Korsbetingen/battle of Wisby

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Korsbetingen/battle of Wisby

Inläggav Johan Käll » 6 juli 2003, 11:14

Jag satt här på min kammare och funderade lite. Nu när 'riktig' reenactment har blivit lite större här i norden, borde man inte kunna anordna en event om slaget vid Korsbetingen?

Slaget är inte okänt ute i stora världen. Det är troligen det mest kända slaget vi har eftersom många tittat på rustningsfynd därifrån. Överdragsrustningar illustreras nästa unisont med en bild från den lokalen.

Hur många tror ni man skulle kunna dra ihop här ifrån Sverige/Norge och de leda danskarna? tror ni man skulle kunna lura hit engelsmän och europeér?

Kommer man upp i 100 pers första året kan det kanske vara värt att försöka.
Johan Käll

Inläggav Condrad » 6 juli 2003, 21:06

Låter intressant.
Jag är med!

Då är vi två.

Du kan få vara dansk.

Lite svårt att få vara på själva slagfältet bara...

Hur nära måste det vara?

Condrad
Condrad

Inläggav Björn Hellqvist » 6 juli 2003, 21:41

Jag föreslog ett reenactment för Medeltidsveckans arrangörer för omkring tio år sedan, men fick svaret att det var nog ingen bra idé, då det hela är en känslig grej på Gotland. Jag har sett en och annan gute som haft svårt att kontrollera sig vid Valdemarståget, så det är väl inte helt osannolikt att det skulle ses med oblida ögon. Själv är jag helt för idén, men för att det ska likna något bör det nog vara åtminstone 500 deltagare, säg 350 gutar och 150 "danskar".
Björn Hellqvist

Inläggav Arild Krake » 6 juli 2003, 22:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Låter intressant.
Jag är med!

Då är vi två.

Du kan få vara dansk.

Lite svårt att få vara på själva slagfältet bara...

Hur nära måste det vara?

Condrad
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då kan jag vara borgare och sitta uppe på muren tittandes på slakten medan jag äter min frukost. Då har vi alla tre grupperna representerade.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Johan Käll » 7 juli 2003, 00:42

500 pers första året på ett event är nog svårt att uppnå tror jag. Även ute i stora världen. Det är iof bara min tanke. Dels finns det inte så många reenactors i sverige som sysslar med rätt tidsperiod och det tar ett tag att sprida ryktet ut i världen. Om man har lite folk kan man kanske gestalta förpostfäktningar eller andra skärmystlingar mellan härarna.

Det problem Björn tar upp sedan är väl viktigare då. Om gutarna tar illa upp skall det väl inte genomsföras. Även om jag kan ha svårt att förstå hur man kan bli agiterad över händelser flera hundra år tilbaka... nåväl, det är inte upp till mig att döma dem. Emellertid är det alltid någon som blir retad på något. Frågan är om det är fler som skulle uppskatta att en del av deras historia levandegörs än det är som skulle bli upprörda. veckan handlar ändå om just den händelsen.

Till Conrad vill jag bara säga att jag INTE kommer spela arvsfieenden.
Johan Käll

Inläggav Condrad » 7 juli 2003, 08:35

Hmmm...

Intressant! Det är inte många jag har träffat på som vågar erkänna att dansken är en arvsfiende... förutom jag själv då...

Märk väl! Ryssen är en han också! (var här senast 1808)

Och Norrbaggen (komma här och kristna...)

För att inte tala om svensken (Hade nog nästan hellre varit dansk... men bara nästan)

Fast det är klart... Hade dansken hästar med sig? Jag kan tänka mig att spränga fram och hugga in...
Condrad

Inläggav Sara Lundström » 7 juli 2003, 10:01

Personligen tycker jag det är rätt mäktigt att brandskattningen fortfarande väcker genuina känslor hos "infödingarna". <i>Det</i> är levande tradition! Och ska naturligtvis respekteras, tycker jag.
Sara Lundström

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 10:35

Frågan är om "fortfarande väcker genuina känslor" är det rätta uttrycket, kanske det är "återigen väcker genuina känslor". Det kan mycket väl röra sig om vad man kallar "invented tradition" som uppsått under senare tid.
Instinktivt tror jag att traditionen/känslorna/uppfattningen om ett skede snarare hör hemma från en period där Gotland uppfattade sig som svenskt, antingen under "försvenskningskampanjer" under 1600-talet eller från nationalromantikens glada dagar.

Men det är klart att dee ska respekteras ändå.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 7 juli 2003, 10:43

Till viss del tror jag även det handlar om konflikten Visby/landsbygden, som ju är mycket levande och auktialiseras i samband med Mtv. Lotten Gustafsson skriver en del om det i sin bok (som rekommenderas, den är kul läsning även om en del av analysen är rätt...krystad...)
Sara Lundström

Inläggav Joakim K » 7 juli 2003, 17:03

Jag vore defintivt med!

Fast det där med gutarna var intressant... Trodde faktiskt inte att det var någon som brydde sig fortfarande...

Apropos reenactment av slag så finns det ju fler som skulle vara "kul"! Slaget vid brunkeberg tex för oss som är intresserade av senmedeltiden... Men där kan vi prata om problem att få vara på slagfältet! [:D]
Joakim K

Inläggav Burmeister » 7 juli 2003, 20:06

Ambitiöst och intressant! Det finns en hel del just rörande slagfält och fältslag (vitsigt, eller?[;)]) som vore intressant att prova på. Att arrangera hela fältslag är ett enormt företag men det finns andra intressanta experiment att genomföra som kräver mindre och kanske i slutändan ger mer. Ett par förslag:

1 - Samla ett 100-tal intresserade med hillebarder och testa på formationsstrid.

2 - Bygga en bråte och se hur svårt det är att forcera en sådan.

3 - Samla en större mängd bågskyttar och prova på att enlevera pilregn.

Ja, det finns mycket kul att göra, hoppas att vi ser en uppgång inom det här området med tiden!

/Andreas
Burmeister

Inläggav Joakim K » 7 juli 2003, 20:45

Icke att förglömma - samla ihop 1000 dalkarlar med armborst och se vilken effekt det har på dagens politiker [:D]
Ja, var ju då mest på skämt ... men nåt ska roligt ska man ju ha på semestern!

Jag har på nåt sätt fått uppfattninge om att i norra europa görs det mest vikingatida event? "Där nere" verkar det ju bland annat förekomma en del både från 100-års kriget (av nån anledning bara de sista slagen [}:)] ) och i england en del från rosornas krig...
Det är så man kan bli avundsjuk... Men det kanske bara är ett utslag för svenskarnas historialöshet?
Joakim K

Inläggav Condrad » 8 juli 2003, 08:26

Jag tror definitivt att ett event som nämnts ovan skulle ÖKA intresset för svensk historia. Ett stort sådant event är ju publikt utan dess like!
Några enrusiaster (23-30) är för få (de är ju flera på Råsundas läktare vid hemmamatch) men 100 med hilebarder... tanken är helt klart kittlande.

Vad sedan avser att gutarna skulle ta illa upp...
Högst tveksamt.... Det skulle vara roligt att veta var den uppgiften kommer ifrån. Hela spelet med valdemar och det hela under medeltidsveckan är ju i så fall redan nu förnedrande.

Viss blir man sur när Valdemar tågar in genom porten men att det skulle vara några problem tror jag inte. Nu kan jag naturligtvis inte tala för alla gotlänningar men jag har talat med de närmaste och ingen har ens lyft på ögonbrynen snarare att de undrat hur man kan vara med...

Det finns ju massor av slag att återuppleva!
Finns det någon producent som vågar göra en tv-serie?
Svenska Slag!

Condrad
Condrad

Inläggav Johan Käll » 8 juli 2003, 18:46

Jo, min tanke var att man kanske kan dra ihop 50 svenskar, 25 danskar och 15-20 norrmän samt 10 från övriga världen. Det låter inte så mycket men det är nog det mest troliga utfallet första året, om vi alla utnyttjar våra kontakter och aktivt bjuder in folk o fä. Blir det lyckat kommer det svälla år från år med mun mot mun metoden.

Anledningen till att just Wisbyslaget är passande är att det nog är det mest kända utanför Sverige (på grund av fynden) samt att det redan finns en närvaro av intresserad av medeltid på plats. Det är mao även ett bra ställe att förleda in flera i seriöst medeltidande (eftersom det kommer hållas hårt på god tidsmässig utrustning) och utöka underlaget för kommande år.

Sedan är det bara att inse, turisterna VILL ju se medeltida slag och blänkande svärd som korsas i vrede.

Nästa år skulle man kanske kunna tänka sig att det skulle kunna gå....
Johan Käll

Inläggav Joakim K » 8 juli 2003, 20:52

Ett litet problem apropos reenactment-strid och att hålla hårt på autenticiteten... De flesta jag känner som håller på med sådan strid som jag känner är mest vikingaorienterade... Jag vet inte om det på något sätt är representativt eller om det bara säger en del om min bekantskapskrets [:p]... Men det kan tänkas sätta krokben för att lyckas få med en hel del svenskar...
Joakim K

Nästa

Återgå till Evenemang