Hur få bort jordslag på saxartält?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Hur få bort jordslag på saxartält?

Inläggav Edvin » 14 juli 2008, 12:52

Efter Uppsala så har vårt tält drabbats av sporadisk fläckighet, förmodligen för att det låg i tältpåsen och inte sattes upp på en gång när vi kom hem så det fick torka ut ordentligt. Tjejen kallar det för "jordslag", jag kallar det för %¤&%##!

Finns det något listigt knep man kan ta till för att få bort fläckarna? Tältet är ju impregnerat (Imprenex) så att färga det verkar vara knivigt. Tvättar man med starka aaker som Klorin försvinner kanske impregneringen på de ytorna?

Nu ser det ju ut som skit;

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 14 juli 2008, 15:27

Har samma problem sedan förra sommaren och mottager tacksamt tips
Mjödbjörn

Inläggav Mia » 14 juli 2008, 17:55

Det här är inget supertips, men en kompis till mig la sig på knä med en rotborste och såpa och började skrubba. Hennes var av sorten pacotec, färdigimpregnerad linneväv. Det blev hygglig. Fläckarna blev åtminstone svagare, ljusare och färre. Vet inte om det blev någon förändring av impregneringen för som vi konstaterat så regnar det ytterst sällan in i vikingatält av A modell.
Mia

Inläggav Eric Hejdström » 14 juli 2008, 19:20

Tvätta det rent och impregnera om? Tror definitivt på idén med rotborste och såpa. Men skölj noga...
Eric Hejdström

Inläggav Heinrich H » 14 juli 2008, 20:07

tyvärr är min erfarenhet av jordslag inte så goda. Visst blir det blekare av att skrubbas men försvinner gör det inte. Jag har tyg som tvättats ett 20-tal gånger utan att det ens blir diskret....
Heinrich H

Återgå till Bostäder och husgeråd