[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Eva Andersson » 3 september 2003, 12:10

Har just startat en under "evenemang."

great minds think alike [;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 14:18

Den här är en liten påspädning, kanske?

http://ga.helagotland.se/main.asp?Artic ... eStateID=2
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 17:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

great minds think alike [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

You know it baby![8D]
Sara Lundström

Inläggav Wobbeke » 17 september 2003, 11:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>

Ja, hur det än må vara med detta var Visby mycket spännande i år då vår fäktgrupp, S:t Mikaels Gille, gjorde sina första stora uppvisningar/kurser. Vi missade en hel del både av lägerlivet i nordrikelägret och aktiviteterna i staden, men det var det värt. Det jag sett i tidningarna är en artikel om Lena Strid som höll en dräktföreläsning under torsdagen i Visby, hon finns med här på forumet och kan säkert berätta mer om detta själv.

hejsan...finns det bilder från förevisningen på tisdagen i st nicolai under medeltidsveckan...

/ Mia
Wobbeke

Inläggav olafR » 17 september 2003, 14:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Burmesiter:

Jag och ett par av mina kompanjoner skulle mycket väl kunna ställa upp i fullplåt och gå loss på varandra med stålvapen i enlighet med tornertradtionen a´ sent 1400-tal om vi bara fick betalt i paritet med vår insats, vår utrustning, skaderisken och vår kompetens. Det blir hiskeligt kostsamt kort och gott.

--------------------------------------------------------------------------------

Var tog solidariteten och ideelt arbete nu vägen?? Måste ni ha pengar för att banka lös på varandra, något som ni med all säkerhet gör för att ni tycker att det är det bästa som finns.
Vi kämpar i SCA fighting och förlägger den kanske största torneringen i SCA sverige till en publikvänlig plats för att underhålla massorna när vi själva går lös på varandra, och inte tar vi ett nickel för det.

Nej, skall det bli en bra vecka så kanske man får lägga manken till och ge lite av sig själv och inte bara tänka på att få in pengar.

Sigge

Sigge

Vem vill betala ett par personer i fantasi rustningar som bankar pa varandra med ett par kvast skaft?

Fragande ?
Todd

Du menar alltså att standarden på SCAiters rustningar ligger åt fantasihållet?
Vet inte var du fått den uppfattningen, men kommentaren finner jag lite barnslig och den kommer bara resultera i en massa gnabbande a la sandlåda så jag väljer att inte gInte e mig in i den diskussionen.

Sigge

Sigge

Inte det minsta barnslig, tvartom valdigt relevant, inte sant?

Sigge: "Du menar alltså att standarden på SCAiters rustningar ligger åt fantasihållet?"

Ja var kan jag fatt de i fran? Eller var hittar du referenser till foljande FANTASI kreationer?
http://www.macconnell.us/crusades.htm

Vad ar Drachenvald?
http://www.drachenwald.sca.org/Photos/Nasir.htm

Jag tog fram nagra av de "snallare" bilderna fran www.sca.org sa vi kanske skall lagga ner det har eller?

Todd

Eller denna Todd, icke SCA http://www.imir.k-k.pl/zdjecia/treningi/t5.jpg

Det är inte svårt att hitta dåliga förebilder i de flesta föreningar [;)]

Mats
olafR

Inläggav Ny Björn » 17 september 2003, 14:29

Om ni vill träta på varandra om rustningsstandard så varsågoda - men gör det då under avdelningen för rustningar!

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 4 oktober 2004, 19:00

Följande inlägg flyttades från tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1896"]Diskussion ang. Medeltidsveckan[/url]

olafR
Posted - 04 Oct 2004 : 08:39:50

Jag tycker att marknadsplatsen är mycket slät (upplevelsemässigt) kanske mer praktisk men mindre rolig att vistas i, det blir som vilken marknad som helst. Det är betydligt bättre (trevligare) att hålla den inne i stan.

Lars
Posted - 04 Oct 2004 : 12:41:51

Jag instämmer med olafRs kommentarer om marknaden.

Förekommer det numera alls några som hellst krav på de som vill sälja saker där?

Fram till 1994 eller -95 var det nästan uteslutande bra kvalitet och historisk anknyting på marknaden. Därpå kom allt det new-ageflum med kristaller och lyckorunor, chillenska korvar och övrig mat med otydlig anknytning, plastgothiga ljusstakar, ringar etc. med drakar och kranier, övriga krimskramssmycken, fårullstofflor och så vidare.

Är detta medeltidsveckans ambition?

Efter lite övervägande har jag kommit fram till att det inslag från detta års marknad som jag ansåg mest anakronistiskt (kanske på grund av storleken ety utmärkelsen annars hotats kraftigt av anhopningen av ovan nämnda företeelser) var den cirkusvagn som sålde skinnjackor.

Att marknadsplatsens nya läge är underlägsen den förra ur deltagareperspektiv tänker jag inte orda vidare om. Det är nog alltför uppenbart.

Är jag inte felunderrättad så valdes vecka 32 för medeltidsveckan på grund av att det då var veckan efter då den vanliga turismen ebbade ut. Evenemanget skulle därmed inte krocka med den vanliga trängseln samtidigt som det förlängde turismen ytterliggare en vecka. Nu verkar detta inte råda längre. Den "vanliga" turismen pågår för fullt under medeltidsveckan vilket kan vara en anledning till att t.ex. marknaden trängts undan till en mindre fördelaktig plats samt att marknadsmånglarna anpassar sitt utbud (till synes utan styrning eller regler från MTV) till den månghövdade mundanpöbeln (läs: de vanliga turisterna).

Åter igen - vilken ambition har medeltidsveckans arrangörer? Är det med/av/för entusiaster eller, för att dra en provokativ överdrift som jag inte riktigt står för, att bedriva ett åttadagars Kiviks marknad med pikanta inslag av udda kufer i medeltidskläder?

Emoni
Posted - 04 Oct 2004 : 13:06:48

Enligt vad jag har hört valde man att förlägga marknaden utanför staden då den vuxit sig så stor att den var en fara vid händelse av att ett utryckningsfordon skulle behöva ta sig fram. Min spontana reaktion till det är: satsa på kvalitet och ta bort allt det tingel-tangel som inte hör till en medeltidsmarknade (för en uppräkning av saker se Lars inlägg) så kommer marknaden automatiskt krympa, åter få plats på Strandgatan och bli värd sitt namn och att bevista.

//emoni

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Sigfuss » 5 oktober 2004, 11:10

Undrar om jag kommer att virtuellt halshuggas för vad jag nu kommer att ta upp....

Jag har funderat på den föreslagna flytten av medeltidsveckan och min första reaktion var ganska häftig, naturligtvis skall den ligga där den alltid har gjort. Men så tänker jag lite längre och inser ett par fördelar med en sådan flytt, dessa är vad jag kan komma på:

1 Färre mundana människor, det är slutet på säsongen och fler av de "vanliga" människorna hinner åka hem, bara dom verkligt intresserade stannar eller åker dit.

2 Priserna på "runt i kring artiklar" kommer att bli lägre, man märker ju redan nu att priserna på restauranger och dylikt har gått ner på slutet på veckan.

3 Billigare färjetransport (?) Priserna går ju ner en aning utanför högsäsongen så kanske att man kommer undan lite billigare om man åker senare.

4 Bättre rykte (!?) Det här är väl ingen garanti, men nog vore det enklare att inte få skit för allt som händer i Visby om det inte är så mycket av de vanliga "fylleturisterna" kvar som kan ställa till med saker?

Det som jag finner mest lockande är ju att få vara på medeltidsveckan så som det var för kanske tio år sedan, när man kunde glida omkring inne i staden och bara möta medeltidsklädda människor (lajvare eller inte lajvare) istället för gapande fulla tonåringar i för små mangat-shirts som stirrar fånigt på en. För nog måste väl dom flesta hålla med om att det var alldeles för mycket mundana inslag i gatubilden på årets medeltidsvecka?
Sigfuss

Inläggav Karin » 5 oktober 2004, 12:14

Problemet med att flytta medeltidsveckan är att vi intresserade inte heller kommer kunna åka. Det är väldigt vanligt att medlemmar i olika medeltidsföreningar antingen studerar eller jobbar som lärare.

Men det skulle vara skönt att slippa dem som bara tycker att medeltidsintresset är konstigt och korkat. (De skulle ju i och för sig kunna läsa en turistbrochyr och se att de borde åka till Gotland en annan vecka.)

Karin
Karin

Inläggav Sigfuss » 5 oktober 2004, 12:23

Varför skall vi medeltidsintresserade vara så giriga på kunskap, kan inte alla börja jobba som "vanliga" knegare och kunna styra sin semester lite mer.....det skulle ju bli så kul. ;-)
Sigfuss

Inläggav Lasse C » 5 oktober 2004, 12:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Undrar om jag kommer att virtuellt halshuggas för vad jag nu kommer att ta upp....

Tja, en bra början när man skall titta förutsättningslöst på vad det än är brukar vara att fråga sig: ”För vem?” och ”Vilket är syftet?”

Många reagerade mot den föreslagna flyttningen av MTV till en senare vecka. Även jag, och jag reagerade just utifrån att jag ställde frågorna ovan, och svaren var, så vitt jag kunde se (låt vara något överförenklat) att det var för krögarnas skull, och syftet var att de skulle kunna utnyttja ”fylleturistsäsongen” bättre = sälja mer öl. En flyttning av det skälet vore fel.

Däremot, som du lyfter fram, kan det ske av en annan anledning, nämligen för medeltidsentusiasternas skull, och för att kunna renodla medeltidsinslagen i MTV. I så fall kommer saken i ett annat ljus! (Jag tycker med andra ord inte att du skall halshuggas…)

Låt oss ställa nyckelfrågorna angående MTV över huvud taget: För vem? Vilket är syftet?

För vem existerar MTV? Givetvis ligger det nära till hands att svara att MTV är till för flera olika grupper – ”medeltidsfolket”, turister, krögare, handlare, lokalbefolkning – men de olika gruppernas intressen sammanfaller inte riktigt, som vi vet. Jag tror att man måste bestämma sig för i hur hög grad MTV är till för den ena eller den andra gruppen. Sedan måste man stå för det och säga det rent ut. Anser man att MTV är till för turisterna och turistnäringen – OK, säg det, men minns också att då får ”medeltidsfolket” stå tillbaka. Anser man att MTV å andra sidan är till för ”medeltidsfolket” – då ska man säga det, och i så fall får ölkrögarna och krimskramskrämarna stå tillbaka.

Vilket är syftet med MTV? Vad går det ut på? Det beror förstås i viss mån på vem man frågar. Men om man har gjort klart vem/vilka MTV är till för så klarnar också syftet. Är det framför allt till för ”medeltidsfolket” blir syftet ett annat än om MTV är till för turisterna. Även här måste man stå för det man bestämmer sig för. Bestämmer man sig för att syftet med MTV faktiskt är att skapa en medeltidskänsla, med ett starkt medeltidsinslag, kanske rent av någon liten folkbildande ambition – ja, stå då för det! Det får konsekvenser för öltälten, det får konsekvenser för marknaden, det får konsekvenser för hela inriktningen.

Jag utmanar arrangörerna av MTV att både ställa och besvara frågorna här, och att öppet deklarera var man står! Vem är MTV till för? Vad är syftet med MTV? Tala om det, stå för det! Och, inte minst: Ta konsekvenserna av det!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Sigfuss » 5 oktober 2004, 13:17

Jättebra Lasse, tack för ett bra svar på mitt inlägg.

Själv tror jag ju att en del av syftet med MTV i sig är att sprida ut medeltidsintresset till den ovetande "populasen", hela det syftet är ju omintetgjort om man "stänger in" sig med bara de riktiga entusiasterna och försöker skapa en illusion av en någorlunda medeltida miljö.

Men som sagt det återstår att se vad eventuella arrangörer anser om saken.

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Lasse C » 8 oktober 2004, 06:27

Själv tror jag ju att en del av syftet med MTV i sig är att sprida ut medeltidsintresset till den ovetande "populasen", hela det syftet är ju omintetgjort om man "stänger in" sig med bara de riktiga entusiasterna och försöker skapa en illusion av en någorlunda medeltida miljö.//Joakim

Helt enig. Dock skulle jag vilja påstå att nämnda syfte skjuts i sank också om man tillåter det att bli för mycket turistjippo och öltält, d v s MTV blir ungefär som vilken marknad/festival som helst, fast med andra kläder och annan musik.

Ergo krävs någon form av balansgång. Den är säkert inte lätt, men för att klara den måste man göra <i>väldigt</i> klart för sig vad som är syftet!!

LC
Lasse C

Inläggav una » 8 oktober 2004, 10:57

Nu är det min tur att bli virtuellt halshuggen!

Alltså;
Varför flytta en vecka som alldeles av sig själv rör sig i tiden? Se på 2005 - då kommer vecka 32 att ligga mellan 7-14 augusti. Det är i mitt tycke en sen medeltidsvecka. Och det innebär att Medeltidsveckans publik kommer att förändras en hel del.
De av er som har varit med sen några år tillbaka bör komma ihåg att detta har hänt förut. Det har alltid varit svårt med den mundana turismen när vecka 32 har legat för nära juli. Men det får man leva med om man inte vill ända ett begrepp som har inarbetats i 21 år.

Sen kan man ju fråga sig vem Medeltidsveckan är till för?
Medeltidsveckan huvudsyfte har alltid varit locka människor att vilja lära sig mera om vår historia. Folkbildningstanken är, sedan 1984, en av grundpelarna i Medeltidsveckan. Man leker med myter och sagor för att få ännu fler intresserade av både historia och, naturligtvis, Medeltidsveckan.
Någonstans måste man ju faktiskt börja. Även veteraner har ju varit nybörjare! Och vem har rätta att sätta sig till doms över någons trevande försök!!!! Skulle det inte vara justare om de "korrekta" medeltidsmänniskorna i stället ödmjukt bjöd på sig och sina kunskaper?
<i>(Hörs det att jag är trött på gnället, eller....)[:p]</i>

Över till Marknaden;
Har alla som skrivit verkligen varit på Medeltidsveckan de senaste två åren?
Förra året var faktiskt huvuddelen av marknaden ute på Strandgärdet. Och hur kul var det?
Medeltidsveckan har inte valt att flytta marknaden från Strandgatan! Man får helt enkelt inte tillstånd att ha marknad inne på gatan längre. Och det har inte enbart med mängden marknadsstånd att göra utan i första hand med smeder och andra som använder sig av gasol och eld. Det är svårt att diskutera mot Räddningstjänstens argument, för vem vill stå med ansvaret om något händer en person eller ett av de vackra husen längs Strandgatan?

Sen måste man få tycka vad man vill om utbudet på marknaden men det är inte Medeltidsveckans tanke att den skall vara museal. Personal från Gotlands fornsal bedömer varje år varorna och då är det en bra blandning som skall tillfredsställa mångas intressen som väljs ut. Sen vet man om att det plockas fram både det ena och det andra när de marknadsansvariga vänder ryggen till. Men det är svårt att komma åt.

Själv tycker jag att marknaden är både fin och trevlig när den ligger på Gotlandsänget. Det är en naturlig promenadväg. Inte för varmt eller för trångt och med en bra balans mellan skit och pannkaka! Jag undrar vad ni som har sett öltält på marknaden går på eftersom ni helt klart måste hallucinera.

Detta är mina personliga åsikter - alltså inte på något vis sanktionerade av Medeltidsveckans styrelse!
Men jag tycker att det gnälls lite för mycket på Medeltidsveckan.
Hur tror man att det skall gå att genomföra ett sådant här arrangemang utan att ha publika (och kanske lite tvivelaktiga) programpunkter. Det kostar att ha det kurs- och föreläsningsutbud som man faktiskt har. Likaså musik- och teaterföreställningarna är väldigt dyra. Då måste man ha programpunkter som marknaden och tornerspelen som lockar massorna som faktiskt kan betala för sig och kanske slösa lite extra pengar. Det är en evig balansgång som måste gås och om någon har seriös och konstruktiv kritik så tar man väldigt gärna emot den, det vet jag!

Det kanske är på plats att presentera sig när man nu slänger ur sig allt detta. Jag heter Mona Eriksson, har varit aktiv inom Medeltidsveckan sedan 1992 och är sedan i mars anställd på halvtid på stiftelsens kansli.
una

Inläggav Annika B » 8 oktober 2004, 12:47

Jag håller med om att medeltidsveckan inte bör rikta sig <i>enbart</i> till de redan frälsta, även om det är viktigt med seriösa och akademiskt hållna arrangemang. Det vore synd om mtv blev ett renodlat turist- och barnfamiljsevenemang, men som Una påpekar så behövs ju de grupperna av besökare.
Nu har jag bara varit på en medeltidsvecka, nämligen den senaste, och när jag därefter började hänga här på forumet och läsa gamla diskussioner om hur det var bättre förr, reagerade jag på två sätt:
1. [:0] varför åkte jag inte dit tidigare??? Tänk vad jag har missat!!!

2. [:I] är det bara jag som ser charmen i det minst sagt brokiga folklivet? Jag hade lätt kunnat tillbringa hela veckan med att sitta och stirra på förbipasserande kreationer. Piratgänget, mannen med den skotskrutiga syntetkjolen och seglarskorna, de små gotharna med svarta sammetsmantlar, de alviska bågskyttarna och fjortisarna med hembyggd läderrustning kändes minst lika sevärda som de vackert och tidsenligt klädda entusiasterna, om än på ett annat sätt. Killen som gjorde entré på kinarestaurangen utklädd till kung-Arthur-enligt-Monty-Python, och tystnaden som sänkte sig över lokalen när han gjorde det, kommer alltid att vara ett av mina käraste minnen...[:D]

Jag uppfattade det som att det fanns en god balans mellan "seriösa" och "turistiga" arrangemang, men jag har som sagt inte sett hur det var för fem eller tio eller femton år sedan. Till min stora sorg. [:(]
Annika B

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang