Det pågår en intressant diskussion om medeltidsveckan. Spännande att se att den väcker så många känslor.
Vissa vill utveckla, vissa vill behålla den som det är. Inget är fel, bara olika åsikter.
Som alltid så spånar jag vidare.
Min fråga till er alla lyder:
Hur skulle det ultimata eventet se ut?
Jag ställer frågan öppet så vi inte behöver dryfta om vilken tid det skall vara. Snarare som ett event som skulle kunna vara vilken tid som helst.
Alla idéer är välkommna, känn er fria att sväva ut. Dragonbane byggde en mindre by samt en drake, så känn inte att ni behöver begränsa er för mycket.
Mitt event skulle vara en veckolång marknad.
Jag skulle ha skrivit ihop en trovärdig historia som grund för att få marknaden så autentisk som möjligt.
Jag skulle således ha utgått från en speciell tid.
Jag skulle bjuda in de reenactmentgrupper som sysslar med rätt tid och de skulle ha fått gratis mat och husrum under eventet.
Detta skulle självklart gälla försäljare också. De försäljare som jag godkänner får gratis mat o husrum, samt behåller de intäckter de får av sin försäljning. De skall inte behöva betala något för att sälja.
Området skulle vara inhängnat och besökare skulle få betala inträde. Målet skulle vara att besökarna klev rätt in i den tid som speglas. Besökare med någorlunda tidstrogna kläder skulle komma in för ett billigare inträde.
I budgeten hade jag således räknat med inträdesintäckter från det billigare inträdet för att försäkra mig om att klara det ekonomiskt.
För att göra det hela till mer än bara en marknad så skulle jag haft en historia som utspelar sig under veckans gång. (Jag är ju Regissör och manusförfattare så jag kan inte låta bli att lägga till drama) Till exempel ett ting eller liknande. Detta skulle så klart kulminera under sista dagen, gärna med ett stort slag mellan de reenactmentgrupper som bjudits in. Detta skulle förhoppningsvis göra att besökare kommer under flera dagar för att se hur historien fortlöper.
För att betala för det hela hade jag framförallt vänt mig till sponsorer. Förhoppningsvis skulle detta tillsammans med intäckter från besökare täcka kostnaderna. Jag är så när jag arrangerar saker att jag struntar i vinst. Så länge projektet går +-0 och blev roligt så är jag nöjd.
Detta är min lilla dröm. Halvt om halvt förankrad i verkligheten. Som alltid finns det ett ekonomiskt spöke som hänger över arrangörer.
Men som jag sa tidigare, Dragonbane byygde upp en mindre by samt en drake. Omöjligt vore det nog inte.