[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Den Stora Segerfesten

Den Stora Segerfesten

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Kråkfot » 11 september 2003, 08:39

I bland blir vi lite för navelskådande.... jag menar vi är kritiska
mot allt som vi inte riktigt gillar.... och nu har nån "tagit" vår
medeltid och gjort den kommersiell... fy !!... tycker nog som många
att det är skoj att historie intresset ökar.
Och samtidigt vore det roligt att höra lite konstruktiv kritik
mot Arn böckerna...förutom att han är coq rouge goes viking övermänniska som Gillou har ett gott öga till. Tycker själv att de är
rätt underhållande och kul att höra en annan vinkling på muslim frågan
och att kvinnor fick vara starka.
Kråkfot

Inläggav Sara Lundström » 11 september 2003, 08:52

Jag tycker inte det är något fel i "kommersiellt" medeltideri. Tvärtom! Det betyder att det finns ett intresse bland allmänheten, och det är ju bara kul.

Det flera här på forumet surar på är att det finns folk (idet här fallet Troja) som utnyttjar ideellt arbete för kommersiella syften. Att man ska tycka det är okej att jobba gratis för ett kommersiellt företag.

Vidare är vi några som tycker att det är fel att ta en fiktion och framställa den som "nästan sann" för att dra turister. För syftet med "Arn-land" eller vad man ska kalla det är i första hand att stimulera turistnäringen i Västergötland. Det är väl bra det, och visst finns det mycket att ösa ur i den källan, men vi tycker väl att det vore bättre att lyfta fram det som faktiskt är historiskt belagt (och nog så spännande) istället för att hårdlansera Arn Landsfader som person.
Sara Lundström

Inläggav Kråkfot » 11 september 2003, 11:38

Håller med om att det är snålt av troja att inte ens kunna
hålla med lite mat om folk ställer upp frivilligt....tycker
det låter utnyttjande....håller även med att det kanske borde
vara lite klarare att Arn Magnusson bara är en fiktiv person
liksom Sherlock Holmes.. Biggles....och andra hjältar som är
instoppade i historien.... men återigen vore det skoj att få höra
lite om "felen" i böckerna.. eller om de faktiskt är en hyfsat om än fiktivt historieskildring.
Kråkfot

Inläggav Vix Hq » 11 september 2003, 19:08

Arn-böckerna är inte mitt ämne, jag har inte läst dem och ska därför inte uttala mig om dem förrän jag har det. Däremot har "vår" Björn Hellqvist gjort en kritisk genomgång av svärden i Guillous böcker. Gå till , klicka på "Filmer och litteratur" och sedan på länken för Guillou. Eller gå direkt hit: .

Arn-<i>hysterin </i>har jag bara detta att säga om; när det går så långt att folk släktforskar för att se om de är släkt med <i>Arn </i>så är det inte historia. Det är fantasy. Därmed inte sagt att allt historieintresse som väcks av Arn är missriktat, men hysteri betackar jag mig för i de flesta situationer. Det ger mig huvudvärk! Marknaden låter trevlig ändå [:)].

/Vix.
Vix Hq

Inläggav olafR » 12 september 2003, 07:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Arn-<i>hysterin </i>har jag bara detta att säga om; när det går så långt att folk släktforskar för att se om de är släkt med <i>Arn </i>så är det inte historia. Det är fantasy. Därmed inte sagt att allt historieintresse som väcks av Arn är missriktat, men hysteri betackar jag mig för i de flesta situationer. Det ger mig huvudvärk! Marknaden låter trevlig ändå [:)].

/Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det gör väl inget! Släktforskning är väl släktforskning oavsett varför man gör det och dom lär ju upptäckka ett och annat under tiden, eller hur [;)]

Mats
olafR

Inläggav Karolina » 12 september 2003, 10:14

Jag har nu ringt till turistbyrån i Skara och de sa att själva "festen" med marknad (ca 30 marknadsstånd) och musik och gyckel mm ska vara ungefär vid Museet i centrala Skara.
TV-inspelningen däremot, som alla här klagar över, ska hållas 15 km UTANFÖR Skara, så dessa två arrangemang är helt olika saker!

Jag ska bara hålla mig i stan eftersom TV-inspelningen inte intresserar mej!
Karolina

Inläggav Shadow » 12 september 2003, 13:23

Jovisst är det olika arrangemang.... en tvinspelning och en marknad. Meen, det är ändå uppbyggt kring samma tema: Arn!
Det är väl det som de flesta "reagerar" på.....
Shadow

Inläggav Lasse C » 12 september 2003, 13:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

Jovisst är det olika arrangemang.... en tvinspelning och en marknad. Meen, det är ändå uppbyggt kring samma tema: Arn!
Det är väl det som de flesta "reagerar" på.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Eller därför många blandar ihop det, snarare.
OK, jag tycker också att det är hysteriskt kring Arn, men om man använder Arn för att få fler att komma till ett arrangemang som i övrigt kanske är ganska bra, så berövar det åtminstone inte mig särskilt mycket nattsömn, om vi säger så.

Det känns liiiite orättvist att döma ut en medeltida stadsvandring i Skara med kunnig guide för att man är Arn-trött och ogillar filminspelningen! (Har för övrigt talat med någon som varit på en sådan stadsvandring vid ett tdigare tillfälle - tydligen var det väldigt intressant!)
Lasse C

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 12 september 2003, 23:29

Och Skara är en fin gammal stad som fanns långt innan Arn (faktiskt!)
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav RiddareSamuel » 14 september 2003, 11:57

<i>Skrev i en annan trådom detta men då hade jag inte sett denna</i>

Jag var i skara igår och jag måste säga att jag blev lite besviken. Det fanns väldigt få stånd och mest med krimskrams. Trevligt flöjtspel av tre tjejer. Skara i sig var ju trevligt och domkyrkan var mysig. Filminspelingen var ett skämt, väldigt få statister och dessutom lijvare med stora latexvapen förekom. MEN det fanns vissa som hade tidsenliga rustningar, heder åt dom. Idag skulle det mestadels vara rytteri. Dessutom kommer dick harrison och föreläser om olika slag. Synd att inte detta stod på webben då jag hellre hade åkt idag.
Det stod en äldre herre men snygga benskydd av läder vid pilbågsskyttet. Var det någon annan som lade märke till dessa?
/Sam
RiddareSamuel

Inläggav Karolina » 14 september 2003, 18:44

Har nu kommit hem från en söndag i Skara och här är min recension!. Medeltidsarrangemanget de hade borde snarare kallas "Den <i>Lilla </i>Segerfesten" eftersom området var väldigt litet med få marknadsstånd och få händelser! Musikgruppen Tibicina, bestående av tre skånska tjejer, var extremt duktiga och jag gillade verkligen deras musik! Jag tyckte bara lite synd om dom eftersom det var så få som tittade/hörde på dom...
Museet var den största behållningen genom att de har en superbra och intressant utställning om medeltiden i Skara och en jättebra utställning om bronssköldar från bronsåldern. Jättekul var det att se detta så jag måste berömma museet väl och mycket!

Hela evenemanget var inte särskilt välbesökt, mest barnfamiljer och pensionärer, men där var en del medeltidsklädda människor.

Summan av kardemumman är att Skara har mycket att lära av andra medeltidsevenemang, programmet var för glest och där infann sig ingen som helst medeltidsstämning. Därför kommer jag förmodligen inte tillbaka nästa år, tyvärr!!
Karolina

Inläggav Björn Hellqvist » 14 september 2003, 23:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RiddareSamuel</i>
Filminspelingen var ett skämt, väldigt få statister och dessutom lijvare med stora latexvapen förekom.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Varför är jag inte förvånad? Vid inspelningen i februari så blev nog de flesta seriösa stålvapenfäktarna avskräckta, och då inte villkoren var förbättrade till den här gången, så gjorde nog de flesta som jag: struntade i att dyka upp.

Tillägg: Det gamla talesättet att "man får vad man betalar för" borde stämma här. Troja ville inget betala, så därför blev det lite folk och av dessa få med den kompetens och utrustning som var önskvärd.
Björn Hellqvist

Inläggav Björn Hellqvist » 14 september 2003, 23:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karolina</i>

Museet var den största behållningen genom att de har en superbra och intressant utställning om medeltiden i Skara och en jättebra utställning om bronssköldar från bronsåldern. Jättekul var det att se detta så jag måste berömma museet väl och mycket!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Museet är väl värt ett besök, och dess medeltidsutställning står sig mycket väl i konkurrensen med störe museer.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Summan av kardemumman är att Skara har mycket att lära av andra medeltidsevenemang, programmet var för glest och där infann sig ingen som helst medeltidsstämning.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

...vilket är ironiskt, då Skara var bland de första städerna att dra igång medeltidsfestivaler i samband med sitt 1000-årsjubileum 1988. Det finns alltså 15 års erfarenhet hos olika personer, men frågan är om den tagits tillvara.
Björn Hellqvist

Inläggav Shadow » 15 september 2003, 06:04

Tänk vad min intuition hade rätt vad gäller "Den Stora Segerfesten"! [;)]
Shadow

Inläggav Vix Hq » 16 september 2003, 18:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>
Släktforskning är väl släktforskning oavsett varför man gör det och dom lär ju upptäckka ett och annat under tiden, eller hur [;)]

Mats
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så sant, så sant! [:)] Och jag kan väl ge mig den på att de också hittar en eller annan Arn bland sina förfäder -- mission accomplished! [;)]

/Vix.
Vix Hq

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang