Magnifika dukar! Men hur vanliga var de här upp i Norden på t.ex. 1300-talet? Jag själv är mer intresserad av dukarna i olika kypertvariationer där man vävt in ränder i färg, oftast blått. På en bild av S:t Martin när han firar mässan finns en sådan duk. Dagen innan den här tråden startade satt jag och ritade på en duk som skulle påminna om den som ligger på altaret.
[url="www.kyrkotextil.se/images/St Martins duk.gif"]Så här blev resultatet[/url]. Den blå färgen borde nog varit lite mörkare.
Orginalbilden finns här:
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/s ... i/martin_2
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">fast jag har ju aldrig sett ett blommigt monster pa de dukar jag tittat pa, daremot ofta diamantkypert.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Diamantkypert - menar du det som på svenska kallar spetskypert. Kallas inte det ibland för diamond twill på engelska (även lozenge twill)? Det som i arkeologisk littertur kallas diamantkypert är en bruten kypert (broken twill). Det blir lätt förvirrande!
Så har jag sett att "diamantkyperten" på danska kan kallas krystalkypert. Tror att jag sett det även på engelska.