[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nytt practical viking från CAS/Hanwei

Nytt practical viking från CAS/Hanwei

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Nytt practical viking från CAS/Hanwei

Inläggav Edvin » 1 maj 2007, 22:58

Bild

Verkar som att Hanwei har uppdaterat sitt sortiment med ett nytt bluntat vikingasvärd; Practical Norman. Om mina beräkningar stämmer så är det 92 cm långt, väger in på 2.27kg och kostar runt $125. Kanske kan vara intressant för nybörjaren?

Finns även lite nya medeltidsgrejer, bland annat en uppdaterad practical-serie med 1- och 1,5 hands samt ett nytt Federschwert. Lite kul. Men, ta inte mitt ord för det utan kolla [url="http://www.casiberia.com/upload/CAS2007-RC3.pdf"]själva[/url]

Bild
Edvin

Inläggav Matti » 2 maj 2007, 17:12

Hmm... det där practical Norman ser inte så dumt ut...
Matti

Inläggav Vendel » 2 maj 2007, 19:33

Jo, den ser helt OK ut, men jag undrar om inte 2.27kg är onödigt tungt för en bluntad enhandare.
Vendel

Inläggav grylen » 2 maj 2007, 20:02

Det måste väl rimligen vara ett kilo för tungt, felskrivning?
grylen

Inläggav Edvin » 2 maj 2007, 20:53

Ja, det är nog mina kunskaper i engelska mått som inte är så bra. i katalogen står det 2lbs 5oz. SPQR verkar ha den nya modellen inne (?) och på deras sida står det längd: 92 cm, bladets längd är 76,5 cm och vikten på 950 gram.

Jag är lite skeptisk att det skulle väga in på under kilot men <b>om</b> det gör det så är det i så fall väldigt bra. För ~1000-lappen som Hanweis practicalserie brukar kosta är det ett kap om allt stämmer.
Edvin

Inläggav Vendel » 2 maj 2007, 21:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Jag är lite skeptisk att det skulle väga in på under kilot men <b>om</b> det gör det så är det i så fall väldigt bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller helt med. 92 cm längd och 950 gram vikt verkar lite för bra för att vara sant. Om det stämmer så betvivlar jag att klingans rundning är tillräcklig för vara tillräckligt säker.
Vendel

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 09:43

Är dock ej practical normands vikt redan konstaterad av Niklas från SPQR i återförsäljartråden?
Och där efter en vägning så konstaterades vikten under kilot.
Låter som en dröm för min del, som är en lite mindre och muskulös man.
Skalde-Tord

Inläggav Vendel » 31 maj 2007, 10:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>

Är dock ej practical normands vikt redan konstaterad av Niklas från SPQR i återförsäljartråden?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är nu. Var inte då.

Jo vikten verkar vara bra. Nu återstår det att se hur svärdet är blutat. Ett bra (säkert) bluntat svärd ökar på vikten ganska mycket. Vore kul om någon som köpt svärdet ville ge en kort recention.

Hur som helst verkar det lovande.
Vendel

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 11:10

Jag lutar åt att införskaffa det, då sitter jag isf med två svärd , men det är ju bara trevligt.
Slänger upp en liten recension isf, ska i sommar nog börja banka igen med en god vän häruppe. Då blir det viking vs 1300-tal. Får se hur det går ;)
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 31 maj 2007, 12:40

Vendel; jag har beställt ett Practical Norman från SPQR för någon vecka sedan. Tänkte att jag får offra mig och kolla om det är något att ha så att ni andra slipper. :)

Skriver ihop en reccension av både svärdet och SPQR när jag har det i handen och tar lite bättre produktbilder. Jag vill dock påminn att det är ett nybörjarsvärd i sub 1k-klassen vi pratar om så jag tror inte att man ska hoppas på för mycket. Ska bli intressant dock.

Återkommer när jag har fått leveransen.
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 13:00

Ah men då väntar jag på dig Edvin :)
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 1 juni 2007, 18:14

Fick hem mitt Hanwei Practical Norman idag och tänkte att jag skulle skriva ett par rader.

Först av allt vill jag tacka Niclas_R på [url="http://www.spqr.se/"]SPQR[/url] för bra service! Jag är extremt nöjd med kommunikationerna via mail och alla mina frågor har bevarats samma dag, något som definitivt ger ett seriöst och effektivt intryck.

Förskottsbetalade betalning för svärdet samt 130:- i frakt den 19 maj. Den 30 maj hörde jag av mig och kollade vad som hände med leveransen. Tydligen hade det blivit något strul men svärdet gick iväg samma dag som jag påpekade det och nu, två dagar senare, har jag det i handen. Klart drägliga leveransvillkor alltså. Jag skulle rekommendera att förksottsbetala så slipper man undan 50:- i postens avgifter. Jag kan alltså verkligen rekommendera SPQR och Niklas, ett svenskt företag som både är lätta att ha och göra med samt prisvärda. Om inte leveransen kommer inom ett par dagar så kan det dock vara bra att höra av sig och kolla, självklart om produkterna finns på lager.

Nåja, nog med det. Dags för en reccension på svärdet. Mitt första intryck var att det är ett fasligt litet svärd. Missförstå mig rätt, jag uppskattar verkligen ett lätt svärd men Hanweis nya Practical Norman är verkligen riktigt litet och lätt. Svärdet väger in på 980g utan skida och anledningen till detta är att alla detaljer är dimensionerade i underkant. Om man jämför med den tidigare Paul Chen Practical-serien så är det här milsvid skillnad på finish och hantering.

Svärdet kommer i en hyffsat välgjord och lätt plastbalja. Passformen är riktigt bra och eftersom man faktiskt får se en skida i den här prisklassen som en oväntad bonus så får den två tummar upp. Om man ska våga ha den utomhus krävs det dock att man lägger ner lite tid på att sy över skinn och byta ut upphängningen.

Själva svärdet har bra finish, inga glapp och glipor någonstans och efter ett par duktiga smällar mot ett träd sitter allt fortfrande tajt. Tången är av genomgående konstruktion och är riktigt bra nitad. Jag kan inte avgöra hur det kommer att hålla i lägden men jag kan inte tänka mig att nitningen skulle kunna lossna vid normalt bruk. Hjalt-detaljerna är helt okej utförda men känns definitivt en aning tvådimensionella och platta. Svärdsknoppen och parerstången är dock väl avvägda och överlag känns klingan välbalanserad i handen men rätt långsam. Eftersom bladet är så pass tunnt blir det förhållandevis sladdrigt och är man van vid styvare svärd (som jag) känns det lite "whippy" i början. Kaveln är klädd med ett tunnt skinn över ett profilerad trä (plast?) handtag och ger okej grepp. Själva greppet är ganska smalt och jag tycker att det är i tunnaste laget om man även ska ha handskar på sig. Jag har dock ganska smala händer så för dem med grövre händer är det nog ingen höjdare.

Överlag så hanteras svärdet väl. Lite "segt" men gott och väl inom godkända riktmärken. För ett svärd i den här prisklassen så är det riktigt bra, minst lika bra som svärd för tusenlappen till. En del av tygden ligger tyvärr någon centimeter under parerstången och gör att klingan blir onödigt ryckig i handen vid snabba byten i luften eller finter, detta kan innebära att man blir trött i armen snabbare än med ett "stummare" svärd. På mitt andra bluntade vikingasvärd får man istället det rycket mitt i handen (greppet) och det innebär mindre påfrestningar på armen. Svårt att förklara så det är nog bäst att känna på det först.

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag är lite imponerad av Paul Chens Practical Viking. Med tanke på att det är ett _riktigt_ billigt svärd (sub 1k-klassen) så är det överraskande responsivt och ser helt okej ut.
Visst känns det lite stumt, rör sig lite segt, flexar för mycket och detaljerna lämnar väl rätt mycket att önska men det är onekligen ett intressant val för en nybörjare med liten budget eller någon som behöver ett enkelt reservvapen för blankvapenfighting eller stagefight. Av Paul Chens Practical Viking & Norman skulle jag helt klart rekommendera Norman, det är snäppet vassare.

Med lite jobb så tror jag att det skulle kunna se helt okej ut och mitt är redan utställt i verkstaden för seriös moddning.

Questions? Shoot!

<b>Lite hårda fakta;</b>

<b>Total Längd</b>: 91,5 cm
<b>Bladlängd</b>: 76,5 cm
<b>Bladbredd</b>: 3,2 cm
<b>Bladtjocklek</b>: max 4 mm (egg 2,5 mm)
<b>Handtagets längd</b>: 10 cm
<b>Vikt</b>: 980 gram
<b>POB</b>: 12 cm från handtaget

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Edvin » 8 juni 2007, 15:55

En av de huvudsakliga anledningarna att införskaffa en Type X-ish är ju de snygga skidorna med integrerade svärdsbälten. Nu när Hanwei har börjat skicka med plastskidor måste man ju ändå sy in dem och då kan man ju passa på att försöka krångla ihop ett gehäng under tiden.

Jag har aldrig gjort något liknande så det var första gången, hade jag gjort om det hade det nog blivit betydligt bättre. Dessutom så är inte lädret infettat efter våtformningen på bilderna, det är därför det ser lite torrt ut. Tänkte att det kanske kunde inspirera någon annan att klä upp sig glasfiberskida. Om någon ska ge sig på en skida med integrerat bälte så rekommenderar jag verkligen Peter Johnssons <b>fantastiska</b> översikt om den samma.

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 8 juni 2007, 16:10

Woho äntligen.
Det låter mycket intressant och för en klen liten viking som jag skulle detta vara ett bra alternativ.
Har redan Paul Chen's practical Viking som jag tycker är helt ok, och ser bra ut.
Det enda jag reagerat på än så länge är att mitt glappar något när det ligger i skidan och att det "klirrar" eller "klingar" ibland i parerstången, har dock hört att det skall gå att fixa med lite knåp.

Bra recension och det lutar åt ett köp senare i sommar av denna fina klinga.
Skalde-Tord

Inläggav Vendel » 8 juni 2007, 18:37

Stilig skida! Du börjar verkligen bli skicklig på det här med bälten skidor och beslag.

Är det möjligt att ta en bild på svärdet när du håller det rakt upp i handen eller när det ligger intill en tändsticksask eller liknande. Svärdet ser precis som du antyder väldigt smalt ut.
Vendel

Nästa

Återgå till Vapen