klockare/ringare

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

klockare/ringare

Inläggav Nastja » 2 oktober 2005, 10:47

ar det sa att klockare och ringare var inte ngn riktig synonym? klockare var kunnigare an ringare, altsa ungefar som mastare i jamforelse med ringare som stod pa lagre niva? (pa 1500-talet) ?!
Nastja

Inläggav Tora » 3 oktober 2005, 08:29

Jag vet egentligen inte så mycket om klockringning men ett tips är att titta i <i>Klockringningsseden i Sverige </i>av Nils-Arvid Bringéus. Enligt herr B. är "klockarelagen" troligen från 1400-tal och i den fastställs vilka ringningar klockaren själv är skyldig att göra. Allmogen hade skyldighet att stå för en del av rigningarna och det sågs som ett hedervärt uppdrag.
I större kyrkor hade man tidigt behov av att anställa ringkarlar och under 15- och1600-talet kom särskilda bestämelser även för ringarna.
/Tora
Tora

Inläggav Nastja » 5 oktober 2005, 16:23

stor tack!! jag bor inte i sverige sa har inte mojlighet att hitta nodvandig litteratur [:)] tack att du forklarade det till mig!
Nastja

Inläggav Nastja » 6 oktober 2005, 17:35

men finns det skillnaden mellan ringare ock klockare? (pa 1500-talet)
Nastja

Inläggav Tora » 7 oktober 2005, 07:59

Hmm...lite klurigt och jag hinner tyvärr inte forska mer på det just nu...men ja, det verkar som om ringare (eller ringkarlar - som på en del ställen även kunde vara kvinnor) blev ett "yrke" på 1500-talet och lydde under klockaren.
Men det var i de stora kyrkorna i städerna, på landsbyden dröjde det längre innan man anställde ringare. Som jag förstår det så hade klockaren ansvaret för att rigningarna ringdes när de skulle men han kunde inte alltid själv vara den som ringde. Då skulle han se till att någon annan utförde rigningen. Bönderna (och ibland även torpare och obesuttna)ingick i ringarlag, som hjälpte klockaren hade sköta rigningarna.
Även detta enligt Bringéus...
Hoppas du får ut något av detta lite vimsiga svar...och jag kan som sagt inte garantera värdet av informationen eftesom jag bara har ögnat igenom en enda källa[:)]
/Tora
Tora

Inläggav Nastja » 14 oktober 2005, 12:37

[:)] Tack. Jag trodde detsamma men var inte sakert pa. jag fick ocksa reda pa att klockare skulle ta ansvaret efter detta pall som man kan uthyra pa kyrkan och efter sjalringning, brudljus osv. (fick pengar efter det och skrev rakenskapen)
Nastja

Återgå till Kulturer