[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hur man lindar om sitt svärdshjalt

Hur man lindar om sitt svärdshjalt

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hur man lindar om sitt svärdshjalt

Inläggav Edvin » 21 maj 2007, 00:25

Det är ju för lite gör-det-självtrådar på HV med oprovocerat mycket bilder. Dags att göra något åt saken.

Jag renoverade ett svärd på uppdrag av en herre här på forumet (han får tillkännage sig om han vill) och tänkte att jag kunde domumentera förloppet under tiden. Håll till godo!

Vi ska alltså klä om ett hjalt med nytt fint läder. För att få struktur och grepp så kommer vi att lägga en lindning av tråd under skinnet och sedan forma det mot underlaget med en överliggande snörning. Hänger du med? Äsch, kolla på bilderna så kommer allt bli klarare.

Bild
1, Så här såg svärdet ut från början. Hela kaveln är klädd i någon form av kontaktlimmad mocka. Tro mig, det ser ännu värre ut än på bilden.

Bild
2, Här har jag redan tagit bort mockan med en vass kniv och lösningsmedel för limmet. I ivern att få börja så glömde jag att ta bilder på hur man börjar linda men det är som ett snöre; det börjar i början och slutar där bak. Hela kaveln är lindad kant-i-kant med en 0,7 mm tunn hårt tjärad linnetråd. Det är viktigt att man får lindningen jämn och tät eftersom den kommer att synas igenom skinnet senare. Det här tar rätt lång tid... jag rekommenderar att lyssna på [url="http://www.blenda.com/item/item.asp?id=19122&gId=36"]<b>Governor Andy</b> - <i>Som Salomos Sång</i> (2006)[/url] under tiden.

Bild
3, Så här ska det se ut när du har lindat klart. Fäst tråden med lite lim i änden och försök att stryka ihop trådarna ordentligt i början och slutet.

Bild
4, Ta fram skinnet du ska klä in med. Jag har valt ett ofärgat kalvskinn av prima kvalité (ca 1 mm tjockt men mycket mjukt) men det finns de som rekommenderar sämskinn för att få fram texturen under skinnet ännu mer.

Bild
5, Mät sådär tre gånger och skär en. Se till att kanterna på lädret precis möts. Här är det viktigt att man får bra passform.

Bild
6, Så här fint ska det se ut. Kanten kommer att ligga längs med sidan så den syns knappt när det är klart. Observera de skitiga hantverkarhänderna. :)

Bild
7, Färga in lädret med valfri narvsvärta om du vill det nu. Jag matchar svärdsskidan med en tjusig chokladbrun som bara blir snyggare ju mer man smörjer in den. Nu behöver du också en linnetråd som är ungefär lika hårt spunnen och lika tjock som den underliggande.

Bild
8, Dags att kladda ner sig! Stryk vanligt trälim (PVA) för utomhusbruk i ett tunt men jämt lager över trådlindningen. Se till att du inte få lim på resten av svärdet men eftersom det är i stort sett oundvikligt så ta det bara lugnt. Det går lätt att få bort efter limmet har torkat.

Bild
9, Smek försiktigt fast skinnet över den nu limindränkta tråden. Här krävs det lite finlir att få det rakt och snyggt men ta det bara lugnt så löser det sig.

Bild
10, Dags för kvällen andra trådlindning! Nu måste man jobba rätt fort för att vara klar innan limmet har hunnit torka. Börja längst ner och linda upp mot klingan. Nu behöver inte tråden sitta fast permanent så lägg bara en löpögla runt knoppen.

Bild
11, Halvvägs ner så är det dags för vätskekontroll. Eftersom Historiska Världar är barntillåtet så är det bara 2.8 volymprocent på Mariestaden.

Bild
12, EFtersom det tar lite tid att dricka en öl får vi snabba oss att linda det sista. Det är viktigt att limmet inte hinner toak innan man har lindat klart, då kommer det inte att bli snyggt och dessutom hålla dåligt. Alles klar!

Bild
13, Dags för hela paketet att torka! Nu är det fri lek en halvtimme, jag bygger klart ett lamellbälte under tiden. Och dricker öl.

Bild
14, "...och sen så lindar vi från andra hållet, andra hållet, andra hållet med."

Bild
15, Ta-da! All tråd avlindad, det ser bra ut.

Bild
16, Efter lite lädersmorning och polering.

Bild
17, Och en sista bild på slutresultatet.

Sådär. Ett nytt hjalt, allt som krävdes var lite skinn, lim, en faslig massa snöre och lite pilsner. Nu finns det ingen ursäkt längre, fram med svärdet ur skåpet och leta fram snöret. Har du några frågor eller synpunket så skriv en rad i tråden.
Edvin

Inläggav Vendel » 21 maj 2007, 01:00

Utmärkt initiativ, och lärorikt dessutom.

Mer gör-det-självtrådar!
Vendel

Inläggav Martin Wallgren » 21 maj 2007, 07:33

Dito!

Intressant knapp på svärdet dessutom! Vad är det för tillvekare?
Martin Wallgren

Inläggav Anders Lindkvist » 21 maj 2007, 11:06

Otroligt bra skrivet, inte bara informativt utan också roligt! Trevligt bälte också!

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Edvin » 21 maj 2007, 13:22

Tack, tack. Det hade varit kul med fler liknande artiklar här på forumet (det finns ju på många andra) så jag hoppas att folk tar med sig kameran ut i verkstaden och dokumenterar sitt arbete.

Svärdet är ett Windlass Sticklestad, jag vet dock inte hur korrekt det är. Det ser lite, platt ut. Svårt att sätta fingret på det. Fint svärd dock, väger in på 1020 gram eller så.

Bild,
Edvin

Inläggav Thomas de Main » 24 maj 2007, 07:42

Föredömligt. :)
Thomas de Main

Inläggav Eric Hejdström » 24 maj 2007, 09:57

Jag gjorde en dylik variant av föreningens gamla Paul Chen 1½ handare som tyvärr blev stulen. Men vi har ett nytt nu så det kanske blir till att göra om allt en gång till. Som de flesta känner till om man hanterat dessa svärd så är ju kaveln alldeles för tjock och obekväm... Trevligt initiativ Edvin! Vad skall läggas upp här näst? Skulle någon vara intresserad av en liten tutorial på hur man bygger en bra sköldpress för välvda sköldar? Har gjort 12 st droppsköldar för träning (såna som görs i plyfa och inte "på riktigt" alltså...) i just en dylik press nämligen.
Eric Hejdström

Inläggav Martin Wallgren » 24 maj 2007, 10:19

Jag och Lord Nelle skall bygga sköldar i helgen. Ska inte glömma kameran. Dessutom blir det bältesbyggen snart.

Vi kan säkert lägga upp nått inom en snar framtid.
Martin Wallgren

Inläggav Mjödbjörn » 31 maj 2007, 06:42

Hej. Det är beställaren ger sig till känna. Det var jag som beställde projektet "Pimp my sword" av Edvin
Bakgrunden är att jag förra året införskaffade ett svärd från SPQR. Det var ett testsvärd som som inte passerade Niclas kvalitetsnålsöga, av förståliga skäl, men eftersom jag inte hade något svärd innan, och jag inte behövde betala fullpris, så tänkte jag att , bättre mindre snyggt svärd än inget[:)]. Nåväl. Det låg undanlagt, tills jag läste Edvins olika trådar om om sin knivtillverkning. Jag tog kontakt för att höra om han även "renoverade" redan färdiga alster, och efter lite mailande fram och tillbaka, så lämnade svärd+skida, Laholm, för att göra den långa resan till Gotland. Edvin fick i uppgift att göra ny kavel och framförallt byta ut den kontaktlimmade bruna mockan på skidan. (som ni för övrigt kan läsa om i SPQR-tråden och Edvins inlägg den 18 maj
Så här kommer lite bilder på slutresultatet.
Bild
Kolla in det snygga gehänget, men den lilla väskan för brynet
Bild
Helhetsbild

En viss skillnad om man säger, och det till ett vettigt pris [:)]
Edvin kan verkligen sina saker, och det ska bli ett nöje att bära svärdet i sommar.[8D]och jag kan verkligen rekommendera denna utmärkta hantverkare [^]
Björn
Mjödbjörn

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 08:03

Oooh fint svärdshänge och dessutom mycket bra "howto"ie det blev.
Har letat och letat efter bra bilder på hur de ska kunna tänkas se ut, och det där är otroligt snyggt.
Skulle gärna få se lite mer bilder på just det, behöver nämligen för mitt eget Paul Chen-svärd ;D
Ska peta lite på Edvin också för tips och trix.
Skalde-Tord

Inläggav Mjödbjörn » 31 maj 2007, 12:09

och så vill jag inte undanhålla er den så vackert sydda svärdsskidan i kalvskinn [:)]
Bild
nästan så att den skulle kunna vara på framsidan
/Björn
Mjödbjörn

Inläggav Edvin » 1 juni 2007, 18:40

Tack för berömmet Björn! Det var ett kul projekt och jag lärde mig mycket under tiden.

Här kommer mina bilder på den klara skidan och på svärdsgehänget, lite starkt ljus så bilderna är inte topp tyvärr.

Konstruktionen med en baldrick är ju tacksam på så sätt att det är lättare att anpassa till bäraren. Gehänget är även tillverkat med att Björn kan vilja byta ut svärdet i framtiden i åtanke. Om man vill kan man hyffsat enkelt byta ut skidan mot en annan utan att behöva göra ett nytt gehäng.

Skidan är klädd i infärgat kalvskinn och sydd med vaxad lintråd, remmarna är i slitstarkt nötläder. Alla söljor, beslag och remdelare är handgjorda i gulmetall. De blanka beslagen upptill och doppskon är dock från orginalskidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 2 juni 2007, 12:44

Är det ett som går runt midjan eller fästes och bäres över axeln?
Jag får inte riktigt ut det, men snyggt vad det. Otroligt imponerande hantverk.
Three cheers för Edvin.

Det jag är ute efter att hitta bra och tydliga bilder på är ju de vikingahängen som bärs diagonalt över ena axeln. Men har hittils inte funnit sådana.
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 2 juni 2007, 15:15

Skalde-Tord; Det här är ett gehäng som bärs diagonalt med en axelrem. Den kortare remmen är för att reglera vinkeln på skidan mot kroppen.

Christian Fletcher (som gör helt fantastiska saker) har ett par exempel på baldrics i sin portfolio (andra underfrån);

http://www.christianfletcher.com/Site/S ... mples.html
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 2 juni 2007, 16:21

Wow säger jag bara, otroligt vilket hantverk.
Önskar man själv inte hade tummen mitt i handen när det gäller sådant.
Dock mycket bra bilder på hur man skulle kunna lösa det.
Skalde-Tord

Nästa

Återgå till Vapen