Rädda gammal päls??

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Rädda gammal päls??

Inläggav Sinpressa » 17 mars 2008, 13:57

Hej, jag har fått en vacker gammal päls som jag tänkte "slakta" och använda till bräm.
Men, när jag tog bort fodret på den så såg jag att pälsen var skadad på flera ställen; skinnet har liksom torkat och och spruckit.
De bitarna är ju förstörda men det finsn ställen på pälsen där det verkar på väg att torka ut - finns det något jag kan behandla den med för att mjuka upp och bevara pälsen??
Hoppas någon har koll [:)]
Sinpressa

Inläggav Rabies » 17 mars 2008, 16:06

Du kan testa att ha på hudkräm på den och massera in och se om det hjälper nåt.
Rabies

Inläggav Donna Dulcia » 19 juni 2008, 13:08

man kan prova med att först fukta pälsen på avigsidan dvs den hårlösa sidan med vatten i sprayflaska
och sedan gnida in skinnet
med en blandning av
½ liter vatten
1 dl oliv eller rapsolja
2 äggulor
1 tsk såpa
har ännu inte hunnit att prova själv, men har samma problem.
fick rådet ifrån lottas tannery.
Donna Dulcia

Inläggav Sinpressa » 19 juni 2008, 13:37

Ok tack!! :-)
Ska testa detta, hudkrämen verkade inte ha så stor effekt tyvärr (kanske skulle köpt ett dyrare märke eller nått :-P)
Sinpressa

Inläggav Rabies » 19 juni 2008, 14:02

Ha inte på allt det där på en gång så den blir genomsur bara... Risk för att det blir spröt när det torkar.

Ha lite koll på skinnet åxå när det torkar, kan vara värt att dra in lite luft i det samtidigt och gnugga det lite mellan händerna så man får in värme och friktion. som när man mjukgör skinn som garvats.

Lycka till.
Rabies

Inläggav Martina » 20 juni 2008, 11:24

Du måste nog fukta upp skinnet innan infettningen kan ha någon effekt. Gnugga sedan in handcréme eller olja (receptet från Lotta är till en hel hud, så blanda inte till alltihop det! Det räcker med en liten skvätt bara) och fortsätt att mjukgöra (gnugga) tills skinnet är helt torrt. Mellan varven kan man låta det vila antingen i solen eller i frysen, både UV-ljus och frysning mjukgör.

Lycka till!

/Martina
Martina

Återgå till Läderhantverk och skor