Nu finns en ny vävbok om brickvävning. Boken består av 140 A4 sidor och innehåller 100 olika mönster till band i olika svårighetsgrader, allt från de enklaste små knytband till riktigt avancerade band med vridning av brickorna åt olika håll och brocheringar. Lite om garner, avslutningar och historia finns också. Den kan köpas utskriven på papper i en en pärm eller som CD-skiva för egen utskrift. CD:n innehåller också 3 korta små filmer som visar vävning. Båda beställs direkt av mig på mail "skapa_egna@bredband.net" eller tel 026-25 06 89 (kvällstid).
Lite om mig som skrev den: I botten har jag en gedigen textilutbildning från Handarbetets Vänner och Sätergläntan. Mitt specialintresse långt innan jag påbörjade utbildningen är bandvävning på olika sätt. Mina första brickvävdaband vävde jag 1964 så jag har en hel del erfarenhet av tekniken. På 70-talet gick jag en kurs för Torbjörg Gauslau, en annan deltagare på den kursen var Sonja Berlin-Englund som skrivit den enda tidigare brickvävningsboken på svenska. Sen har jag vävt till och från och haft ett stort antal kurser, nu senast för vikingaföreningen Fafner i Årsunda, Sandviken. Efter mycket exprimenterande känner jag att jag vill dela med mig av mönster, tekniker och knep - så då blev det ett häfte.
Den utskrivna varianten i en svart gaffelpärm med vinröd tygrygg kostar 245 kr/styck
CD-skivan kostar 120 kr/styck som introduktionspris fram till augusti sen kommer den att kosta 140 kr/styck.
På alla priser tillkommer frakt om du inte har vägarna förbi Sandviken och hämtar upp dem.
Boken heter "Brickvävda band från spångmurs",
Hur den skall säljas har jag ännu inte listat ut. Detta är ju ett sätt i alla fall.
Den han precis bli färdig till brickvävningskursen i helgen.
Sommarhälsningar
Louise