av Per Runberg » 19 mars 2006, 22:00
<font color="green"><font size="1"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>
Hej jag har lite frågor om kokkärl
Man har hittat nitade järngrytor från vikinga tid, men hur är det med användning av sådanna grytor under senare tid?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"></font id="size1"></font id="green">
Den här frågan är visserligen lite gammal, men eftersom den glömdes bort i debatten tänkte jag bidra med lite förhoppningsvis intressant information i ämnet.
På en auktion i ekolsund hittade jag för tio år sedan fyra, ganska små (3-5 liter) järngrytor. De var alla tillverkade av ihopnitade järnplåtar på liknande sätt som jag senare har sett på rekonstruktioner av vikingatida grytor och de var gjorda för att hänga. Jag köpte de två finaste grytorna. Den minsta, som var helt klotrund, blev tyvärr stulen från personalrummet på den vikingaskolby där jag jobbade under våren, men den andra har jag fortfarande kvar. Jag har svårt att tro att det här skulle röra sig om grytor från vikingatiden utan snarare någonting från 1700-tal eller senare. Jag är inte säker på när gjutjärnsgrytan dök upp egentligen, men är det inte troligt att den smidda och nitade grytan har levt kvar till dess?