Jag kan bara tala från mitt "kendo point of view". Spontant är alla formet av stötar farliga. Detta beroende på att de lätt kan bli allt för hårda och penetrera pga knuffar etc (möts 2x80 kg med en stålpinne emellan sig så går det igenom rätt mycket). Därför bör man hålla sig till hugg. Hugg borde egentligen kunna komma från vilket håll som helst, så länge man inte hugger mot hals/huvud och inte hugger igenom (alltså stannar strax innan/vi träff). Som kendoskolad (alla hugg utgår från rakt över huvudet) har jag t.ex. otroliget mycket mindre kontroll på hugg som jag gör från sidorna än jag levererar från över mitt huvud.
Det jag generellt oroar mig mest för när jag labbat med blankstrid är att folk just inte har koll på spetsen på sitt vapen. I mina ögon är det den som är farlig, då det är den som just kan peta ut ögonen eller genomborra en (även om den är trubbig). Klingan/Eggen kan mest bryta av saker, vilket är skador åndå är ganska lättläkta. Jag tror många är lite glada att gå in i blankvapenstrid, man mot man, innan de riktigt är hemma på sitt vapen och har det under kontroll. Likt bilkörning så ska ma aldrig låta sitt vapen styra en utan man bör alltid ha full kontroll på det.
Ett generellt problem jag minns ifrån att tränat med nybörjare i kendo är att folk rätt länge är ganska dåliga på att veta hur ont ett slag faktiskt gör på någon annan. Man hörde från och till nybörjare som klagade för att vi som tränat längre slog dem hårt. Det de inte visste var att dessa hårda slag levererades som hämnd efter att man själv fått 100 svinhårda slag av dem. Som ny så är man först livrädd för att träffa och sen tappar man all respekt för hur hårt man träffar. Så risken är alltid att otränade människor går fram hårdare än som är lämpligt.
Rörande svartkrutvapen kontra närstrid skulle jag nog avråda från det. Ögon går åt så lätt och med ett litet gruskorn i pipan kan man lätt skada dem. Bara pappret som man har som förladdning kan nog bränna en rätt illa i ögonon (som alltid är den svaga punkten).
Tycker hur som att det hade varit kul med generella regler, så man kunde ta ett steg mot att kunna slåss blankt med "okända". Dock tror jag det är nödvändigt att samträna för att verkligen våga. Man vill vara säker på att det inte finns folk som blir lite för heta på gröten och vevar på för fullt.
/Lite ord från en lockad fegis