[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Axtorna slagfält, reenactment hösten 2006

Axtorna slagfält, reenactment hösten 2006

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Axtorna slagfält, reenactment hösten 2006

Inläggav BORGMAN » 31 oktober 2005, 09:52

<b><font size="2">Axtorna slagfält 30 sept - 1 okt 2006</font id="size2"></b>

Slaget vid Axtorna 1565 var det då största någonsin i Norden. Ungefär 20 000 man deltog och 4 000 stupade.
Inom Axtornaprojektet har vi jobbat länge med att uppmärksamma slagfältet och skapa ett besökscenter på platsen. Våren 2005 genomfördes arkeologiska undersökningar av platsen tillsammans med Riksantikvarieämbetets slagfältsteam, och sedan dess har projektet tagit rejäl fart.
Vi inleder den publika satsningen redan nästa år med Sveriges största reenactment-evenemang.

Föreningar och individer som sysslar med 1500-talet inbjuds härmed att delta i återskapandet av slaget! Hör av er till mig för ytterligare information.

Slagfältet ligger i Falkenbergs kommun i Halland. Kommunen är profilerad som hästkommun med störst antal hästar per invånare i hela landet. I slaget deltog ca 6000 stridshästar. Vi tänker därför bli det evenemang som har flest antal hästar, ambitionen är satt till 100 fullt rustade ryttare.

1565 ligger bra till rent tidsmässigt, rustningsmakandet stod på sin höjdpunkt och man använde fortfarande blanka vapen i stor utsträckning, samtidigt som det fanns kanoner, hakebössor och annat som smäller.

Som alla ni historiediggare känner till har något liknande aldrig arrangerats i Sverige - ta chansen att vara med om något verkligt<b></b> historiskt!

Daniel Borgman
Projektledare

www.falkenberg.se/axtorna

www.raa.se/uv/slagfalt2004/axtorna_1565.htm
BORGMAN

Inläggav Matti » 2 november 2005, 10:48

Kul! Synd bara att vi i fotfänikan sysslar med Gustav II Adolfs epok...
Matti

Inläggav BORGMAN » 2 november 2005, 17:14

Ja, det skulle ju bli lite tokigt. Vill ni väldigt gärna vara med ändå har ni ett år på er att göra justeringar...
/Borgman
BORGMAN

Inläggav Karin » 2 november 2005, 17:36

Det låter som ett seriöst och bra evenemang. Hoppas att ni hittar tillräckligt många intresserade 1500-talare.

Karin
Karin

Inläggav Matti » 3 november 2005, 10:22

Tyvärr, som enda förning med tidigt 1600-tal som område har vi det vi gör.
Matti

Inläggav BORGMAN » 4 november 2005, 19:32

Vi funderar på att ha en allmänt krigshistorisk avdelning också, så även andra tidsperioder kan funka. Ingenting är bestämt ännu dock.
/Borgman
BORGMAN

Inläggav Katt » 13 juli 2006, 21:30

Funderar du på hur man skulle kunna vara klädd som infanterist under slaget? Jag har för egen del skrivit ihop en betraktelse för hur en ösgötsk inkallad bonde som pikenerare (infanterist med lång stång med spets på) kunde ha sett ut. Om du är intresserad så kan du titta på den på www.uppbadet.se.

Obeservera att det är för privat bruk, jag gör inga anspråk på att det är oklanderligt rätt och det är ett arbetsmaterial som hela tiden går att förbättra. Är det någon som vill tillföra något så är det bara att höra av sig. Alltid roligt med diskussion.

Jag hoppas verkligen att evenemanget blir så bra som det bara går. Ett blankvapenevenemang runt den här tidsperioden behövs. Mig veterligt finns det inga liknande svenska evenemang. Och visst kommer det turister - men hur ofta slipper man ifrån dem? Hova, Visby, Hantverkslägret? (För att ta några exempel)
Katt

Inläggav Skarek » 1 oktober 2006, 23:47

Har just kommit hem från Axtorna.

Axtorna var för mig (och alla andra jag talat med) ett mycket lyckat och roligt happening. Klart över all förväntan. Mycket med besökare, trevligt folk som deltog och bra väder (blev tom lite extra spänning med det korta åskskuren som drog över när man släpa runt på 6 m helpik).

Blev kanske inte så mycket blankvapenstrid som jag önskat, men tiden blev fylld med annat skoj. Reenactment av fiktiv del av slaget, kanonmuller, intresserade besökare, marknad och generellt mingel.

Mången tack till det andra förreningsfolket och arrangörerna som såg till att min vistelse blev lyckad (ja världen roterar runt mig :D).

/Jon
Uppbådet
Skarek

Inläggav Heinrich » 2 oktober 2006, 17:25

Finns lite bilder från slaget på följande länk http://www.hn.se/m_standard.php?id=6182 ... ing_2=167&

Mvh Skåningen som är Göteborgare som bor i Sverige men är Tysk som slåss för Danmark[:D]
Heinrich

Inläggav Tore H » 2 oktober 2006, 20:50

Nu har jag lite fort slängt upp ett par av våra (mestadels mina) bilder från Axtorna på Uppbådets hemsa: http://www.uppbadet.se/galleri.php . De ligger bland alla våra andra bilder just nu eftersom jag inte orkat hacka om vår gallerikod än, men de ligger högst upp på sidan i alla fall. [:)]
Annars säger Axtornaprojektets hemsida nu att de kommer lägga ut lite bilder och filmer om ett tag, så man får väl hålla utkik där...

I övrigt får jag bara hålla med min Uppbådskollega två inlägg upp - mycket trevligt evenemang!

/Tore, Uppbådet
(Göteborgaren som är Östgöte som trenne gånger blev dödad av Skåningen som bor i Göteborg men var Tysk som slogs för Danmark. [:D])
Tore H

Inläggav Matti » 2 oktober 2006, 21:28

Ja, var ju också med till slut när Fotfänikan i all hast blev tillfrågade. Tydligen hade de glömt att skaffa fram någon med erfarenhet av att korrdinera slag med svartkrutsvapen och vilka säkerhetsföreskrifter som gäller för dessa.
Tyvärr måste jag säga att det ser ut som om vi i GIIA Fotfänika har sopats under mattan, för vi finns inte med på en enda bild och omnämns inte heller. Har påtalat detta till arrangörerna via mail. Hmmpf...
Annars var det kul. Jag, och hela min familj med fru, två döttrar och min tioårige son hade roligt allihop. Min yngsta prinsessa på blott tre år sprang tydligen omkring glatt i hela lägret och roade sig. Ingen rädder för landsknektar här!

Själv gick jag med min son, slagets yngste soldat, på danskarnas vänstra flank för att skydda våra musketerare och slutligen inta batteriet. Fasligt kul, men en sak gjorde mig smått nervös...
Vi i fänikan ägnar oss inte åt blankvapenstrid. Det har varit på tal men vi har valt att än så länge koncentrera oss på svartkrutet, pikexercis, samt gemensam exercis efter dåtida reglementen.
Gissa om jag blev något perplex när en galen skåning(?) vid en av kanonerna börjar fäkta med sin luntstake när jag skall markera med min pik eller rättare sagt korsgevär.
Det är vissa problem att var snabb och sticka till ordentligt när piken är om inte vass så i varje fall inte trubbslipad. Korsgevären är antika föremål som vi lånar av Skansen Lejonet.
Sen har personen mage att dra min sabel, som jag själv inte vill dra då dess egg inte är speciellt mjuk den heller. Det hela slutar med att jag får knacka honom på knäet med baksidan av min storkniv, som jag använder vid arbeten i lägret och således inte ämnade bruka.

Nå, anfall två verkar allt flyta på. Vi är två pikenerare som markerar mot honom, jag släpper piken och drar sabel då jag känner mig mer hemma med den sedan min tid som tai-chi utövare.
Övriga artillerister spelar med bra och vi nedkämpar dem. Men när jag vänder mig om för att se hur det gått för min son, får jag se att den "galne skåningen" är på benen, tar mitt korsgevär och avancerar mot oss, fast striden skall vara över.
Jag gick honom till mötes och efter en parad grep jag piken och riposterade mot hans knä igen. Sedan tog jag min pik och gick, inte riktig på humör att diskutera "spontanstrider" med främmande personer.

I övrigt var jag mycket nöjd, men till viss del verkar det råda delade meningar inom vår förening om vi skall deltaga nästa år om vi blir tillfrågade.
Min fru tyckte att det var det roligaste hittills, och vi vill alla vara med nästa år. Finns det ingen förening i Göteborgstrakten med omnejd som har anknytning till Axtorna och vill ha en hel familj med tre glada barn i sin trupp? Min son vill gärna fajtas igen.

Upptäckte för övrigt att jag och även min son var med på en av "Uppbådsbilderna" när ni besåg vår "gamla bettan" och våra spanska ryttare.
Jag är den skäggige i vit skjorta, ful rund mössa och med sabel (måste fixa en snyggare skida och bättre fäste i framtiden).

/Mattias
(Tornedalingen, som bor i Kungsbacka men var tysk som slog för Danmark)
Matti

Inläggav Katt » 4 oktober 2006, 14:03

Tack för ett trevligt evenemang. Detta är första gången något liknande gjorts och vi lär oss alla något av det.

"Den galne skåningen" måste ha missat något väsentligt i informationen. Jag tycker arrangören har varit tydlig ända från början att ingen skulle tvingas fäktas om man inte ville. Men frågan är om man inte gör sig en björntjänst att blanda ickefäktare med fäktare.

Frågan är hur man ska lösa detta inför kommande evenemang (inte nödvändigtvis Axtorna). För att låta bli att fäktas blankt ser jag inte som något alternativ.
Katt

Inläggav Kuppjirk » 4 oktober 2006, 14:33

Nu kan ni titta på bilder och filmer från Axtorna på www.kuppjirk.se
Kuppjirk

Inläggav Matti » 4 oktober 2006, 15:57

Ja, det måste lösas på något sätt. Inom fänikan är vi väldigt restriktiva med allt vad som har med blankvapen att göra. De flesta vill inte att vi skall pyssla med det utan att ha fått utbildning i det först av professionella fäktare. Säkerhetstänkandet är mycket högt, då vi pysslar med svartkrut och sådant.
Själv har jag och en annan funderat att vi skulle på något sätt ta hjälp av Göteborgs historiska fäktskola, men det kräver ju att någon har tid och intresse. Jag har intresset men inte tiden.
Personligen hade jag nog inte haft något emot att fäktas, då jag trots allt har en vis bas i min tai-chi sabel och svärds träning. Men jag vill ha redskap avpassade för ändamålet först, så min sabel skall göras lite trubbigare.

Men jag skulle aldrig i livet börja fäktas med en vilt okänd människa som dessutom helt klart har vapen som inte är anpassade för fredlig fäktning. I fallet med våra korsgevär gäller snarast motsatsen...

Så om jag är med nästa år kan jag kanske tänka mig att fäktas...
Matti

Inläggav Katt » 4 oktober 2006, 17:23

Att komma överens om någon form av standard vore önskvärt för att få blankvapenfäktningen att fungera. Där finns förslag på tumregler som t.ex. trubbiga vapen, tillåtna träffytor, minimikrav på skydd etc. Det hade självklart varit önskvärt att arrangören gått ut med detta innan slaget så att alla var införstådda med det.
Katt

Nästa

Återgå till Evenemang