Handdukar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Handdukar

Inläggav Evelina » 9 maj 2007, 10:37

Hej!

Eftersom det närmaste en handduksdiskussion jag kunde hitta fördes under "Halsdukar under 1300-talet?" tar jag mig friheten att starta en ny tråd.
I somras såg jag folk som hade handdukar i oblekt linne. "Å", tänkte jag, som utanför tältet dolde mina egna frottédito under en omfångsrik särk.
Nu har jag köpt tyg för att förfärdiga egna linnehanddukar, men har börjat fundera på materialet. Antar att linne funkar bra för medeltida handdukar, speciellt sen medeltid, men vad användes tidigare, på vikingatiden. jag har fått intrycket att eftersom ingen inhemsk linneproduktion fanns, var linne dyr importvara förbehållet rikare personer (kanske inte ens i deras handdukar?). Men de andra måste väl också ha torkat sig på något? Handduk i ylle känns väldigt opraktiskt. Men det var kanske allt som stod till buds?
Om någon har intressant kunskap eller kanske tips på böcker om hushållstextil från forntiden ...

Mvh
//Evelina
Evelina

Inläggav Rebecca Mörk » 10 maj 2007, 08:10

Vad grundar du att det inte fanns någon inehemsk lin på? Jag vill inte påstå att du har fel utan blev helt enkelt bara nyfiken. Jag har tänkt mig att lin alltid har växt i sverige men då är jag inte botaniker.

Jag antar att handdukarna du talar om är sk badhandukar? Frågan är om man i överhuvudtaget brukade sådana. Jag ser inget skäl att ha en handuk efter man tvättat sig, det tar bara något längre tid att lufttorka.
Rebecca Mörk

Inläggav vintern » 10 maj 2007, 11:43

En tanke är väl att det är praktiskt att torka sig torr åtminstone när det är kyligt ute eftersom att kyleffekten på en blöt kropp är mycket värre än på en torr. Angående materialet har jag inte en susning:)
vintern

Inläggav Vesuvius » 10 maj 2007, 12:54

Jag har fått helt motsatt intryck. Att erlägga skatt i linnelärft nämns väl i någon av lagarna... Hälsingelagen?
Vesuvius

Inläggav Anette » 10 maj 2007, 17:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Jag har fått helt motsatt intryck. Att erlägga skatt i linnelärft nämns väl i någon av lagarna... Hälsingelagen?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, men 1300-talet kan väl knappast räknas som vikingatid? ;)

Nå... Vikingarna ska ha använt nässlor och hampa till tyg och åtminstone odlat humle för ev. fiberframställning. Linne, oavsett om det odlats på plats eller köpts, går ju att återanvända till handdukar, huvudklutar, bandage, barnlindor o.s.v. när särken slitits ut.
Anette

Inläggav Vesuvius » 10 maj 2007, 20:18

Nej, det är ju sant. Men helt orimligt är det ju inte. Men visst. Måste erkänna att jag gjorde ett så simpelt fel som att inte se ordet vikingatid. Då drar jag mig för tillfället tillbaka, då jag faktiskt inte vet.
Vesuvius

Inläggav fardäng » 11 maj 2007, 08:35

Nja, har man inte hittat linfrö och rötat lin i Trogsta, Hälsingland, som daterats till 200-talet? Jag hittar inga belägg för det just nu men har ett rätt klart minne av det (fast mitt minne är som vanligt inte en pålitlig källa).

Edit: Jaha, som vanligt var det enklare än jag trodde. Den goda Nationalencyklopedin nämner bl.a. fynden i Trogsta, som mycket riktigt kol 14-daterats till 200-talet e.kr. Fynd i Sydsverige från förromersk järnålder nämns i <i>Makrofossilanalys av växtrester-kunskap om odlandets karaktär och historia</i> av Roger Engelmark och Karin Viklund (publicerad i Bebyggelsehistorisk tidskrift 1990-19). Kort sagt lin och linodling har funnits i nuvarande Sverige fr.o.m. järnålder åtminstone.
fardäng

Återgå till Kläder och textila hantverk