av Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 16:20
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Jag gillar inte krimskramset heller, men man kan vända på det och säga så här istället: Om det "seriösa" medeltidsfolket inte är i stan, varför försöka hindra försäljning av saker som vänder sig till "vanliga" turister? Hur ska du motivera det för gotlänningarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om marknaden nu blivit så stor att man inte längre får ha den inne i stan pga. att myndigheterna säger ifrån så tror jag nog det kan finnas utrymme att gallra en del. Som Lasse skrev i ett tidigare inlägg:
<i>Mtv och "medeltidsfolket" behöver varandra, tror jag. Medeltidsveckan utan "medeltidsfolket" skulle bli rätt urblekt, och Mtv ger en ram som "medeltidsfolket" behöver.</i>
Om man höjer marknadsstandarden tror jag det drar mer "seriöst folk" från lägren. Själv kan jag tänka mig att traska runt på en marknad om krimskramset försvinner, även om jag inte känner för att köpa något, bara för stämningens skull. Om det däremot säljs samma saker som på Drottninggatan i Stockholm så är jag inte lika villig att traska runt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Jag menar också att medeltidsveckan är en hybrid, och att det inte nödvändigtvis är dåligt. Vårt mål kan mycket väl vara att höja kvaliteten, men vi kan inte göra om veckan till att följa våra interna normer. Och att isolera sig är sämsta alternativet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra poäng. Jag håller med dig fullständigt på den punkten. Medeltidsveckan ska dra in pengar och det gör man genom att dra dit folk <i>men</i> likväl som man inte sätter för höga krav (som t.ex. dräktkrav för att gå på marknaden, tornerspel etc.) kan man inte heller sätta en för låg nivå på det hela så att man "stöter bort" de "seriösa" som lägger ner tid på kläder/utrustning/hantverkspyssel. Det gäller att hitta balansen, säkert inte en lätt uppgift men nog ack så nödvändig för att symbiosen ska fungera.
Ha det...
/Angus