av Sara Lundström » 4 september 2003, 15:46
Problemet är ju att folk inte känner sig lika delaktiga i veckan. Det är svårare att "vara med". Jag tycker man måste uppmuntra bärandet av dräkt mer. Som du nämner är det flera som tror att man är anställd av stiftelsen när man går i dräkt, och det kan bli lite påfrestande för tålamodet ibland. Om fler "vanliga" människor går i dräkt kommer färre att se oss som kuliss, och dessutom kommer ännu fler "vanliga" att våga gå i dräkt. Positiv förstärkning!
Många man pratar med på stan säger "Åh, alla är så fina! Jag önskar jag också hade dräkt! Nästa år..." Men sedan blir det inget när de kommer hem. Kanske man skulle ha workshops, rimligen i början av veckan men gärna hela veckan, där folk kunde få hjälp att sy en enkel dräkt? En linnekjortel bara, men å sådan skillnad det gör! Det finns säkert gott om folk, t ex på det här forumet som gärna skulle hjälpa till på en sådan. Över huvud taget fler praktiska workshops, i t ex skotillverkning, tovning, brickbandsvävning mm skulle nog hjälpa. För att leda sådana workshops skulle man ju också kunna engagera medeltidsfolk. Det vore kanske också en idé att ge sådana workshops eng anska synlig placering, t ex på kapitelhusgården. Om folk går förbi och ser andra "vanliga" pröva på ökar nyfikenheten. Positiv förstärkning, igen!
För länge sedan fick man rabatt på vissa inträden om man hade dräkt. Detta kanske skulle vara något att återuppväcka?
Marknaden är ju det ständiga olycksbarnet. Jag tror att en tidsenligare marknad skulle bidra mycket till att folk skulle känna sig delaktiga i veckan. När det gäller placeringen är det säkert inte många som har svårt att begripa att det blivit ohållbart att ha den på Strandgatan. Men kan man inte ha den i Almedalen istället? Där har ju delar av den varit placerade under tidigare år, och där är mycket mysigare och mer stämningsfullt än tornerspelsplatsen. När det gäller tidsenlighet på utbudet vet jag att ni i Stiftelsen har svårt att "hålla efter" handlarna. Jag tror många av oss här gärna skulle hjälpa till att leka hemlig polis under marknadens gång och kartlägga massageälgar och annat otyg. Själv ställer jag gärna upp!
Oj, det blev långt det här, och det kommer nog mera sen. Idémaskinen är påslagen...