Båge med sköld

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Båge med sköld

Inläggav Carolus » 2 oktober 2005, 09:59

Ännu en vapenidé... Jag borde blivit vapendesigner på medeltiden!

Har det funnits pilbågar med en sköld framför, ansluten till bågen? Med ett hål i mitten för avfyrning av pilar.

Ser framför mig en rad av bågskyttar som avfyrar pilar och kan skydda sig från ankommande pilar...
Carolus

Inläggav Jonas Flink » 2 oktober 2005, 12:22

Varför skulle man vilja sätta en sköld på en pilbåge och därigenom göra den tung, klumpig och relativt obrukbar när man lika gärna kunde sätta upp några paviser framför sina båg eller armborstskyttar? Kan du inte lägga alla dina vapenspekulationer i en tråd?
Jonas Flink

Inläggav Carolus » 2 oktober 2005, 12:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

Varför skulle man vilja sätta en sköld på en pilbåge och därigenom göra den tung, klumpig och relativt obrukbar när man lika gärna kunde sätta upp några paviser framför sina båg eller armborstskyttar? Kan du inte lägga alla dina vapenspekulationer i en tråd?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så tung behöver den inte bli? Och tyngden och insparandet på manskap torde överväga.

Vad är det för fel på vapenspekaulationer? Alla kommer inte på samma gång.

Förövrigt verkar jag vara den ende som gör att forumet inte somnar in för gott. Otroligt trög rörelse...
Carolus

Inläggav Träblås » 2 oktober 2005, 12:52

Låter som en kanonidé, det här med sköldpilbågen. Antar att du blivit inspirerad av Xena, Herkules eller liknande.
Träblås

Inläggav Jonas Flink » 2 oktober 2005, 13:23

Tror faktiskt att ett lajv/rollspelsforum hade passat bättre för dig och dina idéer än ett seriöst forum för historiskt återskapande. Hurvida LOTR svärden är ett bra köp eller om Achilles hjälmen på movieprops.com är ett bra köp passar inte riktigt på det här forumet.
Jonas Flink

Inläggav Carolus » 2 oktober 2005, 13:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

Tror faktiskt att ett lajv/rollspelsforum hade passat bättre för dig och dina idéer än ett seriöst forum för historiskt återskapande. Hurvida LOTR svärden är ett bra köp eller om Achilles hjälmen på movieprops.com är ett bra köp passar inte riktigt på det här forumet.

Där har du faktiskt fel. LOTR-svärden var jämförelseobjekt och Achilleshjälmen är väl inget fel på i historiska sammanhang. Nu verkar forumet lida av någon slags allergi mot Hollywood, men det gör det inte mindre historiskt.

Lajv, Rollspel är inte my cup of tea.
Carolus

Inläggav Vargman » 2 oktober 2005, 13:47

Det finns faktiskt sköldar med en handkanon i mitten så den gode Carolus är faktiskt inte ute och cyklar. Just en pilbåge är kanske inte så praktisk när det gäller siktandet, men en handkanon eller en armborst skulle kunna funka.

Det är för övrigt min fasta övertygelse att det mesta om inte allt som fantasyförfattare och vi kommer på nog har prövats! Bestickpistolerna, Da Vincis konstruktioner, skölden med lykta i mitten och en hel del andra underbara(?) saker är bevis nog! Att dessa saker inte finns kvar beror nog på att de inte visade sig vara funktionabla och kasserades.

Fortsätt att fundera du Carolus! Det är så saker och ting uppfinns! Dessutom, om du inte frågar så får du inga svar. Det lär dessutom inte finnas några dumma frågor, men jag har sett en del dumma svar här på forumet!

Var det inte så att dubbelyxorna skällde man på tills ngn hittade en bild på dem!

Keep on dreaming (i dess mest uppmuntrande betydelse!)

/Uffe
Vargman

Inläggav Karin » 2 oktober 2005, 14:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carolus</i>

Vad är det för fel på vapenspekaulationer? Alla kommer inte på samma gång.

Förövrigt verkar jag vara den ende som gör att forumet inte somnar in för gott. Otroligt trög rörelse...

Jag förstår inte heller varför det skulle vara fel att spekulera. Det viktiga är att man tar till sig de svar man får. Och eftersom det är olika frågor passar det väl med olika trådar?

Det finns inget självändamål i att det är många diskussioner på gång på forumet. Syftet med HV:s forum är väl snarare att man ska kunna lära sig mer av varandra om det man tycker är intressant. Hellre kvalitet än kvantitet.

Karin
Karin

Inläggav Angus Maciomhair » 2 oktober 2005, 15:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carolus</i>

... ett hål i mitten för avfyrning av pilar.

Ser framför mig en rad av bågskyttar som avfyrar pilar och kan skydda sig från ankommande pilar...
Personligen skulle jag vara [}:)] så tveksam till en sköld med hål i som skydd mot pilar. Vad hindrar att fiendens pilar tar sig in där dina går ut? Varför ens ta den risken?

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Micke aka Bengan » 3 oktober 2005, 09:06

Om jag inte missminner mig, så var "eldhastigheten" mycket viktig i stridsbågskytte. Det man ville åstadkomma var oftast ett regn av pilar och bl.a. engelska skyttar kunde komma upp i imponerande repetitionshastigheter (ska inte ange någon siffra på pilar per minut men kanske någon som har tillgång till detaljerade källor kan upplysa om detta?). En sköld framför bågen skulle vara så mycket ivägen att hela poängen med bågskyttet gick förlorad.

Var det måhända samma sak som gjorde att sköldpistolen försvann?? Det känns ganska omständigt att ladda om en mynningsladdare även utan att den sitter i mitten av en stor sköld...
Micke aka Bengan

Inläggav Vargman » 3 oktober 2005, 09:37

Jag misstänker (efter att ha funderat lite mer) att bestickpistolerna och sköldkanonen kan vara ngt som olika smeder gjorde för att visa upp sin skicklighet och inget som var tänkt att användas i verkligheten.

/Uffe
Vargman

Inläggav Mojje » 3 oktober 2005, 15:36

Carolus!
Det du gör är bra!
Du startar tankar som ifrågasätter tidigare vetskap. Med andra ord är du ytterligare en kritiker i sammanhanget. Dock med en lätt naiv inställning i bland.
Jag tror att de flesta som ifrågasätter dina idéer och kommentarer, som i sig ofta är överdrivet bitska och cyniska; inte riktigt kan se vad du söker med din fråga.
Människor med stor kunskap är ofta så djupt inne i sina egna frågor att de helt enkelt inte vill blanda sig med de som vet mindre. Det skulle ta upp för mycket tid för dem.
Och tro mig Carolus. När man dyker riktigt djupt i en fråga så kräver detta stor koncentration och fokusering.

Vad jag fortfarande inte kan förstå dock...
Är hur människor med så stora djupdykningar, faktiskt har tid att kommentera sånt de själva, sedan länge glömt.
Och hur kan man inte minnas sin egna historia....?

Mojje ursäktar sig för urspårningen i tråden men kände den vara relevant.
Bekanta eder, bröder och systrar!!
Mojje

Inläggav Carolus » 7 oktober 2005, 21:30

Tack för stödet Mojje!
Carolus

Inläggav Johan Käll » 12 oktober 2005, 07:55

Pilbågen var ju främst för att skjuta indirekt med. Det är alltså inte svårt att stå bakom stora sköldar och skjuta över dem. För bösskyttar fanns stora sköldar, eller skärmar, som man kunde stå bakom å sticka ut sin bössa genom ett hål.
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 12 oktober 2005, 08:56

Nu ska jag säga att vår käre Carolus inte är först med denna idé.

Carolus sällar sig med de forna genierna när han kommer med sin idé. För er som har pocket-varianten av Willian REids bok Vapen genom tiderna så kan man på sidan 77 beskåda Leonardo Da Vincis skiss på just "skytt med sköldförsedd båge". Mycket riktigt det är en bågskytt med en normalbåge och en rundsköld som täcker upp ganska stor del må jag säga...

Spännande, så hur ska då detta vapen konstrueras? :-)
Anders Lindkvist

Nästa

Återgå till Vapen