Romer på medeltidsveckan!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Shadow » 30 december 2006, 10:20

Tja... varför inte någon rejält skitig, sliskig pestsmittad?
Såg en "halt o lytt" i Kungahälla för nåt år sedan o denne person gjorde minsann succé bland publiken... o främst då bland barnen!
Men det är kanske inte det som är meningen i detta fall.... *ler*

... en tanke bara.... [:D]
Shadow

Inläggav Vesuvius » 30 december 2006, 10:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Solander</i>

Så i allmänhet så tycker folk här att vi ska skrota ide´n?

Något annat förslag än den vanliga medeltidsunderhållaren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ju sällan som någon på medeltidsveckan bryr sig om det de klär ut sig till (pirater, landsknektar etc) är medeltida. Men om du skulle fråga efter vad återskapare tycker så tycker nog de flesta att det är önskvärt att man håller sig ganska mainstream, även om medeltidsveckan (som diskuterats tidigare i annan tråd) redan är ganska spridd vad det gäller folks tidsmässiga och ambitionsmässiga nivå.

Tiggare finns det gott om, men "bra" tiggare (dvs. tidsenliga, enkla, lite trasiga kläder - i motsats till ett säckvävsberg) finns det nästan inga. Och de brukar bli populära hos folket (om än inte alltid hos andra återskapare... [:)]). Rätt kul för en själv också, funkar faktiskt ganska bra om man blir satt att... tja... vakta toaletter på Kongahälla (gör jag visserligen aldrig igen!).

Det underliga är att den tidens vanliga grupper är extremt ovanliga på medeltidsveckan... vet inte t.ex. när jag såg en hantverkarfamilj senast... men pirater har man sett titt som tätt.
Vesuvius

Inläggav Djingis Khan » 30 december 2006, 11:25

Tycker inte att ni ska skrota idén. Jag ser själv mycket hellre ett spännande och seriöst försök att återskapa medeltida zigenare (om än baserat på smarta gissningar) än de vanliga polyesterT-tunikorna eller gycklare typ Pax
Djingis Khan

Inläggav Solander » 30 december 2006, 13:16

Vesuvius: Då kommer frågan om hur tiggar kan t.ex. fått tag i kunskaper om viss eldning. T.ex. eldblåsning och eldslukning. Även jonglering.

Djingis Khan:
Ok. Dessa kläder har jag hittat och undrar om dessa kan vara något för oss:
http://www.fildelaren.com/link/link?name=043-gypsy.jpg
http://www.fildelaren.com/link/link?name=gypsy.jpg

hittade även en mycket enklare
http://www.fildelaren.com/link/link?name=eeatzoo.jpg

Vad tror ni om dessa?
Solander

Inläggav Djingis Khan » 30 december 2006, 14:17

Solander:
Kläderna i länkarna uppvisar helt och hållet drag från tidigt 1800-tal, möjligen 1700-tal men knappast några medeltida drag alls. Mitt enda råd är fortfarande att ni syr kläder av den typ som bars i Mellanöstern under högmedeltiden
Djingis Khan

Inläggav Vesuvius » 30 december 2006, 15:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Solander</i>

Vesuvius: Då kommer frågan om hur tiggar kan t.ex. fått tag i kunskaper om viss eldning. T.ex. eldblåsning och eldslukning. Även jonglering.

Sant, men jag hajade inte riktigt att det var fråga om gycklare, var inte frågan rätt och slätt om ni skulle gå som romer?
Vesuvius

Inläggav Solander » 30 december 2006, 17:50

Vesuvius: Aha.. Nej vi hade tänkt försöka underhålla en del med jonglering och sång.

Djingis Khan: Ok. Jag ska leta efter sådana kläder.
Solander

Inläggav Shadow » 30 december 2006, 18:37

I mitt fall tycker jag då att kläderna måste utmärka sig rejält till skillnad mot vanliga gycklare o eldblåsare. Annars blir det ju ingen skillnad.
För övrigt så vad gäller medeltida romer..... Frågade grannen (som är rom) och han trodde också på den österländska modellen.

Shadow (som egentligen inte kan någonting, men funderar en hel del...)
Shadow

Inläggav my_mmy » 30 december 2006, 20:44

Jag tycker ni kan kolla pa gycklarna i Luttrell psaltaren. De ar definitivt gycklare, riktiga medeltida gycklare. Det skulle vara roligt att se nagon gora ett ordentligt forsok att vara historiska gycklare istallet for att kora med sterotypiska moderna 'gycklare' eller Rom som vi inte har nagra belagg pa i Sverige pa ett par hundra ar. Fordelen ar ju att den ar fran 1300-talet, sa det ar tidsmassigt ratt. Ni kanske till och med kan fa lite tips pa tricks! (Fast skippa den dansande hasten - det ar lite trangt i granderna).

/maggie
my_mmy

Inläggav Sara Lundström » 31 december 2006, 01:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>
Det underliga är att den tidens vanliga grupper är extremt ovanliga på medeltidsveckan... vet inte t.ex. när jag såg en hantverkarfamilj senast...

Det är väl bara att knalla in på Kapitel. Enkelt som en pannkaka.
Sara Lundström

Inläggav Solander » 31 december 2006, 02:08

my_mmy: Jag har kollar in en del på de nu och de låter som en bra ide´.. vi har börjat tänkt till en del om att spela romer och börjar inse´ att de blir nog lättare att spela gycklare. Om vi är romer så vet vi inte ens om vi får bo på Styringsheims tältläger som vi gjorde iår.
Vad för tricks hade du tänkt dej?
Solander

Inläggav Erid » 31 december 2006, 12:42

Styringheim är ju en SCA-förening och enda kravet är ett FÖRSÖK till medeltida dräkt. Att komma med ett försök till romsk, medeltida dräkt efter de goda förslag som kommit skulle med andra ord vara uppskattat och definitivt inte fel. När det gäller arrangörerna för medeltidsveckan tycks det i diskussionen råda en viss begreppsförvirring... Stiftelsen Medeltidsveckan ansvarar för endast en liten del av allt folk som springer runt i Visby under veckan och kan inte gärna lastas för alla underliga och lite "out-of-date-kläder" som folk använder, eller hur? Det är ju fortfarande en stad med offentliga platser och man kan ju inte bestämma vad folk ska ha på sig när de är på semester...
Erid

Inläggav CrazyHorse » 31 december 2006, 18:56

Fantastiskt initiativ att spela "Romer" tycker jag.
Sen kan väl Valdemar Atterdag och borgmästarna spelas av Romer istället.
Det är ju ändå mycket ballare att vara politiskt korrekt än historiskt korrekt.

Och årtal hit och dit, när det ändå är sex and drugs and rock'n'roll som gäller...
CrazyHorse

Inläggav Runristaren » 1 januari 2007, 18:16

Min uppfattning är att "vi" kan klä ut oss i alla världens kulturer/folkgrupper, så länge det håller sig innom rätt tidsperiod!

Kör hårt!
Runristaren

Inläggav Träblås » 4 januari 2007, 03:36

Njaee, blir det för mycket "världs"-kulturer så förstörs stämningen med Visby som medeltida stad. Tycker det vore trist om man behövde stå ut med "dansbandsindianerna" dansandes och spelandes på panflöjt till komp från kasettbandspelare under nästa MTV!!! Det är ju vår skandinaviska medeltid som återskapas för en gångs skull, tycker man kan värna om den lilla strimma av vårt arv och låta oss fira det utan att behöva skämmas.
Träblås

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk