Den gamla metoden med snäckor är HELT uteslutet, bara arbetet att samla rätt sorts snäcka skulle ta för lång tid. Sen skall allt jäsas osv. Jag vet inte om det ens är lagligt längre att slakta så många tiotusentals snäckor som skulle behövas.
Herdins textilfärg finns både på ÖB och Claes Ohlsson och är väl både det näst lättaste och det näst billigaste alternativet.
Det går att växtfärga genom att färga först med koshenill och sen färga över i ett svagt indigobad. (Krapp har för mig gett grådaskiga/silvriga färger när jag färgat över det med indigo så använd koshenill.)
Problemen med detta är dels att det kommer att kosta ganska mycket, dels att du kommer behöva stora kärl eftersom det är ett tyg, minst 100 liter (typ pannmur eller större*) och eftersom det är bomull du har tänkt färga så måste tyget först gå igenom ett ordentligt betbad. För cellulosafibrer behöver man koka i tvättsoda i en timme, sen i tanniner i en timme eller mer och sist i alun i en timme till. Kommer inte ihåg exakta mängderna och tiderna på rak arm.
The Art and Craft of Natural Dyeing: Traditional Recipes for Modern Use av J. N. Liles är en tokbra bok om du tänkt färga silke eller cellulosafibrer.
* ett alternativ till pannmur som jag tänkt pröva är att köpa en jättestor plastbalja som rymmer minst 70-100 liter. Måla den svart på utsidan, isolera botten och ställ i i solen när det är tokvarmt ute. Problemet är bara att det regnar hela tiden här i Göteorg...
Absolut billigast och enklast borde dock i slutänden vara att köpa ett tyg i rätt färg om du nu hittar ett.
Lycka till!