Båge med sköld

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Todd » 12 oktober 2005, 09:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Det finns faktiskt sköldar med en handkanon i mitten så den gode /Uffe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ulf,

Dessa sköldar fanns i England under 1500 talet och var inte ändamåls enliga överhuvudtaget, då det inte gick att sikta ordentligt. Det fanns även en liknande tok ide i frankrike under WW1 där en pistol monterades ovan på hjälmen, dessvärre gjorde rekylen inte skyttarna särskilt långlivade.

Carolus,

Din karriär som vapen designer under medeltiden hade nog rätt snabbt slutat i stupstocken.[;)]

Ha det bra[:)]
Todd
Todd

Inläggav Lasse C » 12 oktober 2005, 13:23

Jag vill nog ta Carolus i försvar lite grann här. Inte för att jag har några synpunkter åt varken ena eller andra hållet på idéerna i sig, utan för att han spekulerar!

En aldrig så vild idé av typen "<b>Kan</b> man ha gjort...?" väcker genast frågan om någon faktiskt också <b>gjorde</b> det - och så snokar man vidare.

Jag har inom andra områden gjort likadant med lösningar som är möjliga, i en del fall rent av historiskt sannolika, men kanske haft svårt att hitta belägg. Vidare nosande har lett mig in på närliggande lösningar som visat sig bättre och bättre belagda, alternativt att jag hittat belägg för min första idé, men att den försvunnit. Den var helt enkelt inte bra i praktiken.

Så länge man ser sina spekulationer som just det och inget annat är de nyttiga för tankearbetet!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Djingis Khan » 13 oktober 2005, 01:14

Jag håller med här - klart man ska få spekulera som man vill. Det är ju ingen här som påstår att det skulle ha funnits bågar med sköldar, bara huruvida dessa skulle ha fungerat
Djingis Khan

Inläggav Robin of Redesdale » 24 oktober 2005, 07:18

Medelhastigheten för vad en långbågskytt kunde skjuta låg på 10-12 pilar/minut. Jag själv skjuter 15 pilar/minut med en 40 pundsbåge. Moderna långbågskyttar har skjutit 24 pilar/minut med 70 pundsbågar och satt alla i en tavla så det kan väll 1400-tals nissarna också gjort.
Robin of Redesdale

Inläggav torgnybjers » 25 oktober 2005, 12:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin of Redesdale</i>

Medelhastigheten för vad en långbågskytt kunde skjuta låg på 10-12 pilar/minut. Jag själv skjuter 15 pilar/minut med en 40 pundsbåge. Moderna långbågskyttar har skjutit 24 pilar/minut med 70 pundsbågar och satt alla i en tavla så det kan väll 1400-tals nissarna också gjort.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Dock låg de medeltida engelska långbågarna (warbows) på pundstyrkor mellan 140 och 180 pund, med en nedsträngad längd mellan 180 och 210 centimeter. Detta har bekräftats i fynd från Mary Rose (HMS Mary Rose, 1509-1510). Deras effektiva skottlängd är höljt i dunkel, men gissningar placerar dem runt 160-230 meter. Bågskyttarnas brutala fysiska utmaning gjorde att deras kroppar proportionerades efter ansträngningen, vilket resulterade i att armen på ena sidan av deras kropp var längre (mer än normalt) än den andra.

12 pilar i minuten med en båge på 160 pund är ju ganska imponerande, jämfört med vad moderna skyttar är vana vid.

För mer information om just Mary Rose:
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Mary_Rose

För mer information om just engelska bågar:
http://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow
torgnybjers

Inläggav Vargman » 25 oktober 2005, 12:34

140-180 pund är väldigt mycket! Nu vet jag inte om man räknar pund på samma sätt som moderna bågar, men jag har en compoundbåge på 80 pund. Den är inte helt lätt att spänna... Jag tränar åndå regelbundet på gymm och skulle inte beteckna mig själv som svag. Ok, nu vet jag att det är en del teknik att spänna en båge på rätt sätt, men ändå! Jag klan inte ens fantisera om hur tungt det vore att spänna en båge på 180#, finns det ngn rekonstruktion?

/Uffe
Vargman

Inläggav Micke D » 25 oktober 2005, 13:36

Du kan se bilder av Mark Stretton i England som skjuter med en 150 pounds båge på:

http://www.bickerstaffebows.co.uk/warbows.htm
Micke D

Inläggav Djingis Khan » 25 oktober 2005, 18:11

Är det bara med idegran man kan nå upp i en sådan styrka? Vad är maximum-styrkan för en långbåge av alm?
Djingis Khan

Inläggav Fundin » 27 oktober 2005, 13:30

Vargman, en 80# compound är betydligt lättare att dra eftersom den har en letoff, den är bara tung i början. Pondstyrkan mäts med en våg, hur tungt bågen drar vid fullt drag. Dvs du skulle kunna hänga en så tung vikt i strängen och den skulle dras till full draglängd.

Världsrekordet har Mark Stretton på 200#

Alm vet jag inte, men bygger man bågen längre så går den att göra starkare. Säg att du bygger den ca 210 så borde det gå att få upp den över 100# i allafall. Trä varierar väldigt mycket på individnivå. Om man bygger i alm bör man antagligen ha mer rektangulärt tvärsnitt.

Det finns många träslag som går att använda till tyngre bågar, särskilt backade.
Fundin

Inläggav Raymund » 27 oktober 2005, 15:32

Det finns i varje fall en värld där bågskölden är uppfunnen...
http://wow.allakhazam.com/db/item.html?witem=19993

/R
Raymund

Föregående

Återgå till Vapen