<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lithia</i>
Japp nu är jag igång igen och ställer jobbiga frågor.[:I]
Eftersom jag inte kommer hinna snickra ihop en repsäng så undrar jag vad ni har för förslag om sommarcamping utrustning ?
Kan inte sova på bara filt på marken á la medeltida liggunderlag då min rygg är något risig.
Vad kan man göra för medeltida motsvarighet till luftmadrass och sovsäck ?
Hur löser ni andra problemet ?
/L - Som tycker att yule kom så olämpligt, vill ju handla material till medeltidskläder istället för yuleklappar [}:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En halm maddrass är att rekommendera. Det använder vi i Olofs Gillet/Comp. Saynte George. Lägg inte skinn och fällar direkt på marken, de förstörs av väta/kondens.
Lättast är att sy en två meter lång och en meter bred påse av linne, vilken du på plats fyller sprängfull med hö/halm (inget för en allergiker) det är viktigt att du finfördelar halmen i maddrassen om den har packats upp från tex. en bal, sedan hoppar du på maddressen tills den får önskvärd form, själv brukar jag även "top up" med halm efter hopp sejouren, detta så att den blir mjuk och skön. Blir den våt, ja häll då ur halmen och låt den torka i solen och upprepa sedan ovan procedur. Givetvis så måste tillgången på halm säkerställas inför eventet, men det brukar vara en baggis och du pratar med de lokala bönderna.
Här är en inte allför dålig bild på en sådan halm maddrass som togs när vi var i Pentecost:
http://www.olofsgillet.org/pentecost/IMG_0303.JPG
Mvh Todd