av Vix Hq » 29 november 2005, 22:45
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
rebecka
Sweden
14 Posts
Posted - 29 Nov 2005 : 15:31:27
--------------------------------------------------------------------------------
Jag är i stort sätt nybörjare då det kommer till brickband, men vill gärna lära mig mera. Det problem jag helatiden stött på då jag vävt band är att varpen snor sig och att med jämna mellanrum måste avbryta allt för att försöka trassla upp den. Uppenbarligen måste jag göra något fel, för såhär ska det väl inte vara? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej då! Du gör alls inget fel!
Trasslet är en helt naturlig del av brickvävning - när brickorna vrids tvinnas varpen framför brickorna där man låser det hela med ett inslag som bildar bandet, men de tvinnar även varpen på den sida man inte väver på...
Det enklaste sättat att lösa det hela på är att väva band som innehåller lika många vridningar framåt som vridningar bakåt. Då löser trasslet upp sig av sig självt. Eller så kan man väva med varptyngder, en tyngd till varje bricka, så kan varpen snurra upp sig. Tyngder på ca 30-70 gram är lagom, beroende på vad för slags varp man har. Eller så kan man göra som du har gjort; reda ut det hela för hand. Har man en hyfsat kort varp med glatt garn (typ silke eller merceriserad bomull) kan det ibland räcka med att man under vävningens gång skjuter trasslet bakåt längs varpen. Den allra sista delen av varpen blir visserligen i princip ovävbar och får slängas, men man slipper avbryta vävningen och reda ut trådarna i alla fall...
När man byter vridningsrikting kan det bli ett litet "hopp" i bandet, lite ojämt, och en del tycker att det ser konstigt ut, men det är också en helt naturlig del av tekniken och abslut inget fel!
Det finns brickvävningstekniker där inte varpen trasslar sig, eller trasslar sig mycket lite - men som sagt, trasslet i sig är inget fel!
/Vix.