Kraftuttryck & skällsord

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Inläggav Peter » 8 april 2007, 20:42

I sammanhanget måste jag tipsa om en gammal favoritsida. Den har bjudit mig många goda skratt, i tillägg till en veritabel arsenal av obegripliga skällsord.
http://pressylta.com/lankvart/SvenskaInvektiv.htm
Peter

Inläggav MirkaT » 5 december 2007, 10:28

Hej! Kan någon ge mig exact betydelse till angabak/drosagump/sädestjuv? Jag har tänkt den kunde vara nån som stjälar säd (eller tydlig) dvs 'seedstealer', vad säger ni? Jag läste att termen angabak eller sädestjuv används i 1300 lager; finns det nån annan källa en Gudrun Wesnerts bok? Försöker ta reda på om -gump i drosagump kunde betydä tjuv.
MirkaT

Inläggav Todd » 5 december 2007, 15:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MirkaT</i>

Hej! Kan någon ge mig exact betydelse till angabak/drosagump/sädestjuv? Jag har tänkt den kunde vara nån som stjälar säd (eller tydlig) dvs 'seedstealer', vad säger ni? Jag läste att termen angabak eller sädestjuv används i 1300 lager; finns det nån annan källa en Gudrun Wesnerts bok? Försöker ta reda på om -gump i drosagump kunde betydä tjuv.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske kan var till hjälp: http://runeberg.org/svetym/0298.html

/T
Todd

Inläggav MirkaT » 5 december 2007, 15:38

Tack för svar, Todd! Tyvärr det är just precis samma "gump, i öknamnet drosagump, om
sädestjuvar," som jag försöker översätta till finska (eller engelska, tyska och norrsamiska). Finns inte i de ordböckarna (mest svenska-finska) jag har funnit för de är mest fråm 1900-talet och håller inga 1300-talets ord :-).
MirkaT

Inläggav Todd » 5 december 2007, 16:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MirkaT</i>

Tack för svar, Todd! Tyvärr det är just precis samma "gump, i öknamnet drosagump, om
sädestjuvar," som jag försöker översätta till finska (eller engelska, tyska och norrsamiska). Finns inte i de ordböckarna (mest svenska-finska) jag har funnit för de är mest fråm 1900-talet och håller inga 1300-talets ord :-).

Jag förmodar att gump betyder ändan/baken, har för mig att man säger gump i Skåne om just baken. Vidare står det ju i runeberg att det handlar om ngt välvt eller rundat. Samt "drosa" kanske är "drösa" vilket har med fröspridning att göra.

Vilt spekulerande så torde översättningen bli: "fröspridnings rumpa" [:D]

/Todd
Todd

Inläggav MBN » 5 december 2007, 20:19

Hejsan, skulle bara bekräfta, här nere i skåne är gump sak samma som ända, bak, rumpa osv, i alla fall i vår tid. Om det betydde samma på 1300 talet yttrar jag mig inte om....
Roligt att få höra att man inte använder ordet längre upp, hade ingen aning om att det var specifikt skånskt....
MBN

Inläggav Sunniva Saksvik » 5 december 2007, 22:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Samt "drosa" kanske är "drösa" vilket har med fröspridning att göra.
/Todd

På flere norske dialekter har vi ordet "drok" eller "dråk", av norrønt "dros" = ung jente. Drosa kan være bestemt form eller kanskje helst genitiv?
Sunniva Saksvik

Inläggav Martina » 5 december 2007, 23:12

Dråsa=ramla, falla omkull. På småländska.

/Martina
Martina

Inläggav Runristaren » 6 december 2007, 14:06

Då ligger...ju, "Ung manssädsstjälare" helt rätt[:D]!
Flicka/kvinna som medvetet sätter sig på "tjocken" (väljer "avelstjur") bara för att få ett eget...barn, utan baktanke eller snarare med...[;)]
Därav skälsaspekten eller nått[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav MirkaT » 7 december 2007, 08:55

Många tackar till Ni alla! Hih, "Ung manssädsstjälare" är nånting som jag inte tänkte på... Trodde istället att nån stjälar frö [:o)]

Så, har jag förstått rätt att <i>gump</i> som ett ensam ord betyder rumpan, backen eller tydlig och <i>drosa</i> ung flickan men i sammansatt ord <i>drosagump</i> har (eller har haft) de tillsammans betydelse av en sädestjuv? Betydelsen som kan <b>inte</b> hackas ihjäl liksom drosa=säd, gump=tjuv?
...Usch jag känner mig dumt [:I]
MirkaT

Inläggav Johan Käll » 7 december 2007, 11:47

det stämmer. Det vanligaste ordet för tjuv är just.. tjuv i olika stavningar under medeltiden.

för övrigt:

drusi (Söderwall) ( drosse), m. [Sv. dial. dråse. N. drose. Äldre Dan. drosse] L. hög af tröskad säd. thz är ey meer liknande widh sannindena än . . . eth sädhes korn moth helan drossan ällar laaren LfK 125.

drusi (Söderwall suppl.), m. L. — *drusagumper ( drosa-), m. öknamn på en person som stulit från en hög av trös­kad säd. Se Lidén, Ark. f. Nord. Fil. 13: 33. si . . . domestico furto e gruanofum aceruo sic triturato, quocunque modo vel ingenio aliquid ablatum fuerit, vlx vila emenda oblata fur ille, licet rarissimus (pat­ria appellatione drosagump dictus) sine graui supp­licio absolui solet Ol. Magnus Hist. de gent. sepentr. l. 13 c. 7.

Drusi (Schlyter), n. (N. drose) hög af tröskad men ännu harpad säd, prov. dråse. Någon annan bem. af d. o. lär icke känd;¹ denna synes dock ej kunna förklara or­den: ganger a -sa aldin full svin, ÖG.*, där fråga är om något slags skada som görs af ållonsvin.

Enligt fornsvensk lexikalisk databas.
Johan Käll

Inläggav MirkaT » 7 december 2007, 18:17

Tack Johann! [:D]
MirkaT

Föregående

Återgå till Kulturer