Drog lite pilar i en timme och den håller ihop.
http://www.bahnhofbredband.se/~wb304054 ... ian-13.jpg
Så. lite data.
Längd strängad 58" n/n,höjd 6.5" från rygg.
Handtag 7" med fade, öra 5.5" och lem 22, vilket ger total material längd 62". Handtag 25mm bred och tjockast 34mm.
Bredast i fadens slut 37mm, mitt lem 33mm, vid örats början 26mm och sträng läge 11mm.
Tjocklek enligt ovan, 18mm, 14mm, 11mm, och 21mm. Mest rektagulär tvärsnitt.
Mäter 55 lb vid 25" vilket ger ca 58-60 lb vid skott, mätt ytsidan rygg.
Hastighet +170 fps med 450 grains vilket ger ca 40 joule. Flight bortom 170 meter.
Med min variation i släpp så är värdena +/- 5 fps.
Senbackningen limmad utan reflex ger ingen egentlig ökning av dragstyrka, den defexen som Ene buken hade på ca 1.5" är fortfarande samma. Den ger mets bara ökad hållbarthet vid fullt drag.
Effektivitetn är till slut inte dålig, utan rätt normal för en träbåge. Samlar fint och är behaglig att skjuta med. Och bågen är byggd av spillvirke och avbrytna bågdelar [:D]
Slutsats, Rönn 30% som rygg på Ene 70% är helt ok, Den svagaste punkten är limmningen av örat, i drag riktning håller den med får ej böjas mot drag riktningen. Det är så lite limyta i ändträ på lem och öra, 20x 6 mm. Har redan dragit isär där en gång [}:)]
Ännu en båga att läga i ge bort högen. Buken har kvistar tvärs buken och har då fått sprickor tvärs vid kvistarna. Inget man skulle ta med på en överlevnads tur på Taigan.
Lite mer uppdatering. Fick mina nya pilar (400 grains) och drog en stund. Prövade sen ett långskott och pilen drog iväg 200 meter. Så jag tog fram cronografen.
190 fps 26 tum.
200 fps 27.5 tum.
Och 210 med ytterligare längre drag. Dvs 50 joule och väl över 40 joule vid 26 tum.
Tog genast bort den från ge bort hyllan