av bowyer tom » 8 december 2006, 12:27
Ja, nog är de intressanta, Odensvi-borna. Det kanske inte har så mycket med samrena att göra, förutom principfrågan vilka som var här (där) först och arvsrätten till marken. Det handlar vidare om etnicitet och hur man bestämmer vad som är en ursprungsbefolkning. Det är det som jag häktar upp mig på! Klart samerna kan(och ska!) hävda att de är ursprungsfolk, men det kan (och ska!) jag också!!! Bara det att jag inte har några renar eller konstiga folkdräkter att luta mig mot, bara mitt genetiska arv... Detsamma gäller ju för övrigt andra folk i landet som tornedalingar, älvdalingar, Hästerumsbor, Törsfallsbor etc. I boken Evas Döttrar berättas om hurusom man under nittio-talet lyckades extrahera DNA från en man hittad i saltgruvan i Cheddar, UK. Mannen härstammade från 4000 f.kr och hade dött, saltats och bevarats i ett undanskymt hörn. Mitokondrie-DNA visade att mannen var i direkt uppstigande led släkt med ortens skollärare (man tog DNA prover på alla i skolan). Det ger perspektiv på släktforskningen. Vad gäller Odensvi så tror jag att bönderna där rört sig förvånansvärt lite genom årtusendena. Gårdar har byggts på rester av gårdar. I vissa fall har byggtimret återanvänts (Man hittade byggtimmer dendrodaterat till 1100 talet i en av gårdarnas ekonomibyggnader. Mangårdsbyggnaden är uppförd på 1850-talet). Hos andra follk som befinner sig där Odensviborna befann sig för, säg hundra år sedan, accepteras det att de giftasvuxna (lystna?) flickorna förflyttar sig runt huvudbyn tillsammans med mannen de valt. Kvinnorna accepteras sedan som en del av "klanen" , byn, whatever, på ett helt annat sät än vad ingifta män gör. Ingifta män är skumma...Fortfarande...Jätteskumma... Vad gäller finnarna i skogarna så är det väl troligt att samernas förfäder har varit av samlar-jägarkaraktär ända ned i de södra skogsbältena av Blekinge/Skåne långt in på 1000-talet, men att de blivit tillbakatryckta när skogs-, jordbruk tar fart. Linné beskriver väl hur skogsfinnarna bedrev handel med befolkningen i uppland ända in i 1700-talet. Anledningen till att samernas DNA inte finns blandat med Odensvibornas DNA torde nog vara Xenofobi. Man gifter sig inte med ett skogstroll...Eller nån annan utanför den accepterade gruppen heller, för den delen.
Folk har rört sig betydligt mindre än vad man kan tro, historiskt sett. Har man rört sig har man mötts med misstänksamhet och ren Xenofobi. Under folkvandringstiden blev folket hemma oroliga, så till den grad att de byggde fem fornborgar inom en radie av 10 kilometer från Odensvi. Inget visar att de varit besatta och alla visar spår av att ha bränts ned.Inget säger att Odensvina flyttade på sig. De var beredda att slåss och dö för sin mark, till vilken de hade arvsrätten. Det vimlar av fynd från äldre stenålder och framåt. Bara namnet.. Odens Offerplats, med uppstickare som Harg ett stenkast därifrån, Frö med sin planterade bokskog. Kyrkan har byggts, berättas det, på resterna av en liten stavkyrka, som byggdes på resterna av hednatemplet. Det myllrar av högar, stensättningar och till och med en stor sjujävla bautasten i Boda. Folk har definitivt bott där sedan isen drog sig tillbaka, och jag hävdar att deras ättlingar fortfarande bor kvar. Detta skulle kunna bevisas genom DNA-tester, men jag vill nog inte börja svabba munnar i odensvi som projekt. (Anledningen till att byn blev märkvärdig var att den låg i korsningen av den nord-sydgående-,öst-västgående lads/sjövägen, vilken användes för handel...)
Samerna är ursprungsbefolkning och ska ha sin titel, men jag och mina vänner i Odensvi är det också! Ya Basta!!!