Hmm... kragelundkjorteln har 114cm i midjeomkrets och jag har 128cm (enligt mönster) så den är nog lite för vid. Skall lägga till (128-114)/4=3.5 cm extra i sömsmån samt flytta upp kilarna 8cm (eller mindre) så att fåll-omkretsen blir c:a 250cm precis som orginalet. Kilarna kommer upp en bit något ovanför navelhöjd så kilarna kanske är något högre upp än orginalet, men det måste bero på att jag har spetsigare kilvinkel än orginalet (antar att det inte gör så mkt, har ju sätt kilar gå ända upp i armhålorna).
När jag var i Visby hann jag inte göra halsrigningen utan jag gjorde en temporär v-ringad lösning som IMHO såg rätt snyggt ut, och när jag jämförde med m-bibelns bilder så verkar det inte heller så olikt de halsringningar som är avbildade där. Isåfall behöver man ju i princip inte göra mkt mer än att vika in tyget där och "fålla" med framstygn eller liknande (nåt diskret).
Apropå nyansskillnaden så syns det faktiskt rätt lite. Dessutom skulle jag tro att färgerna kommer succesivt "smälta ihop" mer och mer genom överfärgning och blekning. Och visst, färgen höll väldigt bra mot solen, det har inte blekts mkt ser jag nu när jag kollat efter. En liten märklig sak är att tyget ändrar färg beroende på hur den belyses. När jag satt vakt i mörkret var det en som kom in o pratade och dan efter blev han förbryllad eftersom han vart övertygad om att min kjortel var vit, trots att den är rätt starkt mellangrön. I vissa lampor ser det mer gult ut. Så jag tror det beror mkt på ljustemperaturen (dvs vilken våglängd som ligger i intensitetsmaximum). Detta är väl inte fallet (eller i samma utsträckning) när det gäller syntetiska färger vad jag vet.
Tänkte bara berätta det. Tack för all hjälp, alla ni som kommit med synpunkter. Utan er hjälp hade jag aldrig kommit någon vart!