Hej alla! Jag är ny här och har aldrig sökt liknande forum men kände att det är dags nu. Hoppas bara att jag som helt ny även på forum gör rätt nu..
Jag är arkeologutbildad och har jobbat en tid på Roma Kungsgård mitt på Gotland. Jag har varit i lokalpressen men innan jag går ut "större" söker jag mothugg av insatta.
Det första jag sprang på i Roma var Björkö, en tidigare holme i myren (skrattade för mig själv[:D]. Tingsplatsen vet vi sedan tidigare låg i Roma. Björke socken söderut hette Birke och enligt Haquin Spegels visitationsordning "Birka". Björkhaga i nordöst hette Birkhage. En mängd viktlod, kistbeslag, nycklar och mynt (vikingatid)har hittats i den såkallade "guldåkern" vid cistercienserklostret i Roma.
Jag började titta i böckerna angående Ansgars resa bara för att se om Gotland nämns och blev fundersam...
Efter många om och men med professorer, lektorer och docenter så anser jag att jag måste vara idiot eller mycket klok som kommer fram med följande.
Kappelshamnviken i norr hette förr Norrvik (detta är fakta). En trolig inseglingsränna har gått långt in på ön. Mayers karta visar ännu på 1600-talet att den gick till Lärbro. "Krampmacken" hittades vid Bulverket i Tingstäde träsk och är för stor för att "bara" ha varit där. Roma hade ännu på 16-1700-tal en av de största vattenområdena på ön. Helt säkert är dock inte att man "får till" en vattenväg från norrvik till Roma. Dock finns i nordöst ända till idag en inseglingsränna ända till Roma (2 mil). Vid Björkö i Roma finns väldiga mängder med granitsten i storlek knytnäve till dubbelt det (ballast?). Ingen kalksten alls där utan bara olika granit, kan dock ha med kanalbygget i myren på senare tid att göra om det transporterats dit. Tingsplatsen tror jag legat vid sockenkyrkan och bör ha varit kultplats under lång tid innan kristendomen. Från 80 cm djup och upp fick jag höga fosfatvärden. Sällan sett annat än sterilt i botten på vad jordborren når annars måste jag säga.
Om vi sedan zoomar ut lite: Gotland har 80-90% av mynten från tiden under birkas kända period. Vi har bakgrunden till handeln sedan romersk tid. Vi har efterspelet då tyskarna tar över med Visby och hansan som snabbt byggs upp och inbördeskriget som följer. Bulverket som knappt nyttjades var troligen ett försök på 1100-talet att hålla i handeln på den tidigare rutten. Alltså är detta orsaken till det som många undrat över; Gotland nämns inte angående handel i Österjöområdet, bara Birka, Gotland är Birka.
I övrigt hoppas jag slippa gå in alltför mycket på varför Björkö i Mälaren inte är Ansgars Birka. Knappt någon insatt jag talat med tror det längre (utom professorer som skrivit böcker om riksbildningen). Dock tycker jag att de skall vara mycket stolta över sin plats för kungahird med legosoldater såvitt jag förstår materialet.
Vad tror ni? Är detta möjligen ett spår till den handelsplats som hade lika långt till östersjöns alla kuster, var samlingsplats för östersjön alla folk och är orsaken till att Gotland kan visa upp den största fyndmängden i världen per ytenhet från långväga handel.
Grylen