[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Medeltidsveckan

Medeltidsveckan

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Medeltidsveckan

Inläggav Eva Andersson » 3 september 2003, 12:09

För att föra diskussionen om medeltidsveckan till rätt plats börjar jag här med min åsikt om v. 32 eller inte.

Jag tycker personligen att det viktigaste är att det ligger innan skolorna börjar. Utan att ha alltför vilda gissningar tror jag att en stor del av Medeltidsveckans "vanliga" publik (inte vi medeltidsnördar) består av dels folk med barn i skolåldern och dels lärare, det brukar var amycket lärare på alla kulturturismevenemang.
Det blir kansk esvårare för folk att få semster en vekca efter att "riktiga" semstern slutat, vad vet jag.
Även för mig och andra forskare/universitetsanställda som i teorin kan ta ut semester lite mer fritt ( i alla fall som forskare) blir det problem om det ligger längre in i augusti eftersom det är en hel del förberedelsarbete innan kurserna börjar.

Jag tycker själv att vecka 32 är bäst, det är lätt att hålla ordning på om det är samma vecka varje år, de flesta jag känner har sin tideräkning utifrån v. 32, men så länge det inte är veckan precis innan skolorna börjar så kan väl även _lite_ senare funka.

Eva, mor
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 13:33

Jag kan väl inte kallas flitig Mtv-besökare, men det är ju inte det saken gäller. Hos min arbetsgivare (landstinget, Västra Götalandsregionen) finns två semesterperioder under sommaren: V 25-28 och v 29-32. Det normala är att att man har en av dem. Det varierar lite, men jag vet att andra landsting har likadant. Hyggligt stora arbetsgivare med ganska många anställda, med andra ord...

Vecka 32 ligger i slutet av den s a s "naturliga" semestertiden, och jag tror att för många skulle möjligheten till och intresset för att åka till Mtv (oavsett om man är turist eller "medeltidare") sjunka snabbt ju senare den låg. I år ligger veckorna så att många, kanske de flesta, skolor börjar v 33-34. (De senaste vecka 35)

Personligen tror jag v 32 är ganska optimal. Inom den någorlunda stora semestersäsongen, men så pass sent att den inte kolliderar med den allmänna "turist-och-evenemangshysteri" som råder lite tidigare på sommaren. Den ligger heller inte för tätt inpå skolstarten, knappast någon med barn i skolåldern vill komma hem på söndag när skolan börjar på måndag eller tisdag.

Möjligen gör de som vill flytta Mtv ett par tankefel.
A) En av idéerna med Mtv var, om jag förstått rätt, att "töja" på turistsäsongen. Att det lyckades en gång innebär inte att man kan göra om det hur som helst. (I så fall kan Mtv hamna i oktober till sist...[xx(]) Tankefelet här är att den möjliga ramen är begränsad.
B)Krögare och näringsidkare ser att Mtv-turisterna inte gör som turisterna under resten av säsongen och vill ha en anpassning till "standardköret". Tankefelet här är att (med samma slentrian som de anklagar Mtv för) vilja ha en anpassning i stället för att själva se hur de bättre kan ta tillvara alla de människor som dras till Gotland under Mtv!
C) Man är missnöjd med Mtv:s "lågbudgetturister" d v s vi medeltidare (av olika slag, jag tänker inte specificera, Sara![;)]) och vill ha turister med fetare plånböcker. Tankefelet är även här att inte ta tillvara på dem som faktiskt finns där, i stället för att vilja ha "andra och bättre".
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 3 september 2003, 13:47

En flyttning av Mtv från v.32 skulle skaka hela medeltids- (och lajv-) Sverige i grundmurarna. Mtv har varit det största medeltidsevenemanget i landet i över 10 år och (nästan) alla andra medeltidsevenemang är lagda där de ligger utifrån denna årliga händelse. Vissa evenemang börjar att planeras längre än ett år i förväg och då kan det vara bra att veta att det är v. 32 som gäller för Mtv.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 17:37

Håller helt med Ludvig.
Sara Lundström

Inläggav Martinus Canonicus » 3 september 2003, 22:00

Måste Veckan äga rum söndag till söndag? Vad säger ni om Veckan istället hade ett fast datum? Jag medger att det är väldigt bra med början på en söndag och finalen söndagen därpå. Det gör att många som bor på Gotland, och som inte tar ledigt, kan vara med första och sista dagen. Vad finns det för argument emot fasta datum? Det är inte aktuellt att ändra från vecka 32 till något annat - men frågan har kommit upp i diskussionerna här på Ön. Efter att ett tag ha följt diskussionen på de här sidorna märker jag att inläggen vittnar om en stor omtanke om Veckan. Diskussionerna på Ön är ibland snävt insulära. Medeltidsveckan är större än Gotland. Och där finns ni med som viktiga aktörer och reflektörer.
Martinus Canonicus

Inläggav Taffy » 4 september 2003, 09:41

De flesta tar ut semester efter vecka, och har därför möjlighet att åka hela veckan. Om MTV ligger mellan datum kan det hända att den hamnar från exempelvis onsdag vecka 32 till onsdag vecka 33. Det innebär att det är svårare att ta ut semester, och jag tror faktiskt inte att köpmännen skulle tjäna på det. Veckan skulle få mindre beläggning, kanske framförallt v. 33. Jag misstänker också att det skulle bli ett glapp i turistsäsongen under början på vecka 32 (i det här exemplet alltså).

Man skulle med andra ord effektivt förkorta medeltidsveckan till mellan onsdag och söndag (beroende på vilka datum det var som fastställdes. Jag tror faktiskt att kritikerna till vecka 32 är ute och cyklar. Lösningen på deras problem är inte att flytta MTV.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Måste Veckan äga rum söndag till söndag? Vad säger ni om Veckan istället hade ett fast datum? Jag medger att det är väldigt bra med början på en söndag och finalen söndagen därpå. Det gör att många som bor på Gotland, och som inte tar ledigt, kan vara med första och sista dagen. Vad finns det för argument emot fasta datum? Det är inte aktuellt att ändra från vecka 32 till något annat - men frågan har kommit upp i diskussionerna här på Ön. Efter att ett tag ha följt diskussionen på de här sidorna märker jag att inläggen vittnar om en stor omtanke om Veckan. Diskussionerna på Ön är ibland snävt insulära. Medeltidsveckan är större än Gotland. Och där finns ni med som viktiga aktörer och reflektörer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav Arnaud Guillaume » 4 september 2003, 10:15

Det är viktigt att hålla rätt på vad det är man försöker lösa med en flytt. Från näringslivets sida är det rätt uppenbart; man vill få ut mesta möjliga av turistsäsongen. Finns det andra orsaker?

Jag citerar lite från [url="http://ga.helagotland.se/main.asp?ArticleID=335677&CategoryID=353&ArticleOutputTemplateID=63&ArticleStateID=2"]en artikel i GA[/url]:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">... Men när det i panelen blev näringslivets tur att säga sitt, så kom lite mer kritiska tongångar.
­ Alla tycker veckan är ett fantastiskt arrangemang. Men man ska inte konkurrera med högsäsongen, som är sex veckor. För vår del innebär detta ett stort tapp. ... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Frågan är vad man vet om eventuella förluster för näringslivet; finns det jämförelser för övriga delar av ön? Finns det verkligen en minskning i den normala turistströmmen <i>på grund av Medeltidsveckan</i>, dvs "flyr" mundisarna staden under Mtv? Så pass sent i säsongen förefaller det inte helt otroligt att turismen går ner hursomhelst, Mtv eller inte Mtv.

Jag påstår inte att Mtv saknar betydelse, jag undrar bara om det finns nån slags undersökningar av eventuella vinstökningar om man flyttade veckan. Däremot verkar det mycket sannolikt att Medeltidsveckan skulle tappa besökare vid en flytt, av många olika skäl som har beskrivits tidigare.

Det jag försöker komma fram till är att det inte är klart att näringslivet verkligen skulle tjäna på att veckan flyttas. Det gäller att väga trolig ökning av den "normala" turistströmmen mot bortfall av besökare pga en flyttad Medeltidsvecka.
Arnaud Guillaume

Inläggav fardäng » 4 september 2003, 14:01

Ur min rent egoistiska synvinkel skulle en senareläggning av MTV vara katastrofal. Som gymnasielärare börjar jag vanligtvis jobba vecka 33 (vissa år vecka 32) och skulle alltså inte kunna åka.
fardäng

Inläggav Joakim K » 4 september 2003, 14:11

En senareläggning av medeltidsveckan skulle nog få intressanta effekter på uppslutningen. De flesta av våra kunder kommer tillbaka vecka 33. Och de flesta ställen jag har jobbat på har gärna sett (eller krävt för den delen) att man ska vara tillbaka från semestern då...
Joakim K

Inläggav cizzi » 4 september 2003, 14:13

Att säga att mitt liv skulle raseras och att grundvalar skulle skakas osv tycker jag låter lite väl melodramatiskt, men jag håller med om att det vore dumt att skjuta medeltidsveckan framåt i tiden (alltså senarelägga), eftersom man då tappar en stor del av publiken som inte kan ta ledigt från jobb och skola. Med risk för att få på nöten måste jag säga att det åtminstone bland de som jag ser under veckan känns som det stora flertalet av medeltidarna är gymnasieungdom, och de kan då följaktligen inte åka om veckan läggs för sent på året.

Vad gäller "varför byta ett vinnande koncept" så är det väl inte så att det är just för att det är vecka 32 som medeltidsveckan är ett vinnande koncept, men att vecka 32 (eller snarare det faktum att det är samma vecka varje år) funkar finfint?

Och visst är medeltidsveckan större än Gotland - men man måste komma ihåg att man trots allt är <b>"besökare i deras trädgård"</b>, och inte tvärtom. Självklart måste de få en del att säga till om!
cizzi

Inläggav Lasse C » 4 september 2003, 14:59

Flera verkar inne på samma spår:
Om Mtv senareläggs är det ganska många som inte kan komma. De har börjat jobba igen. Det går alltså inte att kallt räkna med att "medeltidsentusiasterna kommer troget, när Medeltidsveckan än ligger". Det är inte så enkelt. De skall <b>kunna</b> komma, också.

Några har varit inne på vilken nettoeffekt det egentligen ger att flytta Mtv.
Det kanske är färre turister under Mtv – men beror det på att det är Medeltidsvecka eller på att det är i sluttampen på turistsäsongen? Det intressanta borde väl vara just nettoeffekten = hur många skulle komma den veckan om det <b>inte</b> var Mtv? Troligen skulle man då behöva något annat som drog dit folk, och vore tillbaka på ruta 1.

Jag har också tittat i min almanacka. Från näringsidkarnas håll har det förts fram att v32 börjar så extremt tidigt 2004. Måndag i v32 infaller på följande datum:
2001 – 6/8
2002 – 5/8
2003 – 4/8
2004 – 2/8
2005 – 8/8

Det får mig att ställa två frågor:
1) Datumet ligger inom 5/8 ± 3 dagar. Fler år än de här har jag inte kollat, men det svänger troligen mellan de dagarna över tid. Kan dessa dagar verkligen göra en så enorm skillnad?
2) Som synes börjar v32 i motsvarande grad senare 2005. Bör inte det, enligt <b>exakt</b> samma resonemang som näringsidkarna använder för att vilja flytta Mtv, innebära att det hela jämnar ut sig? ”Gungorna och karusellen”, ni vet?
Lasse C

Inläggav Martinus Canonicus » 4 september 2003, 15:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Och visst är medeltidsveckan större än Gotland - men man måste komma ihåg att man trots allt är "besökare i deras trädgård", och inte tvärtom. Självklart måste de få en del att säga till om!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jomenvisst! Men vi behöver argument från våra gäster och besökare för att matcha Veckans kritiker på Ön. Och det som redan har skrivits här ovan är till god hjälp.

På den långa, långa tråden där årets Vecka utvärderas kom det fram tankar om att medeltidsfolket skulle kunna ta ett större ansvar under Veckan. Det låter spännande!

De två senaste åren tycker jag att det har skett en förändring i besöksbilden. Det är inte längre så mycket av den _gamla_ folkbildningstanken "känn medeltiden på kroppen genom att klä dig i medeltidsdräkt". Nej, nu är det som på många andra evenemang att folk kommer modernt klädda och betraktar (!) Detta betyder att de som är medeltidsklädda uppfattas som aktörer - och på något sätt ansvariga. Ni har säkert mött detta fenomen och fått svara på en massa frågor osv när ni vandrat genom stan.

Ytterligare betyder det, att det inte endast är Visby, med hus och murar och gatumiljö, som är kuliss - utan faktiskt också alla vi som uppträder medeltidsklädda. Bara genom att vara uppklädd på det sättet deltar man i folkbildningsprojektet Medeltidsveckan.

Vad jag vill säga är detta: Veckan har skiftat karaktär. Och jag vill ställa frågan: Vad gör vi för att möta den nya situationen?
Martinus Canonicus

Inläggav Sara Lundström » 4 september 2003, 15:46

Problemet är ju att folk inte känner sig lika delaktiga i veckan. Det är svårare att "vara med". Jag tycker man måste uppmuntra bärandet av dräkt mer. Som du nämner är det flera som tror att man är anställd av stiftelsen när man går i dräkt, och det kan bli lite påfrestande för tålamodet ibland. Om fler "vanliga" människor går i dräkt kommer färre att se oss som kuliss, och dessutom kommer ännu fler "vanliga" att våga gå i dräkt. Positiv förstärkning!

Många man pratar med på stan säger "Åh, alla är så fina! Jag önskar jag också hade dräkt! Nästa år..." Men sedan blir det inget när de kommer hem. Kanske man skulle ha workshops, rimligen i början av veckan men gärna hela veckan, där folk kunde få hjälp att sy en enkel dräkt? En linnekjortel bara, men å sådan skillnad det gör! Det finns säkert gott om folk, t ex på det här forumet som gärna skulle hjälpa till på en sådan. Över huvud taget fler praktiska workshops, i t ex skotillverkning, tovning, brickbandsvävning mm skulle nog hjälpa. För att leda sådana workshops skulle man ju också kunna engagera medeltidsfolk. Det vore kanske också en idé att ge sådana workshops eng anska synlig placering, t ex på kapitelhusgården. Om folk går förbi och ser andra "vanliga" pröva på ökar nyfikenheten. Positiv förstärkning, igen!

För länge sedan fick man rabatt på vissa inträden om man hade dräkt. Detta kanske skulle vara något att återuppväcka?

Marknaden är ju det ständiga olycksbarnet. Jag tror att en tidsenligare marknad skulle bidra mycket till att folk skulle känna sig delaktiga i veckan. När det gäller placeringen är det säkert inte många som har svårt att begripa att det blivit ohållbart att ha den på Strandgatan. Men kan man inte ha den i Almedalen istället? Där har ju delar av den varit placerade under tidigare år, och där är mycket mysigare och mer stämningsfullt än tornerspelsplatsen. När det gäller tidsenlighet på utbudet vet jag att ni i Stiftelsen har svårt att "hålla efter" handlarna. Jag tror många av oss här gärna skulle hjälpa till att leka hemlig polis under marknadens gång och kartlägga massageälgar och annat otyg. Själv ställer jag gärna upp!

Oj, det blev långt det här, och det kommer nog mera sen. Idémaskinen är påslagen...
Sara Lundström

Inläggav Martinus Canonicus » 4 september 2003, 16:38

Vilka bra förslag, Sara!

Tänk om man kunde ordna sådana syverkstäder som du talar om! Jag tar med det till planeringsgrupperna inför nästa år. Finns det fler än Sara som skulle gilla att folkbilda "betraktarna" och göra dem till "deltagare"? Hur man praktiskt ordnar det hela får man återkomma till. Kanske tält på Gotlandsänget?

Om markanden kan man säga mycket. Och det görs. Så här är min bild:

Det finns två marknader. Det är viktigt att hålla i sär. Först är det söndagsmarkanden. Det är den stora markanden. Den flyttade från Strandgatan till Gotlandsänget. Studentallén innanför muren var perfekt, med skugga i solgasset.

Sedan är det marknaden på Strandgärdet. Den pågick hela veckan och var mycket större än tidigare. Det är här som vi har tänkt fel och kommer att försöka ändra till nästa år.

En idé är denna: Låt söndagsmarknaden vara tämligen stor. Flytta in veckomarknaden från Strandgärdet till Gotlandsänget och ställ högre krav på kvalitet på den. "Alla" vet vilka marknadsstånd som är "godkända", vilka som är "tveksamma" och vilka som är "underkända". Bevilja de godkända, samtala med de tveksamma och tillåt inte de underkända. Enkelt, va? Det ska bara göras ...

Ute på Strandgärdet kan vi lägga utrymmeskrävande prova-på-aktiviteter till exempel.

Markanden hör till folkbildningen (jag tjatar, ja jag vet) men är inte det enda, eller ens det viktigaste inslaget i Veckan. Föredrag, kurser, musik, teater - är viktigare, men inte så iögonenfallande.

På "utvärderingstråden" var det någon som föreslog att hantverkarna i lägren skulle kunna slå sig ihop och delta i markanden. <b>Det</b> skulle verkligen bidra till att höja kvaliten.

Och Saras förslag till "kvalitetsspioner" kan vi bara tacka för och ta emot. Det finns nämligen ibland de som byter varor när Leila och andra marknadsansvariga passerat.
Martinus Canonicus

Inläggav Arild Krake » 4 september 2003, 18:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>
[De två senaste åren tycker jag att det har skett en förändring i besöksbilden. Det är inte längre så mycket av den _gamla_ folkbildningstanken "känn medeltiden på kroppen genom att klä dig i medeltidsdräkt". Nej, nu är det som på många andra evenemang att folk kommer modernt klädda och betraktar (!) Detta betyder att de som är medeltidsklädda uppfattas som aktörer - och på något sätt ansvariga. Ni har säkert mött detta fenomen och fått svara på en massa frågor osv när ni vandrat genom stan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo nog känner man igen det. För några år sedan så fick jag frågan om var någott evenemang skulle hållas och när jag förklarade att jag inte visste och att jag inte jobbade med medeltidsveckan så frågade(påpekade) hon om jag i alla fall inte fick boende och mat. När jag då svarade att jag var turist likt henne och bekostade allting själv (även kläderna) så såg hon förfärad ut och uttryckte att hon fann detta konstigt.

Ludvig
Arild Krake

Nästa

Återgå till Evenemang