<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Hur menar du med trägångjärn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hoppas att det är rätt kistor som jag tänker på, men jag är ganska säker.
På dom bakre ståndarna (hörnstolpar) är skuret ett hak som svarar mot en hög och smal tvärslå på locket och genom allt är borrat ett hål med en träplugg i. Även på de främre ståndarna är ett hak skuret, men här endast för styrning. Ståndarna är plankformade och skjuter ut rejält utåt sidan så att hak och tvärslå ligger utanför gavelväggarna.
Dessa tvärslåar är dock inte dom som håller ihop locket, utan det finns ett par naror (Såg att Anders använde ordet för plugg, men jag menar gradlister - lister i laxstjärtsformad avsmalnande ränna) som sitter innanför gavlarna.
Jag vet inte om locket är gjort av spontade eller falsade brädor.
Någon som förstod?
Dessa kistor är dock väldigt stora och gjorda som sädesbingar, så en viss anpassning som t.ex. att kombinera nara och tvärslå kan vara på sin plats. Å andra sidan kan det vara skönt att ha en kista på 1,3kubikmeter när man skall packa.