Efter att ha kollat runt lite på nätet och på andra bilder ur Maciejowski bibeln så undrar jag inte om <i>Grossbamsemördarmessern</i> i själva verket är en <i>Fauchard</i> som man helt enkelt kortat ner skaftet på. På Wikipedia står det så här:
<i>Fauchard is a type of polearm which was used in medieval Europe from the 11th through the 14th centuries. The design consisted of a curved blade put atop a 6-7 foot long pole. The blade bore a moderate to strong curve along its length, however unlike a glaive the cutting edge was only on the concave side. This made the fauchard blade resemble that of a sickle or a scythe. This was not a very efficient design for the purposes of war, and was eventually modified to have one or more lance points attached to the back or top of the blade. This weapon is called a fauchard-fork.</i>
Varför tror jag då det? Jo, titta på den här bilden från Maciejowski bibeln:
Jag tycker att den påminner om ryttarens vapen fast med längre skaft och lite kortare blad. Titta själva!
Här är en bild på en <i>fauchard-fork</i>:
Jämför den med <i>Grossbamsemördarmessern</i> som ryttaren har och det vapen som fotsoldaten har så är de väldigt lika förutom spetsen på bladets rygg. <u>Om</u> det nu är en fauchard som både ryttaren och fotsoldaten har så har man kortat ner skaftet ordentligt. Eller också är det helt enkelt bara så att de bägge männen bär ett vapen som inspirerats av faucharden.
Vad tror ni?
/UlfR