Gervide järnåldersgård i sjonhem?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Gervide järnåldersgård i sjonhem?

Inläggav Edvin » 8 april 2007, 18:08

Är det någon som tänkte ta sig till marknaden i sjonhem på annandagpåsk (imorgon)? Tydligen är det Gotlands vikingasällskap (?) som arangerar. Jag och familjen tänkte ta oss dit och se vad det är för något och kunde ju vara kul att träffa folk från HV.

Jag kommer civil men knyter gärna lite kontakter med föreningslivet på ön som återinflyttad.

http://www.handelsplats.org/
Edvin

Inläggav grylen » 10 april 2007, 12:10

Jag, frugan och lille vendel tog en sväng till Sjonhem för att träffa lite vikingar. En särdeles otur i val av dag visade det sig ju med snö och elände. De höll därför lite låg nivå med mindre verksamhet än tänkt. Smycken gjöts och annat pyssel förevisades, elden brann värmande i långhuset.
En sak som vi dock fick skrivet på näsan är att det var absolut ingen "marknad". De var väldigt noga med att ha skrivit "handelsplats" och ingenstans står marknad. Syftet är att visa upp vikingatida hantverk och miljö. Sekundärt var att man kunde möjligen få köpa saker. "föreningen" Gotlands vikingasällskap är enligt uppgift där en lös sammanslutning av driftiga hantverkare. Och driftig behövde man vara för att ställa sig i snö och snålblåst i Sjonhem denna dagen[:)]
Ser dock fram emot att återse folket nästa påsk då förhoppningsvis det vikingatida klimatet är bättre.
grylen

Inläggav Edvin » 10 april 2007, 23:09

Ja, det var verkligen inget att hänga i granen dessvärre. Två bord med lite prylar i ett järnåldershus ([xx(]) gör ingen handelsplats, oavsett hur mycket engagemang det finns att hämta.

Lite hårt skulle man kunna säga att det inte fanns något av det som var utlovat på hemsidan. Trist att släpa med lillebror och far, lite antiklimax. Mor är arkeolog så vi två kunde dock fördjupa oss i förlegade konstruktionsdetaljer på Gervide Gård.
Edvin

Inläggav cizzi » 28 april 2007, 15:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Ja, det var verkligen inget att hänga i granen dessvärre. Två bord med lite prylar i ett järnåldershus ([xx(]) gör ingen handelsplats, oavsett hur mycket engagemang det finns att hämta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var tråkigt att du inte uppskattade vår handelsplats. Precis som grylen påpekade togs vi på sängen av blötsnö och kalla vindar, varför inte mycket av det som planerats kunde gå av stapeln.
Handelsplatsen är dock ett återkommande evenemang, så vi hoppas på bättre tur med vädret nästa gång så vi kan genomföra det vi föresatt oss, och så att hantverkare och besökare inte blir avskräckta.

MVH
Cizzi
Gotlands vikingasällskap
cizzi

Inläggav grylen » 29 april 2007, 01:30

Ja Cizzi, vädrets makter var verkligen inte med er kan jag intyga. Och då blir det ju som det blir. Jag åkte ut för att se om någon stackare var där alls. Hade det varit bra väder hade jag nog dragit på mig storskjorta, pösbyxor och svärd för att smälta in en stund. Men smälta snö gör jag hellre i moderna kläder en sådan dag.
Dessutom måste vi sy kläder åt lille Vendel (som fyller ett år på fredag).
Bättre lycka nästa gång så ses vi då om inte annat!
grylen

Inläggav Asker » 6 april 2010, 08:39

lite sent då ahhemm... men jag tittade också förbi lite snabbt o civilt då jag råkade vara nere på en av mina långledigheter roligt att ni körde på med glaspärlorna trots allt [:)]
Yttra törs gille
Svärdsbrödraorden
Balders Hird
osv
Asker

Återgå till Evenemang