[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Scramasaxer i Sverige?

Scramasaxer i Sverige?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Matti » 20 oktober 2005, 09:34

Då torde min scramasax vara ett västligt exemplar, eftersom den är ganska kort och bred med böjd rygg och rak spets. Kul, de ser roligare ut än våra inhemska vapenknivar. I Finland fanns åtminstone under vendeltid en inhemsk mycket snygg variant av saxen, med rak rygg och böjd egg, fästet var ofta av brons och klingan var dekorerad. En sån skulle man ha...
Matti

Inläggav Edvin » 27 december 2005, 20:57

Jag har under julhelgen hämtat upp två stycken knivblad som är beställningsjobb från en lokal men duktig smed på gotland. Det tog lite över ett år att jag gav honom ritningarna till färdiga blad men smeder är ju alltid smeder... :)

Bladen i fråga är kopior (i ordets bredare bemärkning) av en vapenkniv (scramasax) från Kopparsvik på Gotland. Kniven finns att beskåda i Lena Thunmark-Nyléns Die Wikingerzeit Gotlands, bok ett, 314b gr. 230. Jag har två blad, ett bluntad som ska brukas för blankvapenfighting och ett skarpslipad som ska användas till dräkten. Bägge bladen ska skaftas på samma sätt och med samma typ av skida (se nedan).

Jag tror att just den här huggkniven har inventerimgsnummer C12675:230:6 men i beskrivningen så står det bara att:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Anm: huggkniv av järn delvis i bitar och förrostad. trärester + slidbeslag av brons bestående av: doppsko,ö verdel med stämpeldekor, 2 bronsbeslag med järnring+rest av järnringbeslag med ringar 27 st refflade kantbeslag samt små järnfragment. påträffad i grav 230 /64 på kopparsviksgravfältet söder om visby. publ.: pettersson h 1966 (mälarstedt) undersökningen av gravfältet vid kopparsvik gotländskt arkiv. mälarstedt h 1979 kopparsvik- ett vikingatida gravfält vid visby. arkeologi på gotland.

Bild
<i>Fornsalens bild av orginalet</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förvaltningsdatumet verkar vara 1977.

Jag har nu grundligt undersökt forskningsfältet men ett par frågor kvarstår dock.

<b>1</b>, På fyndet verkar det som att man har råskaftat ett organiskt handtagsmaterial på tången i likhet med majoriteten av vikingatida och äldre knivar av samma form. Men vad är det som sitter fast längst upp? Jag tycker att det verkar vara någon form av trådlindning eller förstärkningsbolster men jag är inte alls säker. Lindning med metalltråd verkar ju i alla fall ha funnits på de anglo-saxiska varianterna.

<b>2</b>, Vad är egentligen den nedre delen av skaftet? Jag tycker att det verkar som att tången är genomgående men det sticker lite i stäv med majoriteten av de andra fynden. Är det någon form av bolster längst ned?

<b>3</b>, Lena skriver inget om materialen i knivarna. Jag hade tänkt använda mig av en bronslegering för eventuella metalldetaljer och masurbjörk/horn till de organiska materialen. Är detta en adekvat gissning? Har någon sett andra uppgifter?

Tack på förhand för hjälp, stor som liten.

Bild
<i>Knivbladen, ca 450x26x4 mm ex. tånge, ber om ursäkt för dålig bild.</i>
Bild
<i>Vapenkniven i fråga med skida</i>
Bild
<i>Detaljbild av handtaget</i>

(Edit, lade till bilder på orginalet från fornsalens bildsök)
Edvin

Inläggav Ny Björn » 28 december 2005, 00:21

Edvin - du skulle ha passat på att kika på kniven om du ändå var förbi Gotland! Jag kommer nog att fara över själv i februari, men om du vill ha besked innan dess så bör du nog fundera på om någon kan kila förbi magasinen och kolla upp den.

En liten sak angående skidans beslag i kopparlegering: som du säkert läst i WzG IV:2 så har de mangrant varit belagda med vitmetall - gör oss alla i "branchen" en tjänst och överväg att faktiskt plätera de du gör/låter göra!

/N B
Ny Björn

Inläggav Edvin » 28 december 2005, 01:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Edvin - du skulle ha passat på att kika på kniven om du ändå var förbi Gotland! Jag kommer nog att fara över själv i februari, men om du vill ha besked innan dess så bör du nog fundera på om någon kan kila förbi magasinen och kolla upp den.

En liten sak angående skidans beslag i kopparlegering: som du säkert läst i VzG IV:2 så har de mangrant varit belagda med vitmetall - gör oss alla i "branchen" en tjänst och överväg att faktiskt plätera de du gör/låter göra!

/N B

Hej Ny Björn!

Jag är faktiskt på Gotland för tillfället och firar jul, dessvärre verkar det inte bättre än att magasinet är stängt under mellandagarna men jag ska se om det inte går att hitta en vänlig själ som kan släppa in mig så att jag kan ta lite mått och undersöka knivarna grundligare. Känns dessvärre som att jag har nått slutet med den litteratur jag har för tillfället.

Angående beslagen; enligt den mycket knapphändiga beskrivningen som Hilkka Pettersson lämnar i <i>Undersökningen av gravfältet vid kopparsvik, visby - Preliminär redogörelse</i> från Gotländskt arkiv 1966 så är "Bronsbeslagen är vackert dekorerade och förtennade och delvis förgyllda". Genast uppstår ju funderingen om det är själva beslagsytan som förtennad eller om beskrivningen avser ett utsmyckningselement på lamellerna. Om så är fallet så avser jag göra ett försök att förtenna beslagen, från bilderna verkar det dock vara tveksamt om hela ytan är tennad.

Men, oavsett hur det går så är det alltid lika spännande att leka Sherlock Holmes. Ska bli intressant att se var detta blir av i slutänden. :)
Edvin

Inläggav Ny Björn » 28 december 2005, 19:39

Du kan nog sluta dig till att det är beslagens ytor som är belagda med vitmetall - så är det i vart fall på skidorna från Björkö (Som Kompani Bastard jobbar med att kopiera - fråga Oskar Hejll när du får tillfälle) och åtminstonne en av Valsgärdeknivarna (den som [url="http://www.metallgestaltning.com/docs/ovrigt/valsgardskniven.html"]Martin Kempe[/url] gjorde en kopia av härom året). Thunmark-Nylén skriver följande om beslagen på "din" kniv: Mynningsbeslagen består av ett tvärband och ett avsmalnande beslag i vitmetallbelagt bronsbleck. Det senare beslagets framsida (rakt av "visningssida") har tre trappformiga hål längs innerkanten. Tvärband och beslag har dessutom triangelornamentik (med tre punkter i var triangel) längs kanterna. De 27 kantbeslagen består av u-formiga bronsbleck med rand-dekor, även de är belagda med vitmetall. Två av järnringarna är fästade till beslag av bronsbleck - uppgift om att de skulle ha varit vitmetallbelagda saknas. Avslutningsvis så har även doppskon vitmetallbeläggning. Vad jag kunnat läsa mig till så saknas uppgifter om att något av beslagen skulle ha varit förgyllt. Nu erkännes bredvilligt att min tyska är ytterst rudimentär - läs för all del katalogen själv (Wz G IV:2 sid. 860) för att bilda dig en uppfattning!

Lycka till

/N B
Ny Björn

Inläggav Edvin » 28 december 2005, 22:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Du kan nog sluta dig till att det är beslagens ytor som är belagda med vitmetall - så är det i vart fall på skidorna från Björkö (Som Kompani Bastard jobbar med att kopiera - fråga Oskar Hejll när du får tillfälle) och åtminstonne en av Valsgärdeknivarna (den som [url="http://www.metallgestaltning.com/docs/ovrigt/valsgardskniven.html"]Martin Kempe[/url] gjorde en kopia av härom året). Thunmark-Nylén skriver följande om beslagen på "din" kniv: Mynningsbeslagen består av ett tvärband och ett avsmalnande beslag i vitmetallbelagt bronsbleck. Det senare beslagets framsida (rakt av "visningssida") har tre trappformiga hål längs innerkanten. Tvärband och beslag har dessutom triangelornamentik (med tre punkter i var triangel) längs kanterna. De 27 kantbeslagen består av u-formiga bronsbleck med rand-dekor, även de är belagda med vitmetall. Två av järnringarna är fästade till beslag av bronsbleck - uppgift om att de skulle ha varit vitmetallbelagda saknas. Avslutningsvis så har även doppskon vitmetallbeläggning. Vad jag kunnat läsa mig till så saknas uppgifter om att något av beslagen skulle ha varit förgyllt. Nu erkännes bredvilligt att min tyska är ytterst rudimentär - läs för all del katalogen själv (Wz G IV:2 sid. 860) för att bilda dig en uppfattning!

Lycka till

/N B

Hmm... läste katalogens beskrivning och där står faktiskt ingenting om förgyllning, precis som d säger. Jag undrar då varför Pettersson omnämner det i sin artikel. Visserligen är säkert min skoltyska lika rudimentär som din så jag kanske har missat det också...

Jag och Oskar hade faktiskt en diskussion om just vapenknivar på krogen för ett par veckor sedan när han bodde granne med oss i göteborg. Får nog ta och slå en signal nu när han har flyttat och kolla om han har kommit över något som skulle kunna få klarhet i saken...

Då så, då ska jag försöka skissa mig fram till hur handtaget kan ha sett ut och lära mig förtenna. har för mig att jag har diskuteratdet tidigare med Alexander Graff här på forumet.

Tack för hjälpen Ny Björn! Det är en stor tillgång att ha dig på forumet! :)
Edvin

Inläggav Edvin » 3 mars 2006, 15:20

Projektet med vapenknivarna från Kopparsvik går långsamt frammåt. I strävan att göra rätt från början är dock tiden huvudsakligen dedikerad till litteraturstudier istället för hantverk, lite tråkigt men man får lite kött på benen. :)

Jag kom över namnet på en CD-uppsats i laborativ arkeologi 98/99 av Sara Johansson som hette <i>Kvantifiering och analys av Garnisonens knivar</i> (Handledare; Lena Holmquist-Olausson) som jag undrade om någon hade tittat på. Det fanns ingen beskrivning om vad den mer exakt handlade om på AFLs sida. Är den värd att titta närmare på om man är intresserad av konstruktionen på knivar från Birka?

Om det är någon som har sparat Martin Kempes artikel lokalt så hade det varit mycket uppskattat om jag kunde få del av den. Domänen verkar dessvärre nedtagen och googles cachade version lämnade mycket att önska.

Det verkar som att ett av de största problemen kring källmaterial och diskussionsunderlag för vapenknivar är den rådande begreppsförvirringen, speciellt i engelsktalande kontext. Ett flertal av de jag har haft dialog med verkar ha ett rätt godtyckligt användande av "sax", "scramasax", "seax", "norwegan seax" och liknande. Jag brukar kalla alla längre knivar med tydligt vapensyfte utan bolster och hjalt för sax eller vapenkniv och helt enkelt kalla de eneggade svärden för... svärd.
Edvin

Inläggav Ny Björn » 3 mars 2006, 16:47

Hm - mja, jag har kikat i den men det var länge sedan och 98 var rätt tidigt i Garnisonengrävningarna (innan hallhuset t.ex.).

Oavsett den malören så pluggar Sara arkeologisk konservering i Gtb (i vart fall sist jag hörde nå't från/om henne) så om du hör dig för på institutionen så kan du säkert få tag på henne - hälsa från mig.

/N B
Ny Björn

Inläggav Edvin » 3 mars 2006, 18:06

Hm - mja, jag har kikat i den men det var länge sedan och 98 var rätt tidigt i Garnisonengrävningarna (innan hallhuset t.ex.).

Oavsett den malören så pluggar Sara arkeologisk konservering i Gtb (i vart fall sist jag hörde nå't från/om henne) så om du hör dig för på institutionen så kan du säkert få tag på henne - hälsa från mig.

/N B

Jag ska göra det. Får kanske höra av mig till Sara eller Holmquist-Olausson och kolla om det går att få tag i uppsatsen, kan ju aldrig skada. Har för mig att man kan få dem på CD från AFL annars.

Sökandet fortsätter...
Edvin

Inläggav fafner » 1 juli 2006, 20:53

Den här C-uppsatsen är ganska intressant...

http://www.arkeologi.uu.se/ark/educatio ... ersson.pdf
fafner

Inläggav Mia » 23 februari 2007, 18:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Jag hittade svärdssmeden Peter Johnsson i Historiska museets magasin (i full färd med att undersöka "Scramasaxer", och passade på att göra en intervju. Läs mer här:

http://www.historiska.se/histvarld/webbradio/

/Henrik
Kan man se/höra detta på något sätt? nu hänvisas jag till 'sidan kan inte visas'.
Mia
Mia

Inläggav Martin Wallgren » 23 februari 2007, 19:15

mmm... Jag har den sparad på min dator! Hemma alltså är på jobbet just nu!

Den är visserligen typ 35 meg men om du har ett MSN eller skype konto skulle jag kunna skicka över den i helgen... mitt MSN är wallgrenmartin(snabel-a)hotmail(punkt)com.

//Martin
Martin Wallgren

Inläggav Patrik_GBG » 23 februari 2007, 21:23

[:)] Den sidan finns med här i "Nya" Historiska Världar
Länk har du här [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/material/webbradio.html"]Historiska världars webbradio[/url] Längst ner på sidan finns filen att lyssna på,
Patrik_GBG

Inläggav Mia » 23 februari 2007, 22:50

Tack Patrik och Martin. [:)]
Mia
Mia

Föregående

Återgå till Vapen