Hur fodrar man bäst en mantel?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur fodrar man bäst en mantel?

Inläggav Djingis Khan » 29 juni 2007, 11:07

Ska fodra min mantel, men funderar på hur man bäst kan fästa fodret i yttertyget? Har illustrerat två alternativa metoder, först en där yttertygets fåll viks över fodret och fållas som vanligt (fast genom de två lagren) samt ett som jag läst om i Medieval Taylor's assistant där de båda lagren viks in mot varandra och sys igenom med förstygn. Vilken bör jag använda?

Bild
Djingis Khan

Inläggav Irmi » 6 juli 2007, 16:57

Jag skulle nog ha valt det första alternativet, då det "låser" fast fodret imellan det yttre lagret. Är betydligt lättare att få en snygg och hållbar söm. Men det är ju alltid roligt att testa nya ideer. Om du väljer de senare alternativet skulle jag dock testsy det på en mindre bit. Förargligt om du syr fast hela fodret och upptäcker att det ser knäppt ut [:)] (vis av erfarenhet...)

Lycka till! Irmi
Irmi

Inläggav Djingis Khan » 6 juli 2007, 17:35

Tackar irmi, det blev det första alternativet och det verkar hålla bra
Djingis Khan

Inläggav Mia » 6 juli 2007, 17:39

..och jag skulle valt alt. 2. Jag har ingen direkt motivering mer än att det ser snyggare ut från båda sidorna och att sömmen inte blir så klumpig och tjock.
lycka till!
Mia

Återgå till Kläder och textila hantverk