h-e är det för sätt??
Jag vet inte hur det gick i något av fallen, men jag vet vad jag tycker om expropriation av privat egendom.
Naturvård är bra, hoppas ingen tror jag tycker något annat. Jag TYCKER dock det är fel att tvinga enskilda skogsägare att sälja mark eller undanta den från aktivt brukande mot deras vilja. Det är länge sedan jag lämnade skogsbranschen och jag vet inte hur lagstiftningen utvecklats - kanske är det så att man bara utfärdar rekommendationer eller ställer upp vilkor vid certifiering (jfr kravmärkning)? Jag hoppas det.
I analogi med detta tycker jag det är bra att museer köper in värdefulla föremål, oavsett om föremålen hamnar i källaren eller på visning. MEN att därifrån ta steget till förköpsrätt eller tvångsinlösen är något helt annat. Jag är inte insatt i hanteringen och vet inte hur det går till, men jag hoppas att museer "tävlar" på samma vilkor som andra köpare.
Så. Då har jag också lagt mig i den här diskussionen. Kunde liksom inte låta bli att tycka