Ok, på Vikingatiden vet vi att det förekom hingsthetsning. Då man hetsade två hingstar mot varandra att slåss genom att ha brunstiga ston i närheten. Jag kunde inte komma på någon bättre katogori än denna, för broddar kan räknas till vapen och hästar i krig har också klassats som vapen.
Enligt vissa källor, och antagligen rykten från både höger och vänster så skulle dessa hingstar ibland vara utrustade med broddar, både "blunted" och skarpa. För att öka skaderisken och få slagsmålen hingstarna emellan att se farligare ut.
Men då undrar jag, eftersom jag har alla mina fyra hästar som barfota hästar(två travarston som går som ridhästar och två shettishingstar som är under inkörning), hur ska jag kunna brodda mina eländiga små älsklingar nu när det blir halt och isigt ute, utan att behöva banka på järnskor? Jag vill ju kunna ge mig ut med vagnen o ponnyerna samt ut en tur med mina damer utan att vi halkar och slår ihjäl oss.
Har ju redan provat att rida ut på is och det är verkligen "Bambi på hal is..."
Är det någon här som har försökt brodda utan skor?
Finns det någonstans på nätet där det finns mer info om vikingatida skor för häst, elelr emdletida för den delen med. helst på nordiska språken eller engelska... tyska går inte överhuvudtaget....