Jag har under julhelgen hämtat upp två stycken knivblad som är beställningsjobb från en lokal men duktig smed på gotland. Det tog lite över ett år att jag gav honom ritningarna till färdiga blad men smeder är ju alltid smeder...
Bladen i fråga är kopior (i ordets bredare bemärkning) av en vapenkniv (scramasax) från Kopparsvik på Gotland. Kniven finns att beskåda i Lena Thunmark-Nyléns Die Wikingerzeit Gotlands, bok ett, 314b gr. 230. Jag har två blad, ett bluntad som ska brukas för blankvapenfighting och ett skarpslipad som ska användas till dräkten. Bägge bladen ska skaftas på samma sätt och med samma typ av skida (se nedan).
Jag tror att just den här huggkniven har inventerimgsnummer C12675:230:6 men i beskrivningen så står det bara att:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Anm: huggkniv av järn delvis i bitar och förrostad. trärester + slidbeslag av brons bestående av: doppsko,ö verdel med stämpeldekor, 2 bronsbeslag med järnring+rest av järnringbeslag med ringar 27 st refflade kantbeslag samt små järnfragment. påträffad i grav 230 /64 på kopparsviksgravfältet söder om visby. publ.: pettersson h 1966 (mälarstedt) undersökningen av gravfältet vid kopparsvik gotländskt arkiv. mälarstedt h 1979 kopparsvik- ett vikingatida gravfält vid visby. arkeologi på gotland.
<i>Fornsalens bild av orginalet</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förvaltningsdatumet verkar vara 1977.
Jag har nu grundligt undersökt forskningsfältet men ett par frågor kvarstår dock.
<b>1</b>, På fyndet verkar det som att man har råskaftat ett organiskt handtagsmaterial på tången i likhet med majoriteten av vikingatida och äldre knivar av samma form. Men vad är det som sitter fast längst upp? Jag tycker att det verkar vara någon form av trådlindning eller förstärkningsbolster men jag är inte alls säker. Lindning med metalltråd verkar ju i alla fall ha funnits på de anglo-saxiska varianterna.
<b>2</b>, Vad är egentligen den nedre delen av skaftet? Jag tycker att det verkar som att tången är genomgående men det sticker lite i stäv med majoriteten av de andra fynden. Är det någon form av bolster längst ned?
<b>3</b>, Lena skriver inget om materialen i knivarna. Jag hade tänkt använda mig av en bronslegering för eventuella metalldetaljer och masurbjörk/horn till de organiska materialen. Är detta en adekvat gissning? Har någon sett andra uppgifter?
Tack på förhand för hjälp, stor som liten.
<i>Knivbladen, ca 450x26x4 mm ex. tånge, ber om ursäkt för dålig bild.</i>
<i>Vapenkniven i fråga med skida</i>
<i>Detaljbild av handtaget</i>
(Edit, lade till bilder på orginalet från fornsalens bildsök)