Följande dök upp under ämnet [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1222"]vaxad lintråd[/url]:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna Olsson</i>
Skulle gärna vilja ha en beskrivning av hur man gör bivaxljus. Stöpta ljus eller dyl, inte sådan som är hopsnurrade av plattor. Tror att jag ganska lätt kan få tag på bivax och det vore trevligt att ha vaxljus när man är på evenemang mm.
/Anna
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag gjuter mina bivaxljus, det går lättast och snabbast enligt mig.
Det som behövs:
Bivax, lintråd, kniv, plastglas, maskeringstejp, trästicka, aluminiumburk
*sätt ugnen på 75 grader
*lägg bivaxbitar i en väl rengjord burk (50 cl Al-burk går utmärkt)
*ställ in burken i ugnen och glöm bort den i ca 90 minuter
*tvinna veken, gör den lite längre, ca 5cm, än glasets höjd.
*ta upp ett hål i centrum av botten på plastglaset och trä i veken.
*linda överskottet av veken runt trästickan så att den sträcks. Trästickan måste vara så lång att den vilar mot glasets ovankant.
*Täta hålet i botten med 2 bitar maskeringstejp för säkerhets skull.
*Passa på att dammsuga eftersom det inte har gått 90 minuter ännu.
*Häll i det smälta bivaxet.
*Låt stelna och pilla bort plastglaset, klipp av veken.
De sista ljusen jag gorde var aningen stora för endast en veke, glasets diameter var ca 8 cm, 2 dl volym. Efter 18 timmars brinntid finns det ett skal kvar som i ovankant är 5-6 mm tjockt. Nästa gång ska jag splitta veken i 3 delar och öka antalet kardeler/garn, jag hade 6st senast, samt ge [}:)] i att tvinna den så hårt. Förvisso kommer brinntiden att kortas men gissningsvis är 12-15 timmar inga problem att uppnå. Vaxmängden som gick åt var ca 1.75 dl.
Lycka till...
/Angus