[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingens rustning

Vikingens rustning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 08:17

Hmmm...rus eller vend, ja man är ju norrlänning, men så vitt jag vet fanns det väl inte folk ens norr om Uppsala på den tiden, iaf inte långt upp.
Det var väl ett stort mörkt ingemansland fullt med troll, tomtar, älvor, alfer lappar och renar :)

Nu gav du mig ytterligare en följdfråga, rus, det vet jag vad det är,
men vend?
Är det då Uppsalatrakten man syftar till? :O
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2007, 08:32

Nja, det finns en hel del fynd i norrland ända sedan stenåldern.
Längs hela kusten fanns det gott om folk, och de handlade bevisligen med folk från söder. Många av fynden i till exempel Gene fornby är identiska med fynd från uppsalatrakten. Just järnåldern dräller av en massa spännande fynd. Sök efter Högomsmannen, han hade massor av roligt i sin grav.

http://www.gnejron.se/vikingahistoria.html
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 08:41

Ooh detta blir bara bättre och bättre :)
Skalde-Tord

Inläggav Martin Wallgren » 31 maj 2007, 08:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>
Nu gav du mig ytterligare en följdfråga, rus, det vet jag vad det är,
men vend?
Är det då Uppsalatrakten man syftar till? :O
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vender var en grupp som levde på Östersjöns sydöstra kust och de talade ett slaviskt språk men hade ett liknande levnadssätt och utrustning som sina grannar i Skandinavien. De plägade enligt skrifterna att göra räder utmed hela den västra kusten av Östersjön. De skall även kanske enligt myter ha haft bosättningar i Södra Sverige.

För vidare information om Vender kan man läsa om dem i Deus Vult av DH där de beskrivs när de var mottagare av den Danska Väpnade missionen på 11 och 12 hundratalen.
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2007, 08:53

Vikingens utrustning

Din utrustning beror på var i fylkingen du skulla kämpa. Ju längre fram, desto mer närstridsutrustning.
Jag måste tillägga att ett spjut är ett måste, det var nämligen lag på att alla skulle äga yxa eller svärd, Spjut och Sköld.

Första leden i en fylking bestod av rena närstridstrupper.
Någon typ av kroppsskydd, hjälm, spjut, svärd/yxa och stor sköldmurssköld.

Bakom dessa kom en linje med vad jag skulle kalla "Skirmishers". Något lättare beväpnade, de hade kastvapen, framförallt spjut som de slungade över den främre linjen. Dessa kunde även sättas in för att förstärka linjen eller skydda mot flankattacker.
Hjälm, lättare rundsköld, kastspjut, svärd/yxa, spjut.

Efter dessa så kom en linje helt bestående av avståndstrupper. Dessa var beväpnade med bågar och slungor.
Ingen som helst rustning, eventuellt en hjälm, båge eller slunga, sax/yxa.

Till slut kom reserven. Dessa var utrustade som den främsta linjen och kunde sättas in där de behövdes. De skulle även skydda ryggen.

Denna princip användes både i en vanlig sköldmur och i svinfylking.

Jag återskapar en närstrids viking.

Gjermundbuhjälm
Ringbrynja
Sax
Skäggyxa
Stötspjut
Stor sköldmurssköld
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 31 maj 2007, 09:28

oj! man vet så mycket om vikingarnas utrustning och stridsformationer? var vet man det ifrån?
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2007, 09:32

Det står att finna i ett antal böcker. Jag kan rekomendera "Vikingarnas stridskonst" där står mycket intressant. Dock är all information andrahandsinformation. Det är uttolkningar av isländska sagor, fynd från olika platser och böckerna av Saxo grammaticus. Dessa är senare än vikingatiden så 100% tillförlitliga är de inte.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 09:39

Hmm...gjermundbuhjälm, inget jag känner till ska erkännas?
Bild eller bildlänk på den?
Jag är ju av favör nasalhjälmen, den klassiska normandiska modellen.
Men hur pass "vikingatida" är den då, om man nu tänker sig runt 900-1000talet?
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2007, 09:49

Gjermunbuhjäm är en vikingahjälm med ögonbågar och ringbrynja hängande i nacken. Det finns bara ett hjälmfynd från vikingatid och det är just en sådan hjälm. (Finns massor av hjälmar avbildade på stenar men bara 1 fynd.)
Titta in på spqr hemsidan, de har några modeller av hjämen.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 10:08

Ah den.
Gillar lite också utseendet på den hjälm där man i princip har då en sådan modell, fast med en aventail som går runt, dvs man är täckt även för mun och haka och hals.
Dock så påminner den mig mer om mina figurspelsdagar än något historiskt.
Men frågan kvarstår, nasalhjälm, dvs standard normand-hjälm, var det förekommande?
Skalde-Tord

Inläggav Vendel » 31 maj 2007, 11:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>

Men frågan kvarstår, nasalhjälm, dvs standard normand-hjälm, var det förekommande?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man kan nog räkna ganska kallt med nasalhjälmen var en av de vanligaste, om inte den vanligaste hjälmen. Hjälmtypen finns avbildad på ett flertal bildstenar och ristningar. Dessutom användes den, som du redan påpekat av normanderna, som var ättlingar till härjande vikingar. Bayeuxtapeten är full av sköna snubbar iförda nasalhjälm.

Möjligen kan man drista sig till att säga att gjermunbuhjälmtypen var en äldre modell som lämnade plats åt nasalhjälmen. Hjälmar av gjermundbutyp tillhör de vanligaste hjälmfynden under vendeltid.
Vendel

Inläggav Matti » 31 maj 2007, 18:39

Ah... vilken trevlig diskussion!

Angående hjälmar så är både vendel/gjermunduhjälmen OCH den koniska "nasal" hjälmen utvecklingar eller i vissa fall samma hjälmar som de som bars under senromersk tid och folkvandringstid.

Vendelhjälmarna baserar sig på en hjälmtyp som sattes ihop av två halvor och som oftast hade en tydlig mittås och en rundad form. Denna typ fanns i många enklare och mer specialicerade uföranden.

"Nasal"hjälmen ÄR oftasts en såkallad Spangenhelm. Notera att nasalskydd kunde finnas på alla möjliga hjälmtyper. Därför är det mest korrekt att tala om Spangenhelm. Spangenhjälmen består av oftast 4 men ibland 6 stycken som är ihopfogade med band som kan variera i stilistiskt utförande. Den kan ha nasalskydd eller inte, men kan också vara försedd med aventail, och i äldre tider ofta kindskydd eller som exempelvis hjälmen från Sutton Hoo ansiktskydd. Ansiktskyddet är ett arv från det tunga romerska kavalleriets hjälmar.
Nasalskydd är en enkel förstärkning av ansiktsskyddet utan att påverka runtomseendet allför mycket. Men om du skjuter båge är det bäst att du har en hjälm UTAN nasalskydd. Det är ivägen och försvårar för dig att sikta med bägge ögonen (Been there, tried that...).

Jag har modifierat Eketorps Spangenhelm med nasalskydd och aventail med ett par kindskydd i läder och nu är den egentligen fullt gångbar från folkvandringstid till tidig medeltid (1100-talet).

Att man inte har aventail på Bayeuxtapeten beror nog mycket på att Ringbrynjehuvor börjat bli vanligare och då finns det ingen anledning att ha aventail.
Men för enklare folk funkar det. Dessutom rasslar det coolt när man går... ;-)

Summan av kardemumman är att båda nämnda hjälmtyper är lika gamla, MEN att vendeltypen gått ur mode på kontinenten, medan Spangenhjälmen hade en mycket lång period av användning.
Den var enklare att göra, även om den innehöll fler delar, eftersom du inte behövde smida så stora stycken plåt som krävdes för vendeltypen. Vendeltypen verkar också ha associerats mer med högre statushjälmar.

Men vi glömmer en rustning här. Vi glömmer textilpansaret. Visserligen är det inte omnämnt, men tidigare diskussioner här har ändå påvisat behovet av en underrustning vid bruket av ringbrynja. Romarna hade sin "subarmalis" och iden för fattigare att förstärka underrustningen torde inte ha varit så långt borta. Dessutom så är ett vadderat plagg till visst skydd i strid, ÄVEN om det inte stoppar direkta attacker. Det kan likväl skydda dig från all småattacker, trubbiga stötar, halvmissar och dylikt som förmodligen är det vanligaste som drabbar dig i strid.

Så "vapentröjor" skall nog inte uteslutas från vikingatidens beväpning heller...
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 31 maj 2007, 19:48

Ah sorry! Jag glömde helt att nämna underrustningen bara för att jag anser att man inte kan ha en brynja utan, den är en del av brynjan!
Martin Wallgren

Inläggav Djingis Khan » 31 maj 2007, 21:07

Men är verkligen någon form av textilpansar obligatoriskt? Jag har fått intrycket av att vissa anser att brynja skulle vara värdelös utan vaddering, men jag har svårt att tro på att det skulle vara så. Framförallt saknar vi väl efter vad jag förstått belägg för förekomsten av vadderade plagg före högmedeltiden, vilket diskuterades i en annan tråd för inte så länge sedan. Eftersom namnen på vadderade textilrustningar verkar vara av ett förhållandevis sent datum antar jag också att dylika rustningsplagg också började användas ganska sent. T.ex: Aketon kommer av arabiskans <i>al qutun</i>, medan wambais/gambeson är ett begrepp som dyker upp på 1200-talet om jag inte minns fel.
Djingis Khan

Inläggav Martin Wallgren » 31 maj 2007, 21:50

Ja som underrustning till Ringbrynjan, och det är den billigaste formen av rustning du kan hitta. Några lager lin eller ylle som amn qviltar eller i kombination med läder ... subarmalis är ganska mycket för 1200 talet dessutom.
Martin Wallgren

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar