<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Till den dräkt jag bär har jag också en scramasax, men denna är inte skarp, så den är inte en kniv i mina ögon.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den behöver inte vara skarpslipad, eller ens en kniv för att omfattas av knivlagen.
Så länge du har behov av den i tjänsten, vilket jag gissar att uppvisningssyfte räknas som, så bör du ha samma rätt som t.ex hantverkare att bära kniv öppet på allmän plats
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Och alla tror att en vanlig slidkniv är ett vapen. Vilket skämt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En retorisk fråga: Hur lång tid tar det att modifiera en slidkniv från ett verktyg till ett vapen?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Aghnar</i>
Om polispatrull på plats skulle börja knepa så påpekar du att det inte någonstans i vapenlagen står rent ut att det är olagligt att bära vapen på allmän plats<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
JAså? Vad sägs om första paragrafen, första stycket:
"Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats."
Givetvis finns det undantag,
"om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat"
men å andra sidan är definitionen (eller snarare avsaknaden av sådana) på vad som är "vapen", "innehavarens behov" och "övriga omständigheter" något som ställer till det eftersom det oftast (alltid?) blir en bedömning från fall till fall.
Jag rekommenderar fortfarande folk att läsa den avhandling som Arnaud länkade till i en annan [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1145"]tråd[/url] där vapenlagen kom på tal.
http://www.handels.gu.se/epc/archive/00 ... 200144.pdf
Ha det...
/Angus