Historieprogram på TV är ju inte så vanliga, och även om kvalitén varierar vill jag själv gärna veta vad som är på gång. Eftersom jag tror att andra kan vara lika dåligt uppdaterade som jag tänkte jag att en tråd med tips kunde vara på sin plats.
Jo, jag har sett att det redan postas tips (tack Nenne!) men varför inte samla informationen på ett ställe? Och ta gärna med repriser!
Om ni inte håller med är det väl bara att låta tråden försvinna in i historiens mörker...[;)]
Kommentarer om hur bra/dåligt programmet var tas lämpligen i andra trådar för att inte gröta till denna alltför mycket!
Som startinfo har jag två program:
Trio Mediaeval, SVT1 To 28/12 23:10-00:05
Tre klingande sopraner sjunger medeltida lovsånger från England, norska folkliga ballader samt nyskriven musik av kompositören Gavin Bryars. Trio Mediaeval består av sopranerna Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth och Torun Östrem Ossum. Musikerna Gavin Bryars, kontrabas, och Roger Heaton, basklarinett, improviserar på medeltida teman. Ett möte mellan två musikaliska världar i Härkeberga 1400-talskyrka. [9338954]
Heliga Birgitta, SVT2 Lö 30/12 14:15-14:45
Heliga Birgitta är nog den märkligaste kvinnan i svensk historia - åttabarnsmor, profet, politiker och den enda svensk som helgonförklarats av påven. Historisk dokumentärserie med Pernilla August i rollen som Birgitta. I början av 1300-talet lever Birgitta som adelsfru i kungahovets närhet och hämtar inspiration ur kvinnors vardag till sina himmelska uppenbarelser. Maja Hagerman berättar tillsammans med fotograf Claes Gabrielson och redigerare Kjell Tunegård om medeltidskvinnan med det ovanliga uppdraget som Guds budbärare. [339585]