Vigabröte ting

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Vigabröte ting

Inläggav Max Gullberg » 25 december 2005, 12:34

Är du lajvaren som på varje arrangemang stör dig på deltagarnas utrustning? Eller är du kanske reenactern med teatral åldra, men dina fördomar om lajv har alltid hindrat dig från att åka på ett?

Om något av detta stämmer, så kan Vigabröte ting vara något för dig!

Vigabröte ting är ett lajv med vikingatida tema, vilket innebär att det utspelar sig i verklighet snarlik 900-talets Europa.

Men varför har vi gjort så här kan man fråga sig? En av tyngdpunkterna för detta lajv är historisk korrekthet. Men det finns så många områden där vi inte tillräcklig information om för att kunna hävda det. Därför har vi valt att förlägga arrangemanget i en värld där vi själv kan bestämma, men där målet fortfarande är historisk korrekthet till största möjliga mån. Dessutom har vi fått möjligheten att kunna kombinera lite olika historiska fenomen, vilket vi inte hade kunnat göra med ett historiskt lajv.

För mer om arrangemanget gå in på www.hrafnaland.se
Men ställ gärna frågor här.

Mvh Max Gullberg, Ordförande i Hrafnmundrir Hird
Max Gullberg

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 25 december 2005, 13:26

Hej!
Tycker att detta var ett jättekul initiativ, och önskar er all lycka till! [:)]
Jag vill bara ifrågasätta några formuleringar.

När det gäller könsrollerna skriver ni:
<font color="brown">"Samhället är inte ett patriarkat, det är däremot mansdominerat i officiella ärenden. Pga. brutala och våldsamma inslag i samhället har mannen kommit att fungera som beskyddare och talare för familjen och hustrun.

Det finns även en klar skiljelinje mellan kvinnliga och manliga sysslor och kännetecknen. Man ser inte ner på en syssla som är kvinnlig, den är minst lika viktig för den självförsörjande gården som mannens sysslor. Det är dock olämpligt att en man t ex väver, inte pga. att det är "kärringaktigt" utan för att det är omanligt. Mannen skall vara manlig och kvinnan skall vara kvinnlig. Mannen sköter kontakten och sysslorna utanför gården, kvinnan tar hand om gården. Sätter trälarna i arbete samt leder hantverket. Kvinnans roll på gården är till stor del koordinerande uppgifter."</font id="brown">

På vilket sätt är detta inte ett patriarkat? Det låter väldigt mycket som ett patriarkat. (Tänker *inte* sätta igång en debatt om det här, men jag kan förklara om någon önskar det.)

<b>Snälla, snälla, missförstå mig inte:</b> Det är helt OK att välja att ha en patriarkalisk struktur, lika mycket som att välja att ha t.ex. träldom och asatro (det ska ju trots allt likna verklig vikingatid), men då behöver man inte säga att det *inte* är det. [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Max Gullberg » 25 december 2005, 15:02

Haha, oj ja komiskt nog är det där ju den gamla texten. Så det ska uppdateras.

Men så vitt jag vet så är väl förutsätter väl patriarkatet att mannen har makten i hemmet också, eller är jag ute och cyklar? För i hemmet är det kvinnan som har makten. Men om det fortfarande är patriarkat så får vi väl helt enkelt formulera om [:I]
Max Gullberg

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 26 december 2005, 00:53

Hej igen!

Problemet är att det råder en viss begreppsförvirring kring vad "patriarkat" egentligen innebär. Den "gamla", klassiska definitionen (och den ordagranna betydelsen) är "fadersvälde", dvs det handlar främst om ett familjesystem, där de äldre männen har makten och uppträder som familjens beskyddare och överhuvud. Som modernt samhällspolitiskt begrepp innebär det ett samhällssystem där männen har den politiska makten, och ofta även den ekonomiska och juridiska, oavsett vem som bestämmer i den privata sfären, och som könsmaktsbegrepp ett system där det som definierats som "manligt" är det som är normen, medan det som definierats som "kvinnligt" är avvikande (och därigenom har lägre status).

Det finns säkert folk som har fler, eller andra, definitioner också!

Det räcker kanske för att konstatera att förvirring råder i frågan, och därför är det kanske enklare för er (och mindre kontroversiellt) att helt enkelt stryka den första satsen ("Samhället är inte ett patriarkat"), och bara konstatera att samhället är mansdominerat i den offentliga sfären, att det finns tydliga ramar för könsrollerna och att en strikt arbetsdelning råder, oavsett sysslornas status. [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Max Gullberg » 26 december 2005, 21:51

Tack för ditt väldigt uttömmande svar!

Vissa omformuleringar är nödvändiga i texten helt klart. Männen har ju den övergripande kontrollen juridiskt, medan det faktiskt är kvinnan som har kontrollen över ekonomin. Och det är väl där samt inom religionen som det "hrafniska" samhället skiljer sig från det klassiskt patriakala.

Alltså, en ändring till "mansdominerat samhälle" är på sin plats. Tack Pernilla! [:)]
Max Gullberg

Inläggav Karin » 28 december 2005, 09:25

Det verkar vara ett väldigt trevligt lajv, hade det utspelat sig på 1300-talet hade jag anmält mig direkt. Jag är nämligen reenactern med teatral ådra som inte vågar åka på lajv för jag är rädd att bli besviken på dåligt genomtänkta dräkter och rollideer.

Jag hittade en annan sak på hemsidan som ni bör titta på till nästa uppdatering. På vissa ställen står det att man måste vara 15 år, och på andra står det 16.

Karin
Karin

Inläggav Max Gullberg » 28 december 2005, 12:34

Jaha, okej det var ju synd.

*Max muttrar något om den seg webbmaster*

Det ska ordnas, tack för påminnelsen. [:I]
Max Gullberg

Inläggav Ny Björn » 29 december 2005, 16:58

Hmmm...

Jag har till skillnad från Karin inga som helst giltiga skäl att <i>inte</i> åka på det här evenemanget, rätt tid, rätt inställning hos arrangörerna och rätt avstånd hemmifrån...

-Det kan nog hända att ni får ett väpnat kaupmannafélag på halsen - skall fråga runt och se vad mina félagar tycker...

/N B
Ny Björn

Inläggav Max Gullberg » 30 december 2005, 01:20

Trevligt, trevligt.. Kanske borde förvarna om att vi har som ambition att försöka sprida ut reenacterna lite. Ha några med blankvapenerfarenhet i varje följe.
Max Gullberg

Inläggav Jonathan » 15 januari 2006, 21:58

Hoppas att så många reenactors som möjligt kommer då kvalitén på kläder och utrustning höjs otroligt i jämförelse med andra lajv. Och det roligaste som finns enligt mig är iaf kombinationen mellan bra rollspel och medvetenhet i korrekthet.
ni erfarna reenactors får gärna komma med förslag på vad som kan förbättras eller dyl. inte bara felen på hemsidan =) det ska ordnas
/Jonathan .. medarr försöker bara få igång lite mer diskution!
Jonathan

Inläggav Ebba » 22 januari 2006, 10:44

Typiskt att könsfrågan är det som det som kom att diskuteras här först eftersom den utan undantag diskuteras under varje möte vi arrangörer har!
Vi håller helt med om att det fegaste och tråkigaste man kan göra är att försöka få ett jämställd fiktion bara för att inte det ena eller andra könet ska känna sig ovälkommet. Vi kommer istället trycka på skillnaderna mellan det manliga och kvinnliga idealen, men försöka få rollerna (även spelarna?) att inte nedvärdera någon av dem. Vi kommer försöka skapa en fiktion där man och kvinna samspelar men för den sakens skull inte spelar samma roller! Men allt borde framgå av hemsidan, och texten kommer kanske ändras eftersom vi, som sagt diskuterar det här väldigt ofta.
Kul att intresse härifrån finns. Kom gärna med fler synpunkter och besök gärna lajvets egna forum!
Ebba, medarr
Ebba

Återgå till Evenemang