Jag är övertygad om att forntidens människor inte skiljde sig mycket ifrån dagens, när det gäller yta och fåfänga! Nu som då gällde det ju att skapa intresse från det motsatta könet (även skrämma...)...nåväl åtminstone könet då, med tanke på ca 5-10% i samhället.
Jag tror inte det finns en ursprungsbefolkning som inte ställt ut sig i kläder, djurkroppsdelar, färger eller annat från naturen.
Att ha "grejer" på kroppen och hjälmen är så klockrent det kan bli, varför skulle vi skilja oss från alla andra?
Det där med att skydda nedre delen av magen (tunn hud, sen tarmar på backen...),ljumskarna och insidan på låren, har alltid känts viktigt för mig. Inte i första hand på riklig utrustning...utan för att minimera skador. Varför jag känner så vet jag inte utan det är bara en instinkt tror jag. Vad den sen kommer ifrån är höljt i dimmorna.
Som sagt tunn hud på nedre kroppen och gott om kraftig blodgenomströmning i artärena på insidan av låren och även...
"jamen, de högg mest på den tiden" hörs ibland som svar. Detta tror jag inte är en rimlig förklaring, då en "streetfighter" använder alla möjligheterna för att se till att fienden mår dåligt.
Någon respektfull stridsstil har jag aldrig trott på "man mot man".
Jag är övertygad om att det stacks alla möjliga vapen...mellan bena på varandra om tillfälle gavs. Om du nu vet eller ser att din motståndare är fullskiten med skydd på kroppen förutom den region som jag talat om varför då slösa energi på att slå sig trött på skydden? Varför attackerar katter, varandras leder vid strid sinsemellan?
www.runristare.ax