Fra SHM - Syl eller stridsklubbe?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Fra SHM - Syl eller stridsklubbe?

Inläggav Halvor » 29 april 2008, 19:02

http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=301303

Restene av tre og den temmelig kraftige jernspissen peker mot stridsklubbe/treskjærerklubbe (kneppert).

Hva tror dere?

Halvor
Halvor

Inläggav Vix Hq » 29 april 2008, 19:08

Vapen är ju verkligen inte mitt område, men det står "täljsten" i beskrivningen - skulle inte den typ gå sönder om man drämde till någon i rustning med den?

Jag tappade en sländtrissa av täljsten i golvet en gång och den sprack... (kan i och för sig funnits en svaghet i stenen från början, men ändå?)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Johan Käll » 29 april 2008, 21:56

jag vet inte om jag tycker den är så entydig som stridsklubba heller... De flesta stridsklubbor har ju genomgående hål med.

Som sidonot så verkar man kallat klubbor för 'kölvor' under medeltiden här uppe ;)
Johan Käll

Inläggav Frej » 29 april 2008, 21:58

Jag skulle inte vilja försöka göra några bildhuggerier med den där. Inge vidare att ha en skarp kant vid anslagsytan. Sedan lär den ju som sagt går sönder rätt lätt också.
Det är inte någon typ av vikt. Den känns väl liten för att man skall kunna använda själva stenen till något.
Frej

Inläggav Thomas Hagaeus » 30 april 2008, 09:28

Det är en Black and Decker sladdlös borrmaskin!

Tack för den bilden! Jag har tänkt bygga en sån snart efter att ha testat en i förra veckan. Detta är jag helt säker på är en pumpborr. Stenen är alltså rotationsvikten och järnbiten borrspetsen. Träskaftet har sedan fortsatt igenom stenen och igenom en tvärslå som är fäst med ett snöre.

Av texten på faktabladet man får genom att klicka på bildspel, framgår det att hålet är genomgående.

Den jag borrade med förra veckan hade trätrissa men borrade ett 5mm hål snabbare än en borrmaskin.
Thomas Hagaeus

Inläggav Halvor » 4 maj 2008, 07:11

Fett mon!

Jeg kjøper den forklaringen.

Forklarer også forekomsten av treverk i hullet.

Halvor
Halvor

Återgå till Vapen