Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav cizzi » 21 augusti 2003, 12:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Dock undrar jag hur mycket av pengarna som dras in som kommer Gotland och Gotlänningarna till godo? Är det inte så att åtskilliga näringidkare är där under sommaren och sedan åker därifrån med sin förtjänst?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, tyvärr är det nog så. Handla bara i affärer som har ett "Året runt-företagare"-klistermärke i skyltfönstret är ni snälla! [;)]

Det är dock alltid så att nästan alla gör det de gör för personlig vinnings skull. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att det handlar om pengar, men något vill man ju vinna för sin ansträngning, pengar, beundran, vänner, respekt ...

Det vi alla kan göra är att bara främja de handlare som faktiskt själva ansträngt sig, som säljer hantverk, som sytt kläder och inte bara klätt sig i en jutesäck osv osv!
cizzi

Inläggav Lasse C » 21 augusti 2003, 12:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Lasse C!
Jag hörde igår att ditt meddelande har kommit fram till Uffe Berg som är verksamhetsledare eller nått sånt, och att en eller flera av de som håller i Medeltidsveckan kanske kommer med i diskussionen.
/Micke D

Det hoppas jag verkligen att de gör - det var därför jag kontaktade dem. Det här berör ju dem i allra högsta grad, och att få med dem i diskussionen kan inte vara annat än bra!
Lasse C

Inläggav Taffy » 21 augusti 2003, 14:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

[quote][i]
Så det finns bara två alternativ: acceptera allt som det är nu eller skyhöga krav och du anser att de som har högre krav än vad Medeltidsveckan håller idag kan dra åt fanders, för att i nästa andetag tycka att det är förjävligt att de dragit sig bort? Jag fattar inte resonemanget bakom det hela.

Jag har aldrig bett någon att dra åt fanders. Tvärtom är det just dit jag inte vill att de drar (läs: isolerade från resten av evenemanget).

Jag gillar inte krimskramset heller, men man kan vända på det och säga så här istället: Om det "seriösa" medeltidsfolket inte är i stan, varför försöka hindra försäljning av saker som vänder sig till "vanliga" turister? Hur ska du motivera det för gotlänningarna?

Jag menar också att medeltidsveckan är en hybrid, och att det inte nödvändigtvis är dåligt. Vårt mål kan mycket väl vara att höja kvaliteten, men vi kan inte göra om veckan till att följa våra interna normer. Och att isolera sig är sämsta alternativet.

Att delta på Mtv är att vara där i sina kläder och med sina kunskaper (inte nödvändigtvis att arrangera något). Att åka på läger och aldrig vistas utanför föreningsgränsen, är inte att åka på Mtv. Gör man det, så bidrar man faktiskt mindre än en nypaganistisk, nylonmantlad, svärdssvingande, vapenskidslös, krimskramsförsäljande tonåring på fyllan. Hur jobbig tanken än är.
Taffy

Inläggav Katarina » 21 augusti 2003, 15:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Att åka på läger och aldrig vistas utanför föreningsgränsen, är inte att åka på Mtv. Gör man det, så bidrar man faktiskt mindre än en <font color="blue">nypaganistisk</font id="blue">, nylonmantlad, svärdssvingande, vapenskidslös, krimskramsförsäljande tonåring på fyllan. Hur jobbig tanken än är.

Ursäkta, men var/hur får du in nypaganism i detta? Och varför? Det får mig att undra om du vet vad nypaganism är?
Är alla seriösa medeltidare kristna då, eller?

/Katarina
Katarina

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 16:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Jag gillar inte krimskramset heller, men man kan vända på det och säga så här istället: Om det "seriösa" medeltidsfolket inte är i stan, varför försöka hindra försäljning av saker som vänder sig till "vanliga" turister? Hur ska du motivera det för gotlänningarna?
Om marknaden nu blivit så stor att man inte längre får ha den inne i stan pga. att myndigheterna säger ifrån så tror jag nog det kan finnas utrymme att gallra en del. Som Lasse skrev i ett tidigare inlägg:

<i>Mtv och "medeltidsfolket" behöver varandra, tror jag. Medeltidsveckan utan "medeltidsfolket" skulle bli rätt urblekt, och Mtv ger en ram som "medeltidsfolket" behöver.</i>

Om man höjer marknadsstandarden tror jag det drar mer "seriöst folk" från lägren. Själv kan jag tänka mig att traska runt på en marknad om krimskramset försvinner, även om jag inte känner för att köpa något, bara för stämningens skull. Om det däremot säljs samma saker som på Drottninggatan i Stockholm så är jag inte lika villig att traska runt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Jag menar också att medeltidsveckan är en hybrid, och att det inte nödvändigtvis är dåligt. Vårt mål kan mycket väl vara att höja kvaliteten, men vi kan inte göra om veckan till att följa våra interna normer. Och att isolera sig är sämsta alternativet.
Bra poäng. Jag håller med dig fullständigt på den punkten. Medeltidsveckan ska dra in pengar och det gör man genom att dra dit folk <i>men</i> likväl som man inte sätter för höga krav (som t.ex. dräktkrav för att gå på marknaden, tornerspel etc.) kan man inte heller sätta en för låg nivå på det hela så att man "stöter bort" de "seriösa" som lägger ner tid på kläder/utrustning/hantverkspyssel. Det gäller att hitta balansen, säkert inte en lätt uppgift men nog ack så nödvändig för att symbiosen ska fungera.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 16:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>
/Katarina
Klart de är, annars blir de ju brända på bål! [:)]
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Condrad » 21 augusti 2003, 16:33

Skulle ni kunna tänka er att kunna gå på tornerspelet om man bara släppte in medeltidsklädda människor under föreställning?
Condrad

Inläggav Taffy » 21 augusti 2003, 16:42

Det var en hänvisning till tidigare inlägg.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Att åka på läger och aldrig vistas utanför föreningsgränsen, är inte att åka på Mtv. Gör man det, så bidrar man faktiskt mindre än en <font color="blue">nypaganistisk</font id="blue">, nylonmantlad, svärdssvingande, vapenskidslös, krimskramsförsäljande tonåring på fyllan. Hur jobbig tanken än är.

Ursäkta, men var/hur får du in nypaganism i detta? Och varför? Det får mig att undra om du vet vad nypaganism är?

/Katarina
Taffy

Inläggav Katarina » 21 augusti 2003, 16:44

Ja, det var du som skrev det inlägget också, och jag förstod inte vad du menande med det då heller.

/Katarina
Katarina

Inläggav Taffy » 21 augusti 2003, 16:59

Jag slog ihop saker som ofta förknippas med medeltidsevenemang, men som inte har historisk förankring. Men om du vill att jag ska dissa religion, så gör jag gärna det, fast inte här. Okej.

Ja, det var du som skrev det inlägget också, och jag förstod inte vad du menande med det då heller.

/Katarina
Taffy

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 17:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Skulle ni kunna tänka er att kunna gå på tornerspelet om man bara släppte in medeltidsklädda människor under föreställning?
Nej, eftersom jag för drygt 45 minuter sedan skrev: <i>...likväl som man inte sätter för höga krav (som t.ex. dräktkrav för att gå på marknaden, tornerspel etc.)</i>
Jag har inte bytt åsikt under den tiden.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Katarina » 21 augusti 2003, 17:04

Jag slog ihop saker som ofta förknippas med medeltidsevenemang, men som inte har historisk förankring. Men om du vill att jag ska dissa religion, så gör jag gärna det, fast inte här. Okej.

Jag tyckte du var på god väg, det var därför jag frågade vad du menade.

/Katarina
Katarina

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 17:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Handla bara i affärer som har ett "Året runt-företagare"-klistermärke i skyltfönstret är ni snälla!
Tack för tipset, jag visste inte ens om att det fanns dylika märken som identifierade året-runtare. (Där ser man hur mycket jag lägger märke till!)
FWIW så handlar jag så ofta det bara går av gotlänningar på olika medeltidsmarknader. Dels för att de i regel anstränger sig vad gäller dräkter/utbud men mest pga. att de ofta kan ge rejäl info om produkten i fråga och till råga på allt är trevliga att prata med, något som det ibland är illa ställt med hos en del nasare på marknader.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arnaud Guillaume » 21 augusti 2003, 17:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det som stör mig mest på tornerspelet är mest speakern, faktiskt. [xx(] Jag är inte så intresserad av tornerspel i största allmänhet, men skulle kunna gå om det var lite variation på vilken grupp som visade upp sig. Och om man bytte ut speakern. Och höll Pax/Leer borta. Och... eh, jag ska nog vara tyst nu. [:o)]

Vad gäller andra "officiella" event, främst då det som händer första söndagen, är det mest det att man är lite ufo som ensam medeltidsklädd i ett hav av vanliga turister. Det är som sagt lite svårt att göra nåt åt det; man varken kan eller vill ju förbjuda folk att komma dit.
Arnaud Guillaume

Inläggav Lasse C » 22 augusti 2003, 06:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>
... är det mest det att man är lite ufo som ensam medeltidsklädd i ett hav av vanliga turister. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här är en intressant och möjligen viktig punkt! Jag och min fru var på Mtv 1998, då som vanliga turister. Då - bland annat på söndagen, men också under hela veckan - var det <u><b>vi</b></u> som kände oss som ufo:n blan alla medeltidsklädda! 2000 var det inte alls likadant och nu är det uppenbarligen riktigt glest mellan de medeltidsklädda!

Ergo: Det verkar finnas en klar skillnad bara på dessa relativt få år. Har fler samma erfarenhet? I så fall: Vad beror det på, och vad gör man åt det?

Till sist vill jag travestera Cato:
<i>För övrigt anser jag att tornerspelets speaker borde fördrivas</i>.

Lasse C
Lasse C

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang